Gå til innhold
Arkivverket

[#71850] Information om föräldrarna till Ole Andersen (f 19/7 1825) i Vuku, Verdal


Gjest Christer Hoflin
 Del

Recommended Posts

Gjest Christer Hoflin

Hej! Jag söker information om Oles föräldrar Anders Larsen och Mali Olsdatter. Ole föddes 19/7 1825 och finns i Vuku/Verdal Klokkerbok 1816-1845 sid 75. Ole konfirmerades 2/10 1842 och finns i Verdal/Stiklestad Ministerialbok 1841-151 sid 154.Jag hoppas någon vill ge mig mer information om hans föräldrar. Var och när de föddes och dog. Kanske också när och var de gifte sig.Tacksam för all hjälp! Christer Hoflin, Frösön, Jämtland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Anders Larsen Skavhaug død i 1871: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=Dodsreg&gardpostnr=6874&merk=6874#ovre>LenkeMali Olsdatter Skavhaug død i 1833: LenkeAnders i 1865, gift på nytt: LenkeAnders giftet seg på nytt i 20/2-1845: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Vuku i Verdal, Klokkerbok nr. 724C01 (1816-1845), Ekteviede 1845, side 280. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Mali Olsdatter Jermstad /Brenden, dåp i 1783, se høyre side: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal (Stiklestad), Ministerialbok nr. 723A03 (1781-1804), Fødte og døpte 1783, side 12. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2481&idx_id=2481&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christer Hoflin

Tack Björg, Berit och Randi för era svar och bifogade länkar. Nu har jag en hel del ny information om Oles föräldrar.Ole kom till Jämtland ca 1860 och är min morfars morfars far.Tack än en gång för er hjälp, Christer Hoflin, Jämtland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christer Hoflin

Jag ska först be om ursäkt att jag la in denna fråga på fel fylke, det borde givetvis vara på Nord-Tröndelag.Nu skulle jag vilja ha hjälp med att bekräfta vissa uppgifter:Malie Olsdatter är alltså född 15/2 1781 och dör 7/1 1833. Hennes far är Ole Olsen enligt ministerialbok, Verdal (Stiklestad) 1781-1804 sid 12. Hennes mor är Giertrue Olsdatter enligt 1801-telling for 1721 Wärdahlen, jag får fram att Giertrue bör vara född 1757 genom att hennes ålder anges till 44. Jag hittar också en Giertrue Olsdatter och en Ole Olsen som gifter sig den 4/11 1780 i Verdal på Family search. Där står också att Ole är född ca 1755.När jag tittar i de skannade kyrkböckerna finner jag endast en Gertrud född 28/6 1757 där faderns namn är Ole, Ole Kleppens. Är detta modern till Malie och hustrun till Ole?Jag tittar också på vilka som föddes 1755 i Verdal. Där finner jag också bara en Ole son till en Ole. Datumet är 24/2 1755 och faderns namn är Ole Olsen (Kraags?). Är detta fadern till Malie och mannen till Giertrue?Sedan vigseldatumet jag fann på Family search. Att en Ole Olsen och en Gertrud Olsdatter gifte sig i Verdal 4/11 1780. Jag hittar inte detta i några kyrkoböcker. Kan någon hjälpa mig med detta? Och är detta par identiska med Malies föräldrar? Kan ju stämma då Malie är född året efter 1781.Tacksam för all hjälp, Christer Hoflin, Östersund, Jämtland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christer Hoflin

Tack Berit, du svarade snabbt! Det står ungkarl före hans namn och piga före hennes? Vad står det efter Oles namn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christer Hoflin

Tack Randi, då fick jag faderns namn och bekräftat att det inte var 'min' Ole som föddes 24/2 1755. Det är till att söka vidare....Jag har bara positivt att säga om den hjälp ni ger mig från andra sidan kölen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christer Hoflin

Jag hittar en Ole Pedersen på gården suulstuen när jag söker på 1801-telling for 1721 Wärdahlen. Hans ålder anges till 71 och hans hustru Ingeborg Olsdatter till 67. Att dessa äör Ole Olsens föräldrar torde vara klart, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ole Olsen Brende døde i 1798, alderen er da oppgitt til 46 år: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal (Stiklestad), Ministerialbok nr. 723A03 (1781-1804), Døde og begravede 1799, side 244. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16407&idx_id=16407&uid=ny&idx_side=-230>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christer Hoflin

Står det den 22 december? Är det döds- begravningsdatum? Ser att flera har samma datum, vilket får mig att tro det är detsamma för Ole.Med vänlig hälsning, Christer H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei Christer med dine gode hjelpere. Ole Andersen har vært borte for oss, så det var fint å finne spor etter han. Kan du gi oss litt opplysninger om han liv der borte var det fint. I 2008 kom det 2 nye bygdebøker for Inndal og Sul, og der vil du finne oppl. om hans slekt, bl.a. om Ole's onkel, den legendariske Ole Larsen Skavhaug, Danebrogsmann, bjørnejeger og den som fakket Garnesmorderne i 1806. Se Verdalsboka, Heimer og folk, Inndalen og Sul 1800-1940, Bind A, sidene 122-137.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christer Hoflin

