Gå til innhold
Arkivverket

[#71823] Kan man finne dødsfall fra år 1900 og nyere?


Gjest Irene Westin
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westin

Jeg har funnet i Digitalarkivet fra 1995 og noen år frem, men finnes det noe sted mulighet for å finne dødsfall i tidligere år? Jeg har prøvd dodsannonser.no og gravminner hos DIS, men ingen av disse er komplette, heller veldig mangelfulle vedr Østfold ihvertfall (som er mest interessant for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Dersom du vet sånn noenlunde dødsår eller dato, er et søk gjennom lokalavisa det beste. De finnes som ofte på nærmeste bibliotek på mikrofilm, eller du kan få biblioteket til å låne dem inn for deg.Hilsen Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Hvis du vet sted, kan Kirkevergen være aktuell. Der finnes som regel en Kirkegårdsprotokoll fra ca 1900 og opptil omtrent i dag. De siste ca 20 års innførsler er ofte dataregistrert. Ellers har mange et kortarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Til innlegg 6:-det finnes veldig lite registrert på disnorge/gravminner dessverre.-1932769 gravminner registrert. -765452 gravminner med bilde.Å si at det finnes veldig lite registrer er vel å nedvurdere det store arbeidet registratorer her har gjort. Jeg vil si en kjempejobb. Og nye registreringer kommer jo stadig inn. Dette er etter mitt syn en fantastisk kilde.Dette som en hyllest til de som har gjort utrolig mye gratisarbeid her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westin

Helge, jeg skulle presisert at det er lite registrert i deler av Østfold, ref til mitt første innlegg. Beklager. Jeg får nok smøre meg med mer tålmodighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (9):DIS' gravminneregistreringer er nok ikke ''heller veldig mangelfulle'' i Østfold - du er nok bare uheldig med ''valg'' av interesseområder i dette fylket.Det er p.t. totalt 112425 gravminneregistreringer fra Østfold på DIS' sider, og av fylkets 18 kommuner det bare fire som ikke har noen registreringer hos DIS overhodet (Aremark, Moss, Rygge og Våler).Når det gjelder tidspunkt for dødsfall i ''nyere' tid, har jeg hatt god erfaring med henvendelser til folkeregistrene (- til tross for at dette jo ikke er offentlige opplysninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westin

Ja, da er jeg sannelig uheldig, for Moss, Rygge og Våler er 3 av kommunene jeg virkelig savner der. (selv om jeg sliter litt med Fredrikstad også, dog finner jeg noen der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Jeg er VELDIG BEGEISTRET over gravminne-reg. i Østfold! MANGE også med fotos! Fredrikstad manglet kanskje en tid, men nå er det jo over 50.000 graver reg. i Fredrikstad.Dødsann. i lokalavisene er god hjelp, man da må man jo vite ca. dødsdato.For landsbygda i Østfold er Norke Gardsbruk nyttig.Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei IreneNår det gjelder Moss. Det har lenge stått på op dis gravminner at Moss ættehistorielag har Moss og Jeløy kirkegårder under registrering. Du kan jo ta en kontakt med ættehistorielaget, du finner navnene på de som er i styret her http://home.online.no/~tvin/Når er dødsfallene du leter etter ?Selv har jeg klokkerbøkene for Moss på mikrofiche, og der går dødsfallene til 1937 for bysognet og 1932 for landsognet. Jeg har også dødsfallprotokoller for Moss og de går frem til 26/1-1943, men der er det igrunnen best å vite dødsdato, ellers blir det veldig mye leting.Dødsfallprotokoller er fine, og i allefall om du kjenner dødsdato, for de er innholdsrike. Det finnes også dødsfallprotokoller for Rygge, og ganske sikkert for Fredrikstad. Våler vet jeg ikke.Det hadde vært moro å vite navn og tiden vi snakker om. Du kan godt sende det på mail til meg. Er det innenfor de tider som klokkerbøkene dekker så kan jeg se etter for deg.Kirkekontoret er også veldig hjelpsomme.Dødsfallprotokollene som finnes for dine områder, står på lesesalen på Statsarkivet.Hilsen Anne Lene Hagen alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Irene Westin

Jeg vet ikke hvor stor den basen er, men den er ihvertfall ikke komplett. Jeg testet ved å søke opp begge bestefedrene mine, død hhv 1974 og 1987, og ingen av dem fantes. (gravlagt i forskjellige kommuner også)Men ellers takk for at du svarte i tråden min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.