Gå til innhold
Arkivverket

[#71797] Søkbar anetavle/ hjemmeside


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Er det noen som vet om det går an å sende søkbar hjemmeside som mail?Den fungerer fint her på PC`n,men etter sendt går det ikke an å navigere i den.Har ikke tenkt å legge den ut på internett.Noen som har erfaring og gode tips om hvordan sende til 'bare' slekt og venner?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg regner med at du bruker et eget program for å legge inn dataene, og en forutsetning for at andre kan bruke denne basen må vel være at også mottager har det samme programmet installert på sin egen PC, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Takk for svar Lars Ove, da er det ikke mer å lure på. Jeg bruker Legacy, ingen i familien min har det.Så får de nøye seg med å få ikke søkbare rapporter.Veldig fint å få svar, så slipper jeg å fikle med dette hele denne dagen og ;-)) Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

HildeLag rapportene som html-filer, det går fint med Legacy. Da kan alle slektningene dine navigere seg opp- og nedover i slektstreet ditt (men bare på samme rapport)Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Et annet alternativ er å sende med basversjonen av Legacy. Den er gratis og enkel å installere. Fordelen med det er at dine slektninger kan legge inn endringer og sende tilbake til deg. Kanskje de blir bitt av basillen og fortsetter mer aktivt ;-)Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg tok jobben med å brenne noen cd’er som ble sendt til interesserte fettere og kusiner. Jeg benytter primært RootsMagic og selv om innholdet på cd’en ble skrivebeskyttet, kan likevel mottaker navigere og fritt benytte feks de rapportfunksjonene som slektsprogrammet har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Per, Niels og Kjell,her var det mye lurt! Da ser jeg at det er muligheter.Skal prøve ut de forskjellige, men umiddelbart falt jeg for CD versjonen!Tusen takk til alle!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg bruker programmet Embla til min database heime. Så tar eg dann og vann ei gedcom.fil og laster opp på GeneaNet på internett. Det er fort gjort. GeneaNet er gratis, og har mange fine søkefunksjoner. Slektskap vises veldig bra. Det er valgfritt språk, men ved dagens versjon ikkje norsk, bare svensk, engelsk etc. Det var også norsk versjon før, og ein norsk versjon er under arbeid (dugnad-oversettelse). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Tusen takk, Harald, det ser jo veldig fint ut, men kan du sende den tavla slik til slekt uten at den blir lagt ut på internett?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Hei Hilde Har du prøvd å Zip-pakke html filene før du sender dem.Husk også å få med alle mappene som tilhører html-filene.Samle filene i en mappe før du Zip-pakker dem. Mailprogrammet kan ikke sende undermapper som vedlegg, derfor må du pakke dem i Zip slik at også disse mappene kommer frem til mottaker.Prøv å sende dem til deg selv først,for å se om dette går bra.Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Hei Hilde Har du prøvd å Zip-pakke html filene før du sender dem.Husk også å få med alle mappene som tilhører html-filene.Samle filene i en mappe før du Zip-pakker dem. Mailprogrammet kan ikke sende undermapper som vedlegg, derfor må du pakke dem i Zip slik at også disse mappene kommer frem til mottaker.Prøv å sende dem til deg selv først,for å se om dette går bra.Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Eivind,takk for tips!Jeg skal sette min mann(han er mer datakyndig enn meg) i sving i ettermiddag, så får vi prøvd ut disse forskjellige metodene.Skjønner at her er muligheter! Jeg skal gi tilbakemelding hvis noen av dem gir ønsket resultat!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Vil gjerne anbefale gratisprogrammet DtfCom2. Jeg eksporterer en ged-fil fra registreringsprogrammet jeg bruker, og importerer dette igjen til DftCom2. Der genereres filer som legges ut på en hjemmeside (blogg kan sikkert også brukes). Jeg fikk familiemedlemmer til å teste flere webprogram og dette ble stemt fram som det mest brukevennlige og forståelige. Se på eksemplene på hjemmesiden deres http://www.dftcom2.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

For noen år siden laget jeg en CD med en slektsbase i Legacy. Ved hjelp av en exe fil lot denne seg kjøre fra enhver datamaskin uten Legacy installert på forhånd.Jeg finner ikke denne fila nå, men den bør kunne søkes opp på hjemmesida til Millenia.Forøvrig er nok det enkleste at mottaker laster ned den frie versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei igjen, Løsningen min ble å lage hjemmesiden til Legacy,for deretter å brenne hele Web- mappa på en CD, og det fungerer kjempefint å navigere og bla i. Har også testet den ut på en ekstern PC etterpå.At den må leveres fysisk og ikke elektronisk får så være.Håper flere som lurer på det samme som meg får nytte av alle de flotte svarene jeg fikk!Tusen takk alle sammen!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.