Gå til innhold
Arkivverket

[#71801] Bredsdorff i Tønsberg


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Er det noen som kjente ekteparet Nils Oskar Bredsdorff (1916-19.11.1975)og hans kone Gunnbjørg (1915-begravet 08.06.2000). Begge er begravet i 'Tønsberg gamle'. (KILDE: DIS Gravminner). Dette paret døde barnløse. Med god hjelp fra Tønsberg Bibliotek har jeg fått dødsannonsen over Nils Oskar: Der er det en mulig ledetråd i paret Thorstein og Astrid Berg som er de eneste navnene foruten moren Signe Bredsdorf (F. Rustad, fra Kragerø). Nils Oskar har inngen nær slekt, men jeg håper at hans kone kunne ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig dette er foreldre til Nils Oskar Bredsdorff i Kragerø? Mor Signe f. Rustad kan være datter til ekeparet i Kragerø. I så fall er han vel oppkalt etter sin far?Lenke Signe er f. i Hamburg, muligens fordi faren var kaptein:-) ( selvfølgelig kun gjetting) men mulig at du kan finne hennes konfirmasjon i Kragerø?Det blir vel ikke lett å finne Gunnbjørgs opphav, om ikke Thorstein Berg kan spores i 1900-tellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hei Gunn - beklager at jeg ikke opplyste om at jeg har det meste på Nils Oskar Bredsdorffs aner. Det stemmer det du har funnet:Hans foreldre var Signe (f. Rustad) og Henrik Sofus Bredsdorff. Signes foreldre var sjøkaptein Nils Oskar Rustad (med aner fra Toten) og Maren Johanne Grøgaard (fra Kragerø). Jeg skriver på en artikkel som skal inn i en lokalhistorisk årbok, og således er jeg 'innom' denne familien. Jeg har det lille håpet å komme i kontakt med de som arvet dette paret - kanskje finnes det f.eks. et fotoalbum. Det er å håpe at Gunnbjørg Bredsdorff (død 2000) hadde søsken. I så fall er disse / disses barn nærmeste slekt. Både Nils Oskar Bredsdorff og hans mor Signe var nemlig enebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper du finner noen som kjenner til familien! Ser at det er gravlagt en Thorstein Berg i Domkirken i Tønsberg, Dis gravminner, men det er ikke bilde av sten på denne graven, så ikke lett å finne slektsammenheng? LenkeMulig du må dobbeltklikke på lenken for å få fram opplysningene her.Har ikke sett etter om en Astrid Berg også er gravlagt samme sted.Lykke til med arbeidet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at gravnummeret er det samme, så det kan jo tyde på at jeg har funnet rett par?Kan hende kirkevergen har noen opplysninger om hvem som fester graven?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Du var noen sekunder foran meg! Disse var i hvert fall et par - og sannsynligvis de som var nevnt i dødsannonsen til Nils Oskar. TAKK! Det puusige er at min gode hjelper i Tønsberg Bibliotek ikke har funnet noe på Gunnbjørg, som døde i 2000. Jeg jhåpet fortsatt på å finne noe via henne. Går ikke det så får jeg forsøke å spore opp etterkommere etter Berg-paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Thorstein Berg jeg finner i 1900-telling i Vestfold med ca fødselsår, er denne karen: LenkeSkal se om jeg finner flere passende kandidater :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Den Thorstein som Gunn har funnet er omtalt i Norges håndverksmestere: Thorstein Berg, murm. Tønsberg, f.12-8-1898 i Holmestrand. Foreldre: Murm. Bernhard Berg og Martine f. Berg. Han giftet seg 1926 med Astrid Gabrielsen. Foreldre: Mathilde og Georg Gabrielsen. De hadde 2 sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Tor. Hvis du ser på merknaden i lysningen til Nils og Gunnbjørg så ser du at vielsen er utsatt pga dødsfall i fam. Det er nok dødsfallet til Egil Thorstein Gabrielsen, politikonstabel, Tønsberg. Født 9-3-1922, sønn av Georg Gabrielsen, f.1884 i Sandefjord og Mathilde f. Hansen, f. 1882 i Ramnes. Middelskole og politiskolen i Oslo. Ansatt i Holmestrand fra 1942 til arrestasjonen 16-8-1943. Satt i Stutthof 22 måneder, men ble senere flyttet fra sted til sted. Ble smittet av flekktyfus, som brøt ut da han var kommet til Sverige etter freden. Døde i Ramløsa i Sverige 3-6-1945. Gravlagt på Tønsberg gamle kirkegård. (Våre falne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk til dere alle! Noen ganger må en gå de utroligste omveier for 'å nå målet'. Nå har vi i hvert fall takket være dere forbindelsen mellom Nils Oskar/Gunnbjørg og paret som var nevnt i NO's dødsnnonse - altså var Astrid søster av Gunnbjørg. Skal forsøke å fordøye dette litt bedre snere. Da kan det være en tanke å spore opp disse to sønnene i innlegg (9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå har jeg nettopp satt meg ned ved datamaskinen i Sverige. Her var kommet mye nytt og spennende i løpet av dagen.Kan hende det er mulig å finne flere opplysninger i min hjemby , Sandefjord. Utrolig hva man finner fram til her:-)Ha en fortsatt god kveld!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå har jeg nettopp satt meg ned ved datamaskinen i Sverige. Her var kommet mye nytt og spennende i løpet av dagen.Kan hende det er mulig å finne flere opplysninger i min hjemby , Sandefjord. Utrolig hva man finner fram til her:-)Ha en fortsatt god kveld!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om jeg forstår rett så må Astrid Mathilde og Gunnbjørg være halvsøsken?( Felles mor) Astrid Mathildes far var vel Abraham Abrahamsen ( stefar Georg Gabrielsen)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Kjempeflott! Men jeg skylder å påeke enda en gang at det jeg er ute etter er etterslekt, ikke aner; se innleggene 1, 3, 7 og 16. Eller mer konkret - ut fra de fine opplysningene dere har gravet frem: Som Carsten skriver i (9): 'Den Thorstein som Gunn har funnet er omtalt i Norges håndverksmestere: Thorstein Berg, murm. Tønsberg, f.12-8-1898 i Holmestrand. Foreldre: Murm. Bernhard Berg og Martine f. Berg. Han giftet seg 1926 med Astrid Gabrielsen. Foreldre: Mathilde og Georg Gabrielsen. De hadde 2 sønner.' Spørsmålet er da: Kan disse sønnenene eller deres etterkommere spores opp? De vil jo være de som er nærmest beslektet med Gunnbbjørg Bredsdorff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel håper at det kan være mulig å oppspore etterkommere. Kan hende gravfester kan gi svar?Det er en ting jeg stusser på i farten. Mathilde er nevnt som Prebensen ved Astrid M`s dåp og konfirmasjon. Ved vielsen med Georg kalles hun Hansen?Lurer på om dette er damen i Ramnes i 1900? LenkeLykke til med resten av letingen! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Problemet blir vel å finne opplysninger om bror til Egil Thorstein Gabrielsen ? Det er vel tvilsomt Egil Thorstein d. 1945 hadde etterkommere? Hva het hans bror, og når ble han født og død?Finner en Georg Gabrielsen beg. Horten på Dis Gravminner, men vet jo ikke navn på sønn nr. 2.Håper noen kan hjelpe deg med svar på dette. Da har du vel bedre håp om å finne etterkommere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.