Gå til innhold
Arkivverket

[#71831] Lærerskole i Oslo


Gjest Knut Skjånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skjånes

Mine foreldre Arne Skjånes (1895-1977) og Magnhild f. Salvesen (1891-1978) tok begge eksamen på en lærerskole i Oslo. Problemet mitt er at er uråd å finne hvilken lærerskole de gikk på. Far tok senere teologisk embetseksamen og i sin første søknad på en stilling som stiftskapellan i Nidaros skrev han bl.a. 'Vinteren 1913-14 frekventerte jeg Fredly ungdomsskole og de følgende år, 1914-16, den 2-årige lærerskole i Oslo og tok lærereksamen samme sted 1916.' Dette er det eneste skriftlige vi har om dette. Statsarkivet i Oslo har lett to ganger og finner ingen lærerskole i Oslo med mine foreldre blant elevene. Kan noen andre hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre lar disse lenkene seg ikke åpne. Jeg fant også en artikkel der Indremisjonens private lærerskole i Oslo, start Oslo 1912 men vet heller ikke om det går med lenke til denne? http://home.chello.no/~berntt/slag5.htmlPrøv med et søk på Indremisjonens private Lærerskole Oslo, så håper jeg du finner de opplysninger du trenger.:-) Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

De er ikke omtalt i Norske skulefolk. Arne er omtalt i Prester i den norske kirke. Der står det bl.a. at han tok lærerpr. i 1916 og var student i 1922. Kanskje studentene fra 1922 kan si noe om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.