Gå til innhold
Arkivverket

[#71802] Maren Sophia Friis, Lenvik, Troms d.f.1796


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiKjenner noen denne damen ? Hun var gift med Ole Monsen Gevig som døde 1800 i Lenvik. Hun var hans 2. hustru av 3.Han giftet seg 1796 med Anne Andersdatter, så Maren Sophia må være død før det.Jeg vet ikke når hun er født eller hvem foreldrene var, så det hadde vært fint med litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Disse opplysningene er kjent for meg, siden det er Michaels slektsgren som jeg holder på med ;-)Det største problemet er Maren Sophie Friis sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Litta OLSEN,- muligens kan det vaere en forbindelse mellom Maren Sophia FRIIS og den FRIIS-familie som omtales i en tråd her på B-Forumet vedrörende HÖYER/HÖIER.Nemlig tråd ¤ 53.912 'Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes', av den 7. November 2007.I bl.a. innleggene # 21, 202, 376, 401, 607, 608 og 611 kan det muligens finnes informasjon av interesse.En av PCH's - Petter Christian HÖYER - sönner, Jörgen f. 1842 i Skjervöy, var gift med en FRIIS-etterkommer fra Karlsöy, nemlig med Lovise Amanda Ottesdatter FRIIS (GRAAGAARD) HEGGELUND f. 1855.Amanda Lovise, var datterdatter av Lensmann i Astafjord, Jacob Bastian Christian Bastianssön (MUNCH) FRIIS 1768-1822, opprinnelig fra Molde, men virksom i Lenvik.PS - jeg har selv ikke sökt etter en eventuell forbindelse men kan gjerne hjelpe til om önskelig.Med vennlig hilsen, Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Her er Ole Monsen 14.april, både med etternavn og yrke, det må vel være bra ?Brukervalg: Bildestørrelse: Bildeinformasjon: Vis sidehode: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 5 (1775-1808), Fødte og døpte 1782, side 32. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8719&idx_id=8719&uid=ny&idx_side=-34>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Thomas: Denne Jacob må da i beste fall være bror til Maren Sophie. Og da må jeg søke i Molde.Svein: Jeg tror det er samme kirkebok som Ann-Mary viser til. Ole Monsen Nordmand, kongens livvakt. Men takk likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Lita Olsen! Når du atter tar opp denne saken om Maren Sophie Friis, så bør du i all anstendighet opplyse dine meddebattanter om at denne saken har vært gjennomdrøftet før i tema nr. 47392. Da vil du kanskje kunne spare dine medhjelpere for unødvendig arbeid, de vil få vite hva man vet hittil, og vil kunne konsentrere seg om det som er uoppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Kjære Alvin!Jeg synes du var unødvendig krass i ditt innlegg!Jeg husket ikke om jeg hadde lagt inn forespørsel før og for å være sikker på at det ikke var tilfellet, så søkte jeg faktisk etter navnet for å være sikker. Men fikk ingen treff.Jeg henviser ALLTID til gamle innlegg, så sant jeg har kontroll på de. Dette ligger 2.5 år tilbake i tid og er en sak jeg holder på med for en kollega og derfor har jeg heller ikke saken i frisk minne.Så i all anstendighet burde du kanskje være litt overbærende, når det hender at saker tas opp på nytt. Det går an å glemme, vet du. En høflig påminnelse hadde også vært mulig.Vennlig hilsen Litta Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei igjenKanskje på sin plass å beklage at det ble litt dobbeltarbeid her ;-)-grunnen er nok at jeg aldri fant hverken dåpen eller dødsfallet til Maren Sophie og derfor heller ikke fikk avsluttet dette slektsleddet.Så fremdeles mangler jeg en del og det kan jo være at nye opplysninger har blitt tilgjengelig siden første gang dette temaet ble tatt opp og at en løsning kan finnes.-og takk for tålmodigheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alvin Andreassen

