Gå til innhold
Arkivverket

[#71835] S&F: Gregorius Sjursen Hestad/ Gaular, f. ca. 1740, død 1827 i Askvoll


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Gregorius var far til Anders Gregoriussen (Strømmen) f. ca. 1767 som var g.m. med Synneve Öisteinsd./ Östensd. f. ca. 1762 – Anders og Synneve var foreldre til min anefar Søren Andersen Strømmen f. ca. 1790.Disse informasjonene har jeg notert for flere år siden da jeg hadde anledning til å lese litt i bygdeboken for Askvoll. I kildene på DA finner jeg Gregorius Sjurs. under „gravlagde i deler av Sogn og Fjordane“ og i FT 1801 – da er han bosatt hos sønnen Anders på gården Nedre Strømmen.Kan noen hjelpe videre?Mvh Britt Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Kva informasjon er det du er på jakt etter?Det kan virke som om det er forfedrene til Gregorius du er på jakt etter, eller er det etterkommarar av Søren Andersen Strømmen? Eg kan i alle fall stadfeste at Søren er fødd i 1790 (døypt 14. oktober). Han blei gift 1. januar 1818 med Britha Andersdtr Folvaag, f. ca 1793 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8597&idx_id=8597&uid=ny&idx_side=-258>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Hallo Egil og Johan,beklager at jeg var litt upresis. Det var forfedrene til Anders Gregoriussen jeg først og fremst var på jakt etter.Jeg er etterkommer av Anders Sørensen f. 1820 og Johanne Sørensd. og deres sønn Bertel Anders. Strømmen. Nå har jeg her fått mange nye navn og data.Hjertelig takk for hjelpen så langt!Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei!Dette er hva som står nämt under garden Hestad i b.4, gardar og folk i Viksdalen sokn/Gaular.Gregorius Olss död ca.1740, gift med Sigrid Nilsdtr. Barn : a)Nils f.ca.1727, neste bruker. b)Ola. c)Anders f.ca.1739.Sigrid Nilsdtr. gift 2 gang med Sjur Åmundsen. Barn : a)Gregorius f.ca.1743. b)Gjetlaug, gift med Hans Sjurs. Öksland.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Britt: Dersom du skal søke vidare på Hestad, så vær obs på at det er to Sigrid Nilsdtr der, som er samtidige. I tillegg til ho som Svehn omtalar, som bur på bnr 5 'utigarden der utta' (flott namn), så er det ei som bur på bnr. 3 'Utigarden der inna' (flott namn det også).Den Svehn omtaler er di 'rette' (som altså var gift to ganger), men det finnes altså ei til.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Britt. Du opplyste innledningsvis at du hadde gjort deg nokre notater frå BB Askvoll. Eg veit ikkje om du har notert meir enn det du har skreve, men her er i alle fall nokre utfyllande opplysningar frå BB Askvoll.Far til Sigrid Nilsdtr Hestad er oppgitt å være Nils Otteson. Då er det nok denne karen [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=1701nba&gardpostnr=1747&merk=1747#ovre>LenkeDessutan ser det ut til at Gunhild Kristoffersdtr ikkje er frå garden Strømmen, og det er heller ikkje oppgitt nokon annan fødestad. Det er opplyst at dei blei gift i Dale (Fjaler, eller tidl. Ytre Holmedal) i 1767. I kirkeboka kjem det ikkje fram noko meir som kan lede hen mot kor Gunhild var frå. (nederst til høgre) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Fjaler, Ministerialbok nr. A 1 (1755-1778), Kronologisk liste 1767, side 109. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Hei Egil,beklager sent svar, men det ble liten og ingen tid for DA og slektsforskning denne uken.Jeg har heller sjelden hatt anledning til å lese i BB for Askvoll og nå er det mange år siden, så det er litt begrenset det har kunnet notere. Om Gregorius hadde jeg ikke mer enn det jeg nevnte. Men har jeg jo funnet en god del i databasene her på DA.Derfor skal du ha tusen takk, Egil, for disse informasjonene fra bygdeboka! Jeg hadde ikke far til Sigrid Nilsdtr. og jeg visste heller ikke at Gunhild Kristoffersdtr. ble gift i Dale i 1767.Takk også for den viktige henvisningen om at “min” Sigrid Nilsdtr. bodde på bruk nr. 5 og ikke på “utigarden der inna” (det navnet syntes jeg var spesielt morsomt).Vennlig hilsen, Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.