Hej Trond! Jag ska genast kolla med någon bokhandel här i Östersund ifall det går att beställa nämnda bok. Finns det något isbn-nummer? Vad kul om jag fick tag i den!Det jag har om Ole Andersen (eller Olof Andersson som han försvenskat fick heta här) gäller bara mina egna anor. Inte syskon och sådant. Givetvis kan jag ta fram mer åt dig om du så önskar.Det kanske är bättre jag skriver ner det jag har i ett e-post till dig än att jag tar ut utrymme här: Maila din e-postadress till mig på crille84@hotmail.comMed vänlig hälsning, Christer Hoflin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christer Hoflin

Hej Trond! Här kommer lite information om Oles anor här i Jämtland. Tyvärr har jag inte forskat kring syskon och deras barn, utan koncentrerat mig på rakt nedstigande led. Är det något du vill veta mer om, så bistår jag gärna med mer hjälp. Exempelvis om eventuellt andra barn till Ole utöver min ana. Ole Andersen/Olof Andersson kommer till Marby socken från Wärdalen, Norge 1860, först som inhyses i Gälsta, Marby och sedan inhyses i Hallen socken.Den 11 november 1860 gifte han sig med pigan Agnes Nilsdotter i Sunne. Agnes föddes i Våge, Hallen socken den 17 oktober 1832 som dotter till Nils Christiansson och hans hustru Anna Jonsdotter. Agnes dog i Höla, Hallen den 20 januari 1906.Ole tituleras arbetare i dödboken. Han dog den 9 april 1883 i Häljesund, Hallen. Deras son Anders Olsson föddes den 5 december 1860 i Gälsta, Marby. Hans olika titlar är arbetare och torpare.Den 21 juli 1895 gifte han sig med Sofia Hallman i Hallen. Sofia föddes i Hammarnäs, Hallen socken den 23 mars 1875 som dotter till Pehr Hallman och hans hustru Magdalena Andersdotter. Agnes dog i Hammarnäs, Hallen den 1 juni 1960.De får en stor skara barn tillsammans, åtminstone 10 stycken. Några av dom dog dock unga i Spanska sjukan och andra epidemier runt 1920-talet. Dock klarar sig min morfars mor sig, Anna. Jag har ett foto på hela skaran utanför huset i Hammarnäs.Anders dog den 9 juli 1922 i Hammarnäs, Hallen. Oles sondotter Anna Andersson föddes den 14 november 1896 i Hammarnäs, Hallen.Den 12 augusti 1917 gifte hon sig med Johan Magnus Karlsson i Hallen. Johan Magnus föddes i Klösta, Lits socken den 12 september 1894 som son till Brita Maria Johansdotter. Johan Magnus var oäkta. Paret fick tillsammans tre barn och skilde sig 1923. Johan Magnus gifte senare om sig och dog den 30 juli 1981 i Frösön, Östersund. Mellanbarnet är min morfar.Anna dog den 27 juni 1990 i Östersund. Oles sondotters son Carl A Johansson föddes den 24 december 1917 i Hammarnäs (Trägsta), Hallen. Men växte upp hos sin farmors föräldrar tillsammans med sin mor och två helsyskon och en halvbror, i Klösta, Lit. Carl jobbade större delen av sitt yrkesverksamma liv i verkstan hos Statens Järnvägar i Östersund.Den 10 december 1939 gifter han sig med Hilma O Andersson på Frösön. Hilma föddes i Backen, Norra Lit den 16 maj 1917 som dotter till Nils-Olof Andersson och hans hustru Brita Andersdotter. De fick en dotter, min mor.Både Carl och Hilma är fortfarande i livet, 92 år gamla. Oles sondotters sondotter Maud Johansson föddes den 14 februari 1943 i Frösön, Östersund.Den 11 juli 1964 gifte hon sig med Bengt O Hoflin i Frösön. Bengt föddes i Duvberg, Svegs socken den 23 mars 1935 som son till Karl V Eriksson och Kristina Hoflin. Mina föräldrar fick två barn tillsammans, min äldre bror och så jag. De skilde sig 1980. Senare får vi en halvsyster. Min far fick inga fler barn. Han dog den 12 juli 1988 i Ulvkälla, Dveg Jag är då alltså Oles sondotters sondotter son. Och jag föddes i Stockholm den 15 augusti 1967 och bor numer i Frösön, Östersund. Frösön 2009-08-27 Med vänlig hälsning, Christer Hoflin crille84@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Anders Olsson hade fyra syskon, samtliga födda i Hallens socken: 1) Nils Norberg (1862-1948), ogift, 2) Olof (1864-), drog till Amerika, 3) Jonas (1767-), till Amerika 1893 med hustru och två små söner och 4) Märta (1873-), ogift ännu 1900 men med två barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.