Gå til innhold
Arkivverket

[#71838] Familien Johansen, Brandvik og Vikan i Bjugn


Gjest Pål Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Strand

Jeg henvender meg på vegne av en amerikaner som ønsker å oppspore sin norske slekt:Han ønsker informasjon om hvor det ble av tre søsken til hans oldefar Kato Andreas Johansen f. 1885. Alle er født i Bjugn i Sør-Trøndelag. Ved fødselen bodde de på gården Vikan. I folketellingen 1900 er de bosatt på Stormyren (skal være et bruk under Brandvik) også i Bjugn (lenke): [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f01627&gardpostnr=136&personpostnr=868&merk=868#ovre>LenkeDet er følgende personer han ønsker å vite mer om: Johan Angell Johansen f. 1882 Baard Kristian Johansen f. 1889 Eline Marie Johansdatter f. 1893Det er kjent at Johan Angell emigrerte til USA i 1906. Etter dette er han som sunket i jorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Pål!Have you looked for Johan Angell at the Ellis Island records site?...your emigration record shows he emigrated April 1905 (not 1906), so he 'should' be at that site. But, since there are many name variations possible, I just wonder if you have already tried to find him there. mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Hei Bjørg. Det er riktig person du har funnet døpt i Bjugn, men hvor ble han av etter 1900? Han far ble begravet i Bjugn med navnet Johan Vikan i 1925. Det er bilde av gravstenen hans i gravminnene i Disnorge.Hello Patty. Your are right. He emigrated in 1905 (sorry). My american friend have tried to search for him in Ellis Island without luck.It may happen that he sometimes used the surename Brandvik after the farm in Bjugn.

bilete7486.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Pål! The American family who you are in contact with...where are their relatives living for the 1910/1920 American census, and what last name is that family using...? Perhaps 'Johan Angell' lives 'in the area'??? I wonder where your American friends have searched in the American records... mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

He has not told me. Give me a response on my email pastrand@hotmail.com and you will get his email. I think it is better you ask him directly.Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Samuel og Eline ble viet i Domkirken i 1916: Lenke Samuel var baptist. Jeg er litt lokalkjent i området, men har foreløpig ikke flere opplysninger å bidra med. I 'Norges bebyggelse' fra 1950-årene er det kommet en ny familie Stormyren (gården eksisterer fortsatt).mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Takk for en interessant opplysning Aud. På bakgrunn av opplysningen, fant jeg at de fikk en datter samme året (1916) som het Emma Sofie i fødselsregisteret for Bjugn som er lagt ut på nettet.Opplysningen din om at de giftet seg i Trondheim 1916 og at de også er begravet samme plass, tyder vel på at de flyttet dit. Likevel har jeg ikke klart å finne dem i den kommunale folketellingen 1925 for Trondheim som er tilgjengelig i digitalarkivet. Kan det være slik at dissenterer ikke alltid var registrert i slike folketellinger heller?Er det noen som vet mer om denne familien. Fikk Emma Sofie for eksempel søsken? Hvis det er noen som vet noe om levende slektninger, vil det beste være om dere svarer meg på følgende epostadresse: pastrand@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg har forsøkt å finne noen som kan vite mer om denne familien i dag og har fått noen tips.I midlertid fant jeg flere opplysninger om Samuel og Eline Marie på side 50 i Gårdshistorie for Lia, Ekset, Grova av Jarle Rasch: 'Samuel Rabek Lien ble gift med Eline Marie Johansdatter Brandvik 17.01.1916. Hun var datter av Johan Arnt Andreassen. De bosatte seg på Lauvøya i Åfjord og fikk fire barn.'Det var ikke uvanlig at folk herfra dro til Trondheim for å gifte seg. Kanskje ble noen av deres 4 barn bosatt i Trondheim slik at foreldrene også dro dit på sine eldre dager ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Du har vært til stor hjelp Aud. Nå gjenstår det å finne ut om noen av disse enda lever eller har etterkommer som kan ta kontakt med amerikaneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rannveig Gjernes Antonsen

Hei Eline Marie og Samuel døper en datter Emma Sofie i Bjugn i 1916. Bjugn klokkerbok 1915 - 1945,nr 9. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=11&uid=113033&urnread_imagesize=medium&hode=nei&ls=1>Lenke Baard Kristian født 8/3-1889, Bjugn klokkerbok 1866-1914 nr 6 Lenke Har funnet hans dødsfall i 1905, nr 3 i Bjugn klokkerbok 1866-1914. Lenke I klokkerbok for Å Åfjord 1899-1922,fant jeg at Samuel og Eline døper en gutt, Arne Jentoft født 5.5.1919. De hadde da bosted Løvø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rannveig Gjernes Antonsen

