Gå til innhold
Arkivverket

[#71865] NO. Uekte Johannes Jonsen f. 1800 i Saltdal. Hvor er han og foreldre i 1801?


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiJohannes Jonsen døpes fra Qvæle (Kvæl) i Saltdal 5/10 1800 (nede på h. side) Lenke mor er Martha Jansdtr. Far Jon ErichsenJohannes ble gift og bosatt på ytre Hjertøy i Nordfold, hvor han døde i 1862.Det jeg lurer på er: 1. Hva er det som står om faren Jon Erichsen ved Johannes dåp?2. Hvor stammer Martha Jansdtr. og Jon Erichsen fra?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei Hill-Gunn!Jeg ser at ingen har kommet deg til hjelp ennå, så jeg prøver! Det var vanskelig å tyde teksten i kirkeboken om Jon Eriksen ved Johannes' dåp, så jeg tok fram Saltdalsboka, bind 3. På s. 43 står det: Par 1800, ugift. Jon Eriksen, 'en ubepasset person'. Det står ikke noe om hvor han kom fra. Men for Marthas vedkommende står det at hun var fra Nes i Saltdal, datter av Johannes Jakobsen og Margareta Helgesdatter. Videre står det at Martha døde på Tukthuset i Trondheim i 1812.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fra DIS-Salten skifter:Det er skifte etter Jahn Jacobsen, Holdsmann, Sundbye i Saltdal i 1809. Ektefellen Margrethe Helgesdatter er avdødes kone nr 2. Formue på 1060.Det står videre at Martha Jahnsdatter er datter av avdøde fra 1. ekteskap, ugift, verge: Bent Jensen. I arrest hos lensmann Hans Pedersen.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ser videre at Jahn Jakobsen er nevnt som bror i et skifte etter Carl Jacobsen, Indyhr i Gildeskål, 1795.Følgende søsken:Berthel Jacobsen, SundbyeNiels JacobsenJoen JacobsenMallena JacobsdatterIngeborg JacobsdatterOgså barn og ektefeller av søskene er nevnt.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det står i nevnte skifte etter Jahn Jacobsen at Margrethe Helgesdatter er hans 2. kone.Her er i alle fall Marthas søsken:Dorthe JahnsdatterSatura JahnsdatterLisbeth Jahnsdatter(Martha Jahnsdatter)Alle disse er fra 1. ekteskapAnne Jahnsdatter gift, ektefelle Peder Christensen. Datter fra. ekteskap. Finner en Dorthe Jensdatter nevnt i skiftet etter Jens Monsen, Sundbye i 1768. Dorthe oppgis å være datter, umyndig, ugift med verge Christen Olsen, Langset, morbror.Dorthes mor og avdødes ektefelle er Anne Olsdatter.Formue i dette boet 81-5-12. Sølvbeger merket J. M. S.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tilføyelse:Anne Jahnsdatter gift, ektefelle Peder Christensen. Datter fra 2. ekteskap.Er det noe som ikke stemmer her - kan Margrethe Helgesdatter være Marthas mor?Finner en Margrethe Helgesdatter nevnt i et skifte etter Helge Olsen, Giemgan i Skjerstad - i 1773. Hun er datter av avdøde og 6 år gammel med verge Johannes Jacobsen.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er vel heller slik at det kan være en annen Marthe.Skifte ettter Margrethe (Hellesdatter), Fiskwognes i Saltdal - 1768. Ektefelle Johannes Jacobsen.I dette skiftet er nevnt en Marthe Johannesdatter, Fiskwognes i Saltdal, 3 år. Fiskwognes kan jo stemme med Nes som det står i innlegg 2.Marthes søsken:Johannes Johannesen, 12 årMons JohannesenDorthe JohannesdatterSara JohannesdatterLisbeth JohannesdatterMarthe Johannesdatter, 3 årIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Heisan.Godt at det fortsatt finnes gode hjelpere på dette forumet, (nå var det like før jeg ga opp dette ”problembarnet” :-) Stor takk til Geir, Ann-Mary og Inger for hjelpen.Jeg har skiftecden for Salten og la også merke til denne Martha Jahnsdtr. som var i arrest ved Jahn Jacobsens skifte i 1809, men siden hun var ca 40 år ved ft. i 1801 var jeg usikker på om hun kunne være mor til Johannes. Men, iflg. Saltdalsboka var hun tydeligvis det.Men, det er noe som ikke stemmer her. Martha Jansdtr. fra Sundby er 40 år i 1801 (f. ca 1761), det samme er hun ved sin død i 1812. (f. 1772) Det er en differansen på 11 år.Martha Jahnsdtr. fra Sundbye er iflg. Saltdalsboka datter av Johannes Jakobsen og hans 2. kone Margrethe Helgesdtr. Men, iflg. skifte etter faren er Martha datter av hans 1. kone. Hvor ligger feilen?Så er det en Martha fra Fiskwognes som er 3 år ved moren Margrethe Hellesdtr. sitt skifte i 1768 (f. ca 1765) Denne Margrethe Hellesdtr. er nevnt ved broren