Jeg viser til debatten om samme 47392. Vi vet at Ole Monsen var utskrevet soldat. At han giftet seg i Stavern (Fredriksværn) i 1778 med Maren Sophie Jacobsdatter Friis. Senere kom de til Bergen. Ole kom så senere igjen til Gjøvik i Lenvik, der han giftet seg på nytt. Problemet er hvem Maren Sophe var. Ole døde i 1800. Det er skifte etter ham først i 1805, vel i forbindelse med at hans enke skulle gifte seg igjen. Jeg har i forrige debatt vært inne på skiftet. Jeg har sett litt mer på det, og finner følgende: '--Derimod løber Boets Gield, dels efter Anmældelse ved Registreringen, dels efter een fremlegende Underretning om Skiftet efter den afdødes første kone Maren Sophie Jacobsdatter' Så blant papirene i forbindelse med skiftet i 1805 vil man finne opplysninger om hvor skiftet etter Maren Sophie ble holdt, og da kanskje også andre opplysninger om henne. Vi vet at hennes far het Jacob. Jeg skal prøve å se på det når jeg kommer til Tromsø senere i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Tok et raskt regnestykke angående sannsynligheten for at en pike skulle få navnet Maren Sophie Jacobsdatter omkring 1750. Tok utgangspunkt i hyppigheten av navnene Maren, Sophie og Jacobsdatter ved FT-1801 og kom da frem til at sannsynligheten var ca 1 av 360 000. Det var vel ca 360 000 kvinner i Norge omkring 1750, så dermed kan en si at sannsynligheten er størst for at det bare fantes en Maren Sophie Jacobsdatter og at det er svært lite sannsynlighet at det fantes mer enn 4-5 piker med dette navn. Hvis en i tillegg tar alderen med i betraktning (født ca 1740-1760) så blir det ennå mindre sannsynlig at det skulle finnes særlig mange aktuelle kandidater.Grunnen til at jeg nevner dette med sannsynlighet, er at jeg fant en Maren Sophie Jacobsdatter født i Hammerfest i 1753. Navnet Friis mangler ved dåpen, men ut fra det ovenfor nevnte, så vil jeg si at dette likevel er en kandidat som kan være verdt å kikke nærmere på. Hun var datter til Jacob Rasmussen, og han hadde minst fire barn som var døpt i Hammerfest:Maren Sophia, døpt Jan 1753Helena, døpt 14 Apr 1754Anne Chierstine, døpt 7 Feb 1756Søren, døpt 29 Mai 1757Moren er antagelig en Anne Maria. Jacob Rasmussen og Anne Maria ble trolovet i slutten av 1751 og viet i 1752: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=295&idx_id=295&uid=ny&idx_side=-97>LenkeI tillegg finnes en vielse 24 Jul 1748 (kilde FS) mellom Jacob Rasmussen og Maren Christiansdatter (formodentlig samme Jacob Rasmussen).Maren Sophias dåp (andre spalte, øverst): LenkeBlant fadderne finnes bl.a. Else Kielstrup, kona til presten Claus Christian Kielstrup fra Trondheim, som var virksom flere steder i Norge (Karlsøy, Rødøy) i tillegg til Hammerfest.Maren Sophia er også konfirmert i Hammerfest (1769, nr 9): LenkeDette innlegget er kun ment som et innspill siden disse personer ikke kan knyttes opp mot Friis-navnet (hvor mange ganger er forresten Friis-navnet nevnt i forbindelse med Maren Sophie). Det kunne imidlertid vært interessant å ha visst hva etternavnet til moren Anne Maria var.Ellers har jeg lurt litt på hvorfor ikke Maren Sophie Friis finnes begravd i Lenvik. Det ble nevnt i debatt 47392 at Michael Olsen kom til Lenvik 9 uker gammel (etter all sannsynlighet sammen med moren). Det er vel da mest trolig at moren døde i Lenvik. Har funnet denne begravelsen til en Maren Monsdatter i 1785:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Det er en Maren Friis som blir gravlagt i Lenvik den 11.11.1815. Hun er innskrevet som 'Enke' og oppgitt alder, 60 år, altså født ca. 1855 pluss minus. Det står også skrevet at hun 'Bortkomen i skoven i juli maaned'Denne personen har kanskje ikke noe å gjøre med Den Maren som etterlyses, men synes likevel det er litt interessant med etternavnet hennes og den oppgitte alder ved døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Har forsøkt å finne ut litt mer om Jacob Rasmussen i Hammerfest, men det var ikke så enkelt. Alt tyder imidlertid på at han tilhørte det øvre sosiale sjikt, for blant fadderne til barna hans fins navn som Buch, Kielstrup og Hunslund. Spesielt Hunslund er interessant da Rasmus Hunslund er fadder til to av barna hans. Kan han være far til Jacob Rasmussen?? Navnet Hunslund (Hundslund) har sitt opphav i Hundslund sogn i Danmark, så det kan være en viss mulighet for at Jacob Rasmussen har sine