Gå til innhold
Arkivverket

[#71814] Kiel Jensen Jelsa - Dåp?


Gjest Eyvind Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eyvind Knutsen

Ser på Vielsen til Kiel Jensen og Barbro par nr 1 første side,er det noen 'nøtteknekkere' som kan hjelpe med å finne dåpen og kanskje foreldrene...LenkeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Jeg fant ham i FT, men sliter veldig med å finne ham i kirkebøkene.Har prøvd Jelsa Hjelmeland Suldal.....Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ut som samme gårdsnavn på Kjell som ved vielsen. Alderen passer ikke med han jeg fant i 1801, men kanskje det er feil alder i FT, og at han var 18 år da? Kan jo alltids håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ranges/rvig? tror jeg gården heter. Og dette tror jeg er dåpen til datteren Ingeborg, selv om faren plutselig står oppført som Nielsen. Det var jo moren som het det, men gårdsnavnet er riktig. Dåpen til sønnen Thore LenkeIflg. FS så fikk de også barn som ble døpt i Finnøy: Ane f.10/9-dpt.22/9 1823, Kersti 13/5-17/5 1829 og Niels 6/2-12/2 1831. Sannsynligvis så fikk de flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Finner dette i Jelsaboka, Rongavik u/Barkeland Kjell Jensson bygsla Rongarvik ikr. 1815. I 1816 vart han gift med Barbro Nilsdotter Kunes f. 1790, dotter av Nils Rasmusson Barkelandsberget (28).Kjenner barna: a.Ingeborg Marie f. 1816. b.Tore f. 1819.Truleg flytte huslyden frå Rongarvik ikr. 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Finnøy gard og ætt I, side 36 under gården Nåden. der står det Kjell født ca 1791 Jelsa, (74år i 1865), død 1869 (får ikke opp folketellingen). Han er bruker her fra ca 1828 Barbro døde 1847, Kjell giftet seg igjen i 1849 med Kari Eriksdtr. De får 6 barn på Finnøy. 1 barn i andre ekteskap. Kjell og Barbro starta som husmannsfolk i Nådetre, der dei budde fram til 1828. Kjell var bøkker. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Jeg har selv tidlogere lett etter denne Kjell tidligere uten særlig hell. Den eneste jeg har notert meg som en mulig kandidat er den samme som Berit Knudsen lenker til i 1801: 8 år gamle Kield Jensen, uekte sønn av husmann Jens Thorsen på Tasta, Stavanger. Jeg finner rett og slett ingen andre som passer i 1801 for hele landet. Jeg har lett i dåp/konfirmasjon i kirkebøker for både Stavanger (Frue) og Jelsa, ingen Kjell Jensen funnet. Kjell (Kjeld/Kiøl etc.)ser ut til å være ganske skjelden her på den tiden. den eneste jeg har funnet er denne i 1791 i Stavanger(midt på høyre side):LenkeDen 15. Mai døper Niels Kieldsen Rostrup og Alasje(?)Olsd Bryne(?) sønnen Kield. Jeg greier ikke helt å tolke morens navn. Jeg greier heller ikke å finne noen passende far Nils Kjeldsen (Rostrup) i 1801 tellingen. Dette er et skudd i mørket, men vår Kjell Jensen på Jelsa/Finnøy er faktisk nevnt 'Kjeld Nielsen' i dåpen til et av barna.... Kan det være at oppføringen i 1801 på Tasta skulle vært fostersønn i stedet for uekte sønn ?mvh Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Takk for det. Det var da utrolig pussig at denne damen het Massie. Dette skjeldne navnet (i Rogaland) har nemlig også moren til Barbro Nilsdtr (gift med Kield Jensen), Her er denne familien på Jelsa i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18011138&gardpostnr=7&personpostnr=118&merk=118#ovre>LenkeOg her er Massie Olsdtr i Stavanger 1801, med sønnen Tiøl (Kjeld) Nielsen, hun er 31 år med tre barn og allerede enke for annen gang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Det var glimrende, da tolker jeg det slik at et 'uægte' barn Kjeld ble døpt i Jelsa 6 feb 1793 , far Jens Thorsen og mor Anna Kieldsdtr. Moren finner vi på Fuglastein i 1801 uten sønnen Kjeld. Da var nok Kjeld med fader Jens Thorsen på Tasta, Stavanger i 1801 riktig.....så har han vel flyttet tilbake til fødestedet Jelsa før 1815 en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.