Gå til innhold
Arkivverket

[#71841] Thrane- slekt


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 24: Trana (Steinkjer) er en av Innherreds eldste gårder.Jeg har ellers mistanke om at enkelte Trane-navn nordpå KAN ha utspring i stedsnavnet Tranøy (Tranøe), men det er bare min egen ubegrunnede mistanke. Jeg er selv av Traneslekt, men det har vært vanskelig å koble Traneslekten(e) nordpå med slekten(e) sørpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Innlegg 25.Det var to tvillingpar tilslutt:Nils og Otto Christian døpt 17/9-1784 og Carl og Frederich 16/10-1789.Har lett i kirkebøkene men ikke funnet paret trolovet eller viet. Men i Mormonerbasen står de som gift 1777 Østfold.Kan ta fadderne til barnene: Maren Magdalena 6/2-1778: Major Gedde,Agent Ancher,Capt Frantz Tommesen?, Generalinde Brochenhuus,Frøchen Lutzow.Wærn Nielsen 16/2 1780:sekretær Kjærbo,veldskiær Voigt,Tolder Leschlye,Fru Bremer,Frøchen BredalHenrik Samuel 3/4-1781: Major Lutzow,Auditur Bremer,Byeskriver Ørbech,Frue Fischer,Jfr LorentzenNiels 17/9 1784:Major Wernshiold,Leut Broch,Lieut Bøspstorph,Fru Majorinde Gedde,Frøken StormOtto Christian 17/9-1784: Capt Rømer,Lieut Schieldrup,Lieut Wernschiold,Fru Bremer,Frøken VerenschioldCarl 16/10-1789 : Major Stafelt,Borgemester Garde,Capitain Schrøder,Fru Bing,Fru Bull, Jfr WilsgaardFrederich 16/10-1789: Oberst Kaltenborn, Hr Giedde,Lutzow,Fru Vibe,Jfr Krefting og Jfr Voigt.Ser iflg 1801 tellingen at det ikke er så mange igjen av Trane folket, og det ser ut som de som lever, av denne grenen, er meget fattige. Det er vel derfor ingen er nevnt blandt fadderne.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal ikke blande meg for mye inn i denne debatten, men bare rette en ganske sentral feil. Christiania-kjøpmannen Poul Thrane er IKKE et barnebarn av Samuel Holgersen Thrane. (Han er forøvrig født i 1751, ikke 1753 som det står 'overalt'). Thrane-navnet har han tatt fra sin mor, Elisabeth Sophia Olsdatter Thrane, som igjen har det fra sin mor Bente Sophia Holgersdatter Thrane - datter av Holger Samuelsen Thrane.PS. Samuel Holgersen Thrane ble begravet i Moss 1753 (bosatt i Rygge som Knut skriver i (20))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Inge Stadager

Aner til Abel Cathrina Tollefsdatter, kan nogen hjælpe mig med at finde hendes fødsselsdata, forældre og evt. søskende. Jeg har hende i min slægt, Hans Jacob Thrane, født ca. 1794,Dalby, Nørre Tyrstrup, Vejle i Danmark gift med Abel Cathrina Tollefsdatter f. ca. 1796 gift den 26 februar 1820 i Dalby. I Kirkebøgerne under deres vielse, står der at hun er fra Egvang, Fahrsund i Norge, der er 5 børn af Hans Jacob Thrane og Abel Cathrina Tollefsdatter. Min Thrane-familie kommer fra Ovennævnte sogn, herred og amt. hilsen Inge Stadager, født Thrane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ad (27).Jeg må protestere litt på din slutning mht. Trane-folket. Thrane som du kanskje burde søkt på fordi alle etterkommere av Samuel Povelsen Thrane 1617-1677 brukte Thrane og ikke Trane, har meget velstående personer i ft1801. Det holder kanskje med å nevne kjøpmann Poul Thrane i Christiania som holdt et stort hus i videste forstand og var en av Christianias ledende menn, hvis en skal tro på det som er skrevet. Han hadde veldig mange barn.Pga generasjonsskifte var det mange foreldreløse Thrane-barn i hundreårsskiftet, men flere av disse gjorde det meget godt senere i livet. Dette gjelder etterkommere av Holger Samuelsen Thrane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til innlegg 30.At jeg i innlegg 27 kom til å konkludere med at Trane folket av denne gren var fattige må jeg bare beklager. Familien behøver ikke være fattig selv om man ikke blir benyttet som faddere. Men av underskriften i innlegg 18 kan ikke jeg se at det har vert så konsekvent dette med T(h)rane. Eller hører ikke denne Samuel Trane til Paul Thrane i Christianias aner/gren ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

På et eller annet tidspunkt så ble vel Trane til Thrane. Ser en på tidlige kb-innføringer så var det oftest Thrane, og dette gjelder også Samuel Trane, eksempel Lenke 3.mai.1726. Men altså 'feil' når han selv brukte Trane. Tidlig bruk i Stavanger var Trane. Det jeg mente å si i (30) var at en også måtte sjekke ut ft1801 for 'Thrane'.Jeg har ellers lagt merke til at den Nord-Norske grenen ser ut til å ha beholdt Trane. Dette kan jo ha noe med hvem som skrev og registrerte i kb og ft.(32): Anne Povelsdatter Trane ca1612-1694 var gift med Helle Bertelsen 1608-1652. Hos Finne-Grønn (se Wangensteen.net) Oplysninger om familier i det gamle Christiania, del 3 side 49 er hans navn og opprinnelse ganske detaljert beskrevet.Årstallet 1647 er interessant. Hva kan det gjelde ? Jeg mener å ha fått ca 1640 som fødselsår for datteren Anne fra 'Familien Trane fra Viborg'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom jeg husker riktig, så tok jeg bildet på sida av den gamle Krigsskolen i Oslo sentrum. Jeg vil anta at det er bygningen som 'så verden' første gang i 1647. Eller - det er mulig at det er en bygning like ved. I alle tilfelle så går gata i rett vinkel mot Karl Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk for det.Jeg har gått forbi dette sted noen tusen ganger, men det var lenge før jeg tenkte på slektsforskning.Gratulerer med funnene som jeg håper også kommer inn i 'Digitalmuseet' eller likn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.