aner i Danmark (i likhet med mange av Friis-familiene).F.eks var Ole Christensen Friis (1648-1698) prest i Hundslund: [url="http://tom.brondsted.dk/genealogi/hatting/1_17.php>http://tom.brondsted.dk/genealogi/hatting/1_17.php , så her finnes muligheter for forbindelse mellom Jacob Rasmussen og Friis-navnet (selv om grunnlaget er noe spinkelt ennå).Til innlegg (14): Jeg har sett denne begravelsen og vet ikke hvem denne Maren Friis kan være, men den Maren Sophie Friis som er opphavet til dette temaet må være død før 1796 da Ole Monsen gifter seg påny dette året, og ved vielsen er det oppgitt at han er enkemann:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Takk for innteressante, innlegg som gir bredde over debatten. Odd Villy, du nevner Maren i Hammerfest. Kanskje en lang vei fra Hammerdest til Stavern hvor hun giftet seg i 1778. Men nå reiste faktisk folk i tidligere tider mer enn man skulle tro, og sevsagt mer om man var blant de kondisjonerte. Michel var født i Bergen 5. april i 1782 og døpt der 14. april. Ni uker gammel kom han nordover, altså tidlig på sommeren 1782. Men det står ikke at han da kom til Lenvik. Opplysningene er fra Rulle i 1801 for Gisund, og da bodde Michel i Lenvik (Gjøvik). Da Ole giftet seg i 1796 i Lenvik Kirke, står det: enkemand Ole Monsen af Tromsøe Sogn. Lenvik var ikke Tromsø sogn. De tre lysningene ble foretatt i Lenvik Kirke. Anne Andersdatter var fra Gjøvik. Så Ole kan ikke ha bodd i Lenvik, og Maren Sophie døde neppe der. I skiftet i 1805 står de også: 'efter en fremlegende Underretning om skiftet efter den afdødes første kone'. Jeg mener at det her går klart frem at Maren ikke døde i Lenvik, og at skiftet etter henne ikke ble avholdt i Lenvik (Senja). Skulle så være tilfelle, trengte man ikke en 'Underretning'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I skifteregister Troms/Senja 1690 - 1805 finn er vi ingen Maren Jacobsdtr./Friis. I skifteregisteret går det frem at ovennevnte Maren Monsdatter, innlegg 13) bodde i Buvika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Takk til Alvin for opplysningen om at Maren som døde i 1785 er oppført som Monsdatter også i skifteregisteret. Dette burde vel være ensbetydende med at dette må være en annen Maren, siden det er lite sannsynlig at to forskjellige offentlige instanser skulle gjøre samme feil. 1769-tellingen viser imidlertid ingen Maren Monsdatter i Buvika (eller i hele Tromsø sogn for den saks skyld). Det er jo også litt interessant at Ole Monsen ved andre vielse (i 1796) opplyses å være bosatt i Tromsø sogn. Det er heller ikke særlig langt Buvika på Kvaløya til Gevig (Jøvik) i Lenvik hvor hans andre kone, Anne Andersdatter, kom fra...Jeg har tidligere sett flere eksempler på at feilinnførsler i kirkebøker ved dåp har fulgt personer ved konfirmasjon og vielse, spesielt når det har vært snakk om forskjellige sogn. Jeg antar at dette har sin årsak i at informasjon på tvers av sognegrensene som oftest var basert på attester, og når presten skrev ut attester, så brukte han innførslene i kirkebøkene som referanse. Det kan vel være en ørliten sjanse for at noe lignende kan ha skjedd her ved utveksling av informasjon mellom presten i Lenvik og sorenskriveren i Senja og Tromsø sorenskriverembete (må nesten tolke det sånn at Maren Monsdatter døde i Tromsø sogn og ble begravet i Lenvik).Ellers er det selvfølgelig riktig at det er langt fra Hammerfest til Stavern, men hvis en tar med i betraktningen at valg av ektefelle på den tiden hovedsakelig var betinget av slekt/familieforhold/sosiale sjikt, så er det ikke usannsynlig at Ole Monsens utvalgte kom fra Nord-Norge. Det er heller ikke utenkelig at hun kan ha måttet ta den lange veien fra Nord-Norge til Stavern hvor den fremtidige ektemannen tjenestegjorde. Vi vet jo også at hun fulgte ektemannen fra Stavern til Bergen (og sannsynligvis videre til Tromsø sogn??). Militær-fruer fra hele landet er forøvrig intet ukjent fenomen her i Sør-Varanger selv den dag idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ang. innlegg 18) Det