Gå til innhold
Arkivverket

[#71815] Hvem var 'Lang-Karl' ?


Gjest Anne Elise Ferner
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elise Ferner

'Lang-Karl' skal i følge boka som Dagfinn Grønoset har skrevet om 'Anna i ødemarken', vært gift med henne. Boka sier at de giftet seg i Ringsaker kirke i 1920, men de finnes ikke i kirkeboken der. Her er det jeg har av fakta fra kirkebøkene om Anna: Anna Martinsdtr. ble født 3/2 1890 i Ringsaker, konfirmert 9/10 1904 i Åsmarka kapell, og hun fikk en datter Aslaug i 1910 i Ringsaker. I konfirmasjonsnotatet har presten i ettertid notert 'attest til Sogn 13/11 1918, og til Røros 19/1 1924. Men jeg har ikke funnet noe om henne i kirkebøkene noen av de stedene. Etter dette finner jeg ikke henne før hun dør 17/5 1973, og ble gravlagt ved Hunn kirkegård, Gjøvik. Da heter hun Anna Widèn. 'Lang-Karl' skal ha vært svensk, og jobbet visstnok en del på jernbaneanlegg, og han skal ha dødd ca. 1962 og gravlagt i Mora, Dalarna, Sverige (Men ingen Karl Widèn er registrert der !). Men hvem var da denne Karl, og hvor giftet de seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kom til Haugsetvolden i 1928.Utdrag:Jeg ble solgt til Haugsetvolden. Mannen min fikk 300 kroner for meg. Slik begynner 'Anna i ødemarka', boken som høsten 1972 slo alle forlagsrekorder, og dessuten oversatt til omkring ti språk. Men så er det også en livshistorie utenom det vanlige Dagfinn Grønoset beretter om. Annas liv begynte i Ringsaker. En ublid skjebne møtte henne fra første stund. Hun følte aldri at hun hadde noe hjem, og bortsatt ble hun alt som treåring. Sommeren 1918 kom en fremmedkar til Ringsaker: Lang-Karl, en av landeveiens frie fugler. Og låvedansen i Åsmarka ble de første trinn på en livsvei som ble alt annet enn en dans på roser.... Etter års vandrerliv sammen med Lang-Karl - i slit og nød - kom Anna en sur aprildag i 1928 til Haugsetvolden ved Istersjøen. Siden ble hun på den enslige fjellgarden, der hun ofret seg for menneskene som hørte til der. Alt slags 'kararbeid' var Anna med på: jordarbeid, kjøring med hest, jakt og fiske. Hun sparte seg aldri - for i ødemarka så hun sin livsoppgave.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Ann-Mary! Ja det sier boken, men det er en del som ikke stemmer i den, så derfor prøver jeg å finne fakta om Anna og Lang-Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Jeg kjenner ikke dette paret spesielt, men spør på generelt grunnlag: Er du sikker på at de var gift? 'Ett års vandrerliv' betydde ikke alltid giftermål. Dersom Lang-Karl var omstreifer, var det jo svært vanlig at de vandret sammen uten å gifte seg. Den muntlige tradisjonen kan likevel ha brukt uttrykket 'gift'. Jeg har blant annet funnet mange slektsoversikter over omstreiferfamilier der kone og mann står oppført sammen med sine barn. Noen steder står det 'vandret sammen med', 1. og 2. vandringskone, eller bare gift med. Når en leser slike lister, kan det lett bli oppfattet som ektepar.Bare en teori..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Nei jeg har ikke funnet vielsen, er bare blitt informert om at de var gift. Og Anna har etternavnet jo Widèn da hun blir gravlagt, og dette skal være mannens(Lang-Karls) etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.