Gå til innhold
Arkivverket

[#71840] Tapte kirkebøker


Gjest Per Torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Kristiansen

Jeg vil anta at en del eldre kirkebøker har gått tapt i brann. På Nordmøre som jeg kjenner best, har vi en av landets eldste kirkebøker i Tingvoll fra 1645. De andre prestegjeldene (med unntak av Sunndal) mistet sine eldste kirkebøker da prestegardene (og kirkene) brente i løpet av 1700-tallet. Slike opplysninger kan stå i den nye kirkeboka, slik som for Stangvik Lenke Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Jeg henger meg på meg et spørsmål....for Furuset kirke i Ullenssaker er det svært lite materiale tilgjengelig digitalt. Det jeg ser er scannet er lysningsprotokoller fra ca 1910 og fremover.Finnes det mer enn det som er scannet, fra før ca 1910 eller er det noen som kjenner til om dette eventuelt er gått tapt?mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Den eldste bevarte kirkeboken for Molde sogn begynner i 1798, men som det står i arkivkatalogen under beskrivelsen av ministerialboken for Bolsøy prestegjeld 1759-93:''Det har vært ført egen kirkebok for Molde for en del av denne perioden, se f.eks. fol. 131a og 176b.''Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Arild (28): Furuset sogn i Ullensaker sine kirkelige hendelser er skrevet inn i kirkebøkene for Ullensaker sogn i Ullensaker. De står til og med markert som hendelser i Furuset kirke under dåpsene i 1880.Etter det jeg kan se så mangler der ingenting fra Ullensaker mellom 1689 og 1902 bortsett fra perioden 1723-1733.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Ett lite sidespor kanskje når det gjelder kirkebøker...Gamle fortegnelser over hva som var i noen av de gamle arkivene kan sees i dette arkivet på riksarkivet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.