Gå til innhold
Arkivverket

[#71842] Fristedt af Slaveri


Gjest Gaute Klepp
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Klepp

Jeg ønsker opplysninger om Svend Tollefsen Hytland, som ble 'Fristedt af Slaveri' fra Bergenhus Slaveri i 1836. Attest: 'Tingsbr. af 30.3.1836'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Domsakten mot Svend Tollefsen Hytland ligger i arkivet fra 'Slaveriet'. Han ble dømt i Høyesterett 5. juli 1827 og 'bør stryges til Kagen og arbeide i Jern sin Livstid i Bergenhus Fæstning'. I tillegg ble han dømt til å betale tilbake for det han hadde stjålet fra en lang rekke personer i Bergen.Vedlagte brev fulgte dommen til kommandanten på Bergenhus. Det er datert 30. oktober 1827, og sier at kagstrykning var ettergitt ham ved kongelig resolusjon 6. oktober 1827.Domsakten er på 138 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Takk for raskt og greit svar.I ei av bygdebøkene for Bjerkreim er han omtalt som mulig drapsmann. Det er bra for etterslekten, at han ikke var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, Gaute :-)Jeg har ikke utdannelse innen gotisk håndskrift, men prøver meg på en oversettelse av dette håndskrevne dokumentet som angår en person jeg har jobbet med, slektsmessig:'Herwed giwer jeg mig den Dom at ower sende det høie Komandantskab Arrestanten Svend Tollefsen Hytland, der efter wedlagte Høiesterets Dom af 5. Juli d.A. (dette Aar) er hendømt til Fæstnings Arbeide paa Liwstid og til Kagstrygning, hvilken halfte Del af Straffen wed naadeligt Resolution af 6.te d.M. (denne Maaned) er ham efter giwet. Hans Signalement er: 21 Aar gammel, 64 Tomer (??) høi, har brunt Haar, blaa Øine, er lys af Ansigt, smal af Skuldre og ligesaa af Bygning, har intet Særkjendet. (??) ..ateren (??) forwenter med det høie Komandantskab paategning tilbagesendt.Bergens Byfoged ....... 30. Okt. 1824' osv.Noen som kan komlettere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Herved giver jeg mig den Ære at oversende det høie Kommandantskab Arrestanten Svend Tollefsen Hytland, der efter vedlagte Høiesterets Dom af 5. Juli d.A. (dette Aar) er hendømt til Fæstnings Arbeide paa Livstid og til Kagstrygning, hvilken sidste Deel af Straffen ved naadigst Resolution af 6.te d.M. (denne Maaned) er ham efter givet. Hans Signalement er: 21 Aar gammel, 64 Tommer høi, har brunt Haar, blaa Øine, er Lys af Ansigt, smal af Skuldre og ligesaa af Bygning, har intet Særkjende. Acterne forventes med det høie Kommandantskabs Paategning tilbagesendt. Bergens Byfoged Contoir 30. Okt. 1824 OlsenDet høie Commandantskab. BF No 138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.