Gå til innhold
Arkivverket

[#71818] Slektsgransking Sverige


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Hei KjellTakk for tipset - det kan være verdt å sjekke litt på enkelte aner fra Sverige, når man har anledningen.Jeg var inne og registrerte meg, men jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å finne frem på sidene deres. Har du erfaring med arkivet og har du tips til den beste måten å angripe det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Du kommer ikke til kirkebøkene via hjemmesiden. Du må begynne med å laste ned et program som trengs for å lese i bøkene.LenkeSå antar jeg at du må registrere deg/bli medlem, for å få passord. Dette gjør du på hjemmesiden, helt øverst til høyre.Når du så har innstallert programmet, og fått brukernavn/passord, da kan du begynne.Du åpener ikonet AD Online som du fikk da du lastet ned programmet. Så kommer du til innlogging, og bruker da det brukernavn/passord du fikk/valgte når du registrerte deg.Du kommer nå til et vindu som bl.a inneholder 2 litt brede felter, inndelt i en høyre og venstre del.På venstre side velger du län. Da fylles den hvite delen under opp med en liste. Det er alle forsamlingene i det lenet, og du velger ønsket forsamling.Da fylles det høyre hvite feltet med en ny liste. Det er selve bøkene for det lenet. Du blar deg nedover isten og velger type bok og årstall du ønsker å se i. Dobbeltklikk på den du ønsker å velge, og da kan du begynne å bla deg frem og tilbake i boken.Du kan ikke lagre sider fra bøkene men skrive dem ut går greit. Obs om du ikke gjør noe valg på skriveren så får du en utskrift i a5 format og det blir smått. Gå inn og velg at utskriften skal skrives ut på a4 ark/hele arket, så får du en god utskrift.Lykke til.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Anne-Lene, det var svært oppklarende!Jeg leste litt feil og trodde at jeg bare ble bedt om å laste ned Java og den har jeg jo fra før.Spennende å se hvordan det er lagt opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så fint at du løste det Litta. Ja det er spennende å finne ut av sånt. Du vil nok oppdage at det er ganske annerledes lagt opp enn på digitalarkivet. Alt nytt må man jo sette seg inn i, men du kommer sikkert fort inn i det.Et lite tips. AD inneholder mye boupptekninger (skifter). Så har du svensker du kjenner dødsdato til, så har du på AD en mulighet til å finne boupptekningen. De gir deg jo en del i forhold til at arvinger er nedskrevet og hvor de bodde. For ikke si det å kunne gjøre deg opp en mulighet til å forstå litt av personens liv og hverdag, i forhold til hva man eide, innkomster, gjeld osv osv.hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Jeg er inne på AD og funnet en side jeg ønsker å printe ut. (Dals-ED). Tipset fra siste avsnitt i innlegg 3 merket jeg meg. På min printer (HP) står A4(210x297mm). Jeg får kun utskrift i A5 format. Ville så gjerne hatt A4 utskrift, men hva gjør jeg feil?Jeg må zoome inn for å klare å lese sidene på AD, men finner ingen mulighet til å rulle siden opp og ned. Noen som har et tips?Et flott tips om boupptekninger (skifter) i innl 5.Ser ikke dette under arkivtyper. Har forsøkt fritekst-søk uten å lykkes. Noen tips for raskt å finne hvilke len som har boupptekninger?Dette er nok 'dumme' spørsmål, men det får stå sin prøve. Håper noen kan hjelpe meg litt på vei til full glede av tilbudet fra AD.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Solveig!Under info som kommer upp i rutan när du har sökt på Dals-Ed står att häradet heter Vedbo.Om du söker på Vedbo så bör du få upp bouppteckningarna.Jag rullar sidorna upp och ner, vänster och höger, med piltangenterna.Varför du inte får A4-utskrift vet jag inte. Hoppas detta iallafall är lite hjälp att leta i dom skannade böckerna.Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Solveig. jeg har også en hp skriver.Jeg tar sjans på at vi har nogenlunde lik verktøyboks, og skriver hvordan jeg gjør det.Velg skriv ut - Da får du opp en verktøyboks - velg egenskaper på den (det er der du kan endre innstillinger) - du får da opp en del faner.En av fanene heter effekter. Se hva som her er avmerket. Antakelig er det avmerket for utskrift i faktisk størrelse. Endre valget til utskrift i A4 format.Så skal det være en fane som heter etterbehandling. Velg her papirretning: liggende. (den står nok avmerket på stående).Da har du gjort de endringer som trengs, så bare bekreft valgene nå. Slik at utskriften starter.Da håper jeg du får det til.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Et tips for å få lagret sidene, er å laste ned en virtual printer driver.Da velger man skriv ut på vanlig måte, velger virtual printer driver som er installert, og man får lagret bildene i flere forskjellige bildeformat.(JPG, PDF osv) - må velge bildeformat og hvor de skal lagres.Her ligger det feks. en som kan testes med 30dg lisens. http://www.zan1011.com/download.htm Men finner sikkert andre ved å søke på google. 'print to jpg open source'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei igjen!Du verden for et forum! Tusen takk til dere for su-u-per hjelp. Her søkes, rulles og printes det!Tusen takk også til deg Ulla for opplysningen om å søke i Vedbo. Jeg har funnet Olof Andersson Skallberg i død- och begravningsbok for Dals-Ed F:2 bild 72/side 129. Nr 34. (død 7 nov 1878, gravl 17 nov). Håper at skiftet finnes. Har ikke funnet det enda, men håper jeg finner svar på om han er min tippoldefar. Ditt forslag var derfor til stor hjelp Ulla!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

ad (1) og (3).Tusind tak for hjælpen igen. Jeg har været i Sverige hele weekenden :) Sikken en fest.Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.