Gå til innhold
Arkivverket

[#71828] barn av Christian Nilsen og Berthe Gudmundsdatter i Romedal


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Hei kjære forum , ja nå må jeg spørre om hjelp igjen . Jeg prøver og finne alle barna til Christian Nilsen f. 14/7 - 1815 som var gift med Berthe Gudmundsdatter f.8/4-1819 , de var bosatt i Romedal, Stange De barna jeg har funnet er : 1- Caroline Christensdatter f. 5/7-1845 , hun tror jeg døde i ung alder men har ikke funnet dødsfallet/tidspunktet, hennes og heller ikke årsak. 2- Ole Christensen f. 6/11-1847 3 -Christen Christensen f. 15/4 1851 , han tror jeg også døde i ung alder , men har heller ikke funnet hans dødsfall / tidspunkt og heller ikke årsak. 4 - Caroline Christensdatter f 13/11- 1852 5 - Gunder Christensen f. 1/10- 1855 6 - Christen Christensen f. 25/3- 1859Det jeg gjerne skulle ha hjelp til , var og finne dødstidspunkt og årsak på Caroline og Christen henholdsvis Nr 1 og 3 og om Christian Nilsen og Berthe Gudmundsdatter hadde flere barn . På forhånd tusen takk til de som vil hjelpe meg med dette. Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg har gått igjennom periodar der det kunne ha komme barn, utan å finne nokon. Det må i så fall vere før dei gifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Torodd og tusen takk så langt da stemte det med at jeg trodde den første Karoline døde som liten. Da gjenstår det Christen f. 15 /4 - 1851 jeg tror han døde i ung alder også , setter kjempestor pris på den hjelp jeg får Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Kristine Kristiansdotter f. 1863 voks opp. Ho gifta seg med Ole Hermansson i 1886 (nr. 6): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal i Romedal, Ministerialbok nr. 10 (1880-1895), Ekteviede 1886, side 206. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1505&idx_id=1505&uid=ny&idx_side=-203>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei ToroddTusen hjertelig takk for utrolig god hjelp , dere er kjempeflinke og hjelpsomme i dette forumet , Vet du forresten hva ordet ' hjemstandsrett ' betyr og hva som ligger i betydningen av dette , eksempelvis når en mor ble enke i disse tider og hennes gård ble solgt og hun bodde sammen med sine et av sine voksne barn på en ny gård , har dette noe med ' hjemstavnsrett ' og gjøre ? ' hjemstavsrett ' er et ord som går igjen i loven om fattigunderstøttelse fra 1860 tallet , håper dere ikke synes spørsmålet lyder for dumt , men jeg klarer ikke helt og definere betydningen av dette Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg trur ikkje det er noko som heiter 'hjemstandsrett'; det er nok 'hjemstavnsrett' som er meint.'Hjemstavnsrett' er det å ha retten til å verte rekna som buande ein stad, t.d. i ein kommune, slik at ein har dei rettane som innbyggjarar har. Kva som skulle til for å få denne retten, veit ikkje eg, men kanskje andre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Til Torodd og Reidar Takker for godt svar og lenke til en god definisjon på hjemstavnsrett , men når nå de fattige med hjemstavnsrett fikk fattigunderstøttelse var det da gårdeieren , hvor de som gikk på fattigunderstøttelse bodde , som mottok denne pengestøtten eller var det de personene som bodde på gården, som gikk under betegnelsen fattiglem og fattigunderstøttelse som mottok denne støtten. Og finnes det noen kilder i evt. kirkebøker eller andre steder , hvor man kan finne disse attestene fra presten i det aktuelle sognet , som skulle dokumentere at den og den person hadde rett på fattigunderstøttelse, Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.