Gå til innhold
Arkivverket

[#71813] Les Paul - rockelegenda frå Skjåk?


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Google sier dette: 'His family was of German ancestry, and Paul's mother was related to the founders of the Valentin Blatz Brewing Company and the makers of the Stutz Bearcat automobile.' Kan se ut som Skjåk-forbindelsen må gjelde en av besteforeldrene, i så fall mormora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Om jeg hadde vært gudbrandsdøl (og/eller event.NRK-journalist) ville også jeg straks tenkt på POLLFOSS (som det nå heter) eller Palfos (FT1900 Lenke ) om jeg fikk høre navnet “LESTER WILLIAM POLSFUSS”.Men mengden av de som bærer navnet ”Polsfuss” i Statene er såpass stor at jeg tror neppe det er særlig mange av disse (om noen i det hele tatt) som med utgangspunkt i denne vesle skyss-stasjonen (event. fjellgården) kan ha fått navnet derfra. Dessuten var bostedsnavnet POLLFOSS (i Sjåk) knapt nok i bruk før 1900. – Det finnes i alle fall ikke i digitaliserte kirkebøker for det aktuelle tidsrom.Men for all del: I Wisconsin har mange norske røtter, og det vil slett ikke være overraskende om Les Paul er blant disse, men nødvendigvis ikke til Pollfoss.Men her har journalisten bevisbyrden, og det kan godt tenkes at han har sine kilder.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg kan ikke dy meg med å fortelle noe fra 80-tallet da rockelegenden Bruce Springsteen avla Valle-Hovin et besøk.Det var vel i Haugesund Avis det fremkom en påstand om at han hadde sine aner fra denne husmannsplassen Lenke .SPRINGESTETEN høres jo meget tilforlatelig ut.Hvorvidt dette ble dokumentert eller ikke, husker jeg faktsisk ikke.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Vel, Les Paul var vel ingen Rock'n Roll -legende. Sjangrene hans var jazz, country og blues. Betyr ikke fuss fot på tysk? Pollsfot. Jentenavnet til moren hans var Evelyn Stutz som ikke er noe Skjåknavn. Les om han på Wikipeda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Det er mykje som skurrar, ja - difor avventar eg svar frå journalisten (ein av dei) som har sett fram påstanden - for å høyre kva han byggjer på.Les Paul vert ei rockelegende i eigenskap av å ha laga el-gitaren. Som du ser av fyrste innlegget, så har eg lese om han på Wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå skriver journalisten det henvises til i (1) at det var Les Pauls mor som hadde norske aner. Hennes navn var Evelyn Stutz. Hennes far var Wendle Stutz og morens navn var Elisabeth Meyer. I hvertfall Wendle kom fra Tyskland.Pauls far var George Polfuss. Hans far var August Polfuss, fra Tyskland, og hans mor var Henriette Degler.Forøvrig er det vel ikke helt korrekt å omtale Les Paul som en rockelegende. Han startet som jazzgitarist, men det han er spesielt kjent for er jo at han var en pioner når det gjaldt trick-innspillinger og at han dessuten regnes som el-gitarens far, forøvrig en gitar som fortsatt svært mange sverger til, 'Gibson Les Paul', hvis man da ikke bruker en 'Fender'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Tusen takk, Arnfrid! Då er 'myta' på lang veg avkrefta. At det skulle vere på morsida var litt rart i.o.m. at det var faren som heitte 'Polfuss'.Kva for kjelder har du brukt for å finne besteforeldra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har brukt den offisielle nettsiden til Gibson Les Paul http://www2.gibson.com/Gibson.aspx og kilder på Ancestry.com.Hans foreldre ble forøvrig visst nok skilt, og hans mor, Evelyn var, etter det jeg kan forstå, også kunstner, muligens skuespiller. Jeg har dessverre ikke funnet familien igjen i tilstrekkelig med kilder til å kunne sette opp en fullstendig anetavle, men skal se på det med tid og stunder. Jeg vet bl a ikke herkomsten til hans to bestemødre, Elisabeth Meyer og Henriette Degler.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.