Gå til innhold
Arkivverket

[#71796] Søker min farmor Signe Løvås og hennes etterkommere - mine nære slektninger


Gjest Jan Erik Syversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Syversen

Hei alle dere som har hjulpet meg i denne saken!Jeg har nå lykkes med komme i kontakt med Signe Løvås sitt eneste igjenlevende barn - min onkel. Det har skjedd mye den siste uken og tirsdag den 25 august 2009 satt jeg 'face to face' med min - fram til i går - ukjente onkel. Det viser seg at han er svært interessert i si slekt og har letet i mange år for å finne sin halvbror. Han viste om at moren fødte en gutt ca. i 1920.(fikk vite det av en fetter av seg etter at moren døde i 1975.) Men han har ikke lykkes med å finne sin halvbror. Men takket være dere 'hjelpere' i dette forumet har vi nå begge kommet i mål.Det blir litt uvirkelig dette, men det går vel opp for oss begge etterhvert. Som min 'nye onkel' sa det; 'nå er 20 kilo lettet fra mine skuldre'.Jeg har fremdeles en jobb å gjøre videre, men det blir bare gøy å sette opp slekstreet på min side. Det andre treet har jeg jo allerede fått av min fars halvbror - langt tilbake i tid og med bilder og det hele.Det er jo en solskinnshistorie dette - bare glede og vi er bestemt på å holde kontakten med våre nye slektninger.Om det er noen som ønsker videre kontakt meg meg kan dere sende meg noen ord tll min private mail.Tusen takk igjen til alle 'hjelperne' - denne historien synes jeg er helt fantastisk. Med vennlig hilsenJan Erik Syversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Så moro!Gratulera med 'ny' onkel :-)))Det er svært hyggeleg å få oppdatering når det vert ei løysing :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei Mariann !Det viser seg at dei igjen har 5 barn (ett barn er død) - så det er 4 igjenlevende barn, som er mine søskenbarn. Og mange barnebarn. Mye informasjon skal spres videre nå og det blir vel noen diskusjoner og spekulasjoner på hvorfor Signe Løvås måtte gi fra seg barnet hun fødte i 1920. Og heller ikke fortalte det en levende sjel i sin familie.Hun var stuepike hos skipsreder Jebsen og måtte vel sette vekk barnet for å beholde jobben. Hun skal vist ha vært veldig troende og dette var nok en skam for henne. Men hennes mor har vist også ha født barn med ulike fedre.. Barnefaren A. Eivind Syversen og hans mor Sofie tok 'ansvar' her, slik at min far fikk en trygg og god oppvekst og en god utdanning som typograf. Det måtte være en forferdelig påkjenning for Singe Løvås se sin sønn leke i nabogata - uten at hun kunne påvirke. Min far har aldri fortalt noe om dette til meg - han viste om det, men la lokk over saken. Min mor vet en del og andre, men ingen vil snakke om. Signe Løvås bodde i Markveien 55 i mange år - like ved Tromsøgata og hennes sønn fortalte meg i går at hun - etter at hun giftet seg og flyttet i en annen gate i nærheten - ofta var i Markveien og handlet. Også etter at hun var født i 1932. Det var nok en årsak i dette - hun håpet på å treffe sinn sønn - min far. For meg er dette uvirkelig - en scene fra et teater... på en måte.Ja, ja - må komme meg på jobben nå.MvhJan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei igjen !Hun giftet seg i 1924 - fikk en datter sammen med Peder Haugen i 1925. Hun døde bare 32 år gammel av kreft.I mitt forrige innlegg mente jeg; også etter at han (min onkel) ble født i 1932.....mvhjan erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei Jan Erik! Så hyggelig at denne saken fikk en lykkelig slutt.Mange historier om 'bortsatte' barn er ofte vanskelige. Ikke å finne rett foreldre osv. men at etterkommere ikke vil ha kontakt eller at det blir sjokkartede opplevelser når sannheten kommer opp til overflaten.Jeg er glad på dine vegne og skjønner at du har fått mange nye opplysninger å ta fatt på, og mange nye slektninger å holde kontakt med.Lykke til videre!/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei Steinar !Takk for god og hyggelig tilbakemelding!Det har vært moro å lykkes med denne saken - takket være dere i dette forumet. Jeg har 3 brødre og en mor som nå skal få vite en del om sin nye slekt. Han er jo ikke i direkte slekt med min mor, men er jo hennes svoger.!Men jeg har fremdeles noen spørsmål hengende;1) Hvorfor måtte Signe sette vekk barnet - kunne ikke Eivind og Signe gifte seg og føde flere barn.? Får nok aldri svar på dette.2) Var det vanlige å kalle seg frøken - når det står; 'barnet er nå bortsatt hos faderens mor.?' Kan det tyde på at Sofie Syversen ikke var gift og hadde en sønn som het Eivind Syversen (faren til barnet og min bestefar)? eller var hun søster av Eivind og bodde i Tromsøgt. 1 sammen med sin bror? Det står jo i Kirkeboka at hun er faderens mor og var hun gift skulle det stått 'fru'. Kan det tenkes at er noe feil 'faderens mor ' eller faderens søster'?Håper noen kan hjelpe meg med svar på spørsmål 2 - spørsmål 1 er ikke enkelt å få noe konkret svar på. Det blir kanskje bare spekulasjon.Med vennlig hilsenJan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Syversen

Hei !Var litt for rask i forrige innlegg.Sofie Syversen var frøken Syversen - ugift og søster av Eivind Syversen - barnefaren.Jeg har tolket det slik at jeg trodde at faderens mor var Sofie Syversen, men det er nok Marie Syversen som er moren. Hun er ikke nevnt her, men har fått vite det av annen kilde.Pr dato vet jeg ikke om Marie ( hun min far ble satt bort til i Tromsøgt 1) var gift, men går ut i fra dette siden hun hadde 2 barn - Sofie og Eivind og muligens et barn til. Sofie giftet seg med en Viktor Olsen - senere skiftet navn til Viktor Rossmer. De fikk m.a. en sønn, som lever og bor i Oslo. Min far hadde et nært forhold til denne familien gjennom hele oppveksten. Og Eivind giftet seg med Ester - de fikk 3 gutter og 1 jente. Alle er døde i dag.MVHJan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.