Gå til innhold
Arkivverket

[#71821] Hølonda,Vassbygda?


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Hei, kikker litt i Hølondabøkene for tida..Det refereres fleire stader til Vassbygda. Er det ei bygd i Hølonda, og i så fall:Kva for garder er ligg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det er vel mest sannsynlig området mellom Ånøya og Malmsjøen det er snakk om. I dag er dette i Skaun, tidligere i Hølonda. Uten nærmere geografisk kunnskap, og med bare kartet til hjelp, kan jeg bare peke ut garden Konstad.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ja, Konstad er nevnt både av Hølondboka (og her av Geir).I tillegg refererer Hølondboka til fleire garder som ikkje er teken med i boka- og da betyr vel det at desse tilhører Skaun: Høve, Eidslia, Gangøya og Grønvika.(Sikkert fleir også..Kan vera litt vanskeleg å orientere seg når ein ikkje kjenner til stader som det er skreve om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det kan være feil i innlegg 2 når jeg skriver at Vassbygda tidligere tilhørt Hølonda. Sånt er vanskelig når man ikke har tilstrekkelig lokalkunnskap. De gardene du nevner ligger/lå i Skaun. Jeg oppdager nå at det i matriklene i 1886 og 1950 er nevnt garder ved navn Konstad både i Vassbygda i Skaun, og i Hølonda (Melhus). I så fall er det vel Konstad i Hølonda du finner nevnt i boka, ikke den i Skaun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.