Gå til innhold
Arkivverket

[#71854] VA, Kristiansand: Frøken Styhrs håndgjerningsskole


Gjest Kjell Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Knudsen

På slutten av 1800-tallet var det en frøken Styhr som drev en håndgjerningsskole i Kristiansand. I ft. 1900 er det en Sofie Styhr som er håndarbeidslærerinne ved Kristiansand folkeskole. Jeg tenker meg at det kanskje har vært hun som har drevet skolen, og at den kan ha vært lagt ned i 1900. Er det noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Har du sjekket navneregisteret til oberstløytnant Karl Leewys bokverk Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Nei, foreløpig har jeg ikke rukket mer enn å reise spørsmålet, men takk for tipset. Jeg kan jo nevne at jeg vet om skolens eksistens fordi en elev ved skolen startet en tilsvarende skole i Grimstad i 1897 og drev den i ca. tre år. Det var i forbindelse med søknad om statsstøtte til skolen det kom frem at hun hadde vært elev ved frk. Styhrs Haandgjerningsskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser vel ellers ut til at familien Styhr også hadde en viss Aust-Agder-tilknytning. I hvert fall hadde Sofie Styhr søsken som var døpt i Barbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Karl Leewy er sjekket ut uten at jeg har kommet noe nærmere. Søstrene Elise og Sophie er nevnt med bosted, samt at Sophie var lærer ved folkeskolen. Hun jeg er interessert i heter Asgjerd Johnsen og ble konfirmert i Kristiansand i 1872. I 1887 kjøpte faren et lite bruk på Morholt i Landvik,etter at en bror av Asgjerd hadde slått seg ned som baker i Grimstad. Jeg regner dermed med at også Asgjerd bodde i distriktet fra omtrent samme tid. Det er derfor rimelig å anta at hun har frekventert frk Styhrs håndgjerningsskole en gang mellom 1872 og 1887.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.