var vanlig at folk fra gårdene Buvik og Bakkejord sør på Kvaløya søkte Kirken i Lenvik, særlig da Kirken i Lenvik den gangen lå mye lenger nord. Jeg har sett litt på dåpen til Michel 14. april 1782 i Bergen. Det står klart at Ole Monsen var fra 'Nordland', videre at han kalte seg Ole Monsen Nordmand. Var det for å fremheve at han var nordmann?. Det trengtes ikke i Bergen eller Stavern. Men Ole kom jo nordfra, og der var jo både samer og kvener! En av faddere er Serene Andersdatter. Hun må være fra Selnes i Balsfjord. Hun var født ca. 1742 av foreldre Anders Hansen og Marith Pedersdatter, samme foreldre som nylig er nevnt i innlegg 71940. Skifte etter Anders i 1747, Marith død et par år tidligere. Barna var mindreårige så farbroren Søren Hansen på Selnes ble formynder for barnas innestående fars- og morsarv. Skifte etter Søren Hansen i 1781. Serene giftet seg samme året i Bergen med en Ole Jonsen Heggelund, eller Olle JonSen Hegelund, som han selv skrev navnet sitt. I brev av 17. juni 1781 etterlyser de ovennevnte arver. Begge har faktisk egenhendig underskrevet brevet! Hvis det forholder seg slik, knytter det jo Ole Monsen ytterligere til vårt område. Kan denne Maren Monsen ha vært en søster av Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Interessant å følge rettningene denne debatten tar!Men vanskelig å finne en konklusjon på det opprinnelige problemet.For min del avslutter jeg mitt eget søk og min kollega har fått de informasjonene som jeg greide å finne. Likevel hadde det vært artig med en løsning.Så takk for innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Til (14) Maren Friis begravet i 1815 er nok enke etter Jacob Friis som i 1801 bodde på Tussøya og var onkel til Jacob Bastian Friis fra Molde, gjestgiver på Gibostad og lensmann i Lenvik. Se 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Åse KRISTIANSEN's innlegg # 21;- Du nevner Maren's mann, Jacob FRIIS (jfr. FT av 1801), som en onkel til Lensmann i Lenvik Jacob Bastian Christian B:sön (MUNCH) FRIIS (JBC) f. 1767 i Molde.Som Jacob's sösken omtales i allefall fölgende;- Bastian f. 1733- Hilleborg f. 1736- Johan f. 1742Angivelig skal det vaere mange flere sösken, og jeg un drer på om du har ytterligere informasjon om disse.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Informasjonen om at Jakob Friis i Lenvik var onkel til Jakob Bastian Friis fra Molde, gift i Ibestad, senere gjestgiver og lensmann i Lenvik har jeg funnet i avskrift av Tingbøkene for Lenvik utgitt av Lenvik museum. Jeg har laget et navneregister til disse tingbøkene som finnes her på Da. Ellers har jeg ingen kunnskaper om slekten Friis. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg har heller ikke så mye kunnskap om Friis'ene i Lenvik, men på bakgrunn av navneregisteret til tingbøkene som Åse har laget, er det noe som jeg ikke får til å stemme. I innlegg 21 sies det at Jacob Bastian Friis var gjestgiver til Gibostad. Men var han det, var det ikke hans onkel som var gjestgiver på Gibostad. 1789 Jacob Friis ny gjestgiver til Gibostad. 1789 samme innstevnet for gjeld, Jacob Friis, 'forriges brorsønn' førte saken. I 1791 kalles gjestgiveren for Jacob J. Friis. 1790-92 Jacob Friis fullmektig. konst. fogd hos fogden Jens Holmboe i Ervik. 1794 Jacob Bastian Friis Selset, Ibestad gjeld, konkursbo. 1795 J. B. F. Nedre Rossvoll (I nedre Målselv). Det fulgte nå en rekke rettssaker, leser man gjennom disse kan man kanskje finne slektsopplysninger. Jacob Friis var gift med Maren Berg, Jacob Bastian Friis var gift med Johanne Berg. 1797 Jacob Bastian, tidl. gjestgiver fattigmann. 1797 Jacob Bastian konst. lensmann, i 1798 lensmann. Han slo seg ned på Sletnes. Der hadde Anne Cathrine Wagner bodd, presteenka etter Nils Stephansen Berg som døde i 1766. Ny prest senere ble Gunner Berg. Mer Berg. 1793 Nikolai Christian Berg Kolderup vikar for sorensskriver Hamer, og i 1794 konst. sorenskriver. I alle disse Friis'ene kan selvsagt 'vår' Maren Sophie være gjømt et sted, vi har jo Maren Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.