Hei Eline Marie og Samuel døper en datter Emma Sofie i Bjugn i 1916. Bjugn klokkerbok 1915 - 1945,nr 9. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=11&uid=113033&urnread_imagesize=medium&hode=nei&ls=1>Lenke Baard Kristian født 8/3-1889, Bjugn klokkerbok 1866-1914 nr 6 Lenke Har funnet hans dødsfall i 1905, nr 3 i Bjugn klokkerbok 1866-1914. Lenke I klokkerbok for Å Åfjord 1899-1922,fant jeg at Samuel og Eline døper en gutt, Arne Jentoft født 5.5.1919. De hadde da bosted Løvø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Nå har jeg snakket med forfatteren av en planlagt gårdshistorie for Brandvikgrenda og kan fyller på med flere opplysninger. Johan Angell brukte navnet Angell. Det var også enda en bror; Claus Alfred (brukte bare Alfred)- født etter FT 1900. Alfred dro også til USA (i 1925). Han var svært musikalsk og sendte heim en plate til sin mor som hun tok med til sin nabo for å få hørt. Angell og Alfred brukte først etternavnet Johnson i USA, men begge endret senere navnet til Wickan. Alfred skal ha etterkommere i Trondheim.Eline Maries familie visste han ikke mer om; faktisk kunne jeg bidra med de opplysningene som er kommet fram i denne debatten.Vi har funnet 3 av Eline og Samuels barn så langt. I tillegg til de Rannveig har lagt lenker til fikk de også en sønn i 1922 i Åfjord.Det hadde vært hyggelig om vi kunne hjelpe denne amerikaneren med slekt her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Kjempetakk til både Rannveig og Aud. Dette er helt sikkert store nyheter for amerikaneren. Dere har også fått sporet opp etternavnet hans slekninger benytter USA. Dette vil gi han nye og gode muligheter til å spore dem opp. Jeg antar at Wickan er en omskrivning av Vikan i Bjugn. Det eneste amerikaneren vet om Klaus Alfred (f. 1902) er at han døde i Washington i 1962 og ikke mer enn det. Hans bror Johan Angell vet han ikke noe om. Han lurte også på hvordan det hadde gått med Baard og nå vet han det. Vet man noe mer konkret om slektningene etter Alfred i Trondheim?Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Nei, dessverre ikke. Min 'kilde' visste ikke om dette var etterkommere etter barn han fikk før han dro til USA, eller etterkommere som var født i USA.Det finnes et bilde av gården/plassen slik den engang var - og dette vil komme med i gårdshistorien. Det gamle våningshuset står forresten ennå, men det er ikke etterkommere av noen i denne familien som eier gården nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- på samme 'site' fant jeg dødsfallet til Johan Angells kone som døde samme sted 3. okt. 1944: Clara Louisa Wickan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Pål, Aud Marion og alle!I have taken a quick search in the 1920 census for Wickan/Wicken...no luck so far...but maybe they were still using Johnson in 1920...(sorry not able to check the 1930 census with my program)... You have all made wonderful progress so far in these searches!! Vidunderlig!! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Dette er bare utrolig.Amerikaneren har bilder av sin oldefar Kato og konen. Jeg tenker dette må være av interesse for han som skriver historien om Brandvik. Dessuten vet jeg selv mye om avstamningen til Eline Marie. Hvis han tar kontakt med meg på den epostadressen jeg har oppgitt tidligere så skal han både få informasjon om dette og med amerikaneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ja, dette gikk vel ganske bra etter hvert, men vi mangler ennå å finne nålevende slekt i Norge ...Jeg skal ta kontakt med 'kilden' min igjen og henvise til denne debatten. Det var Eline Maries etterslekt han visste lite om - får se hva vi kan få gjort med saken i morgen. Sannsynligvis har både Eline Marie og (Klaus) Alfred etterslekt i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen Jeg har vært i kontakt med kirkekontoret i Bjugn for å få opplysninger hvem som er/var fester for graven til Johan Vikan.Jeg får høre fra dem så snart de har hatt anledning til å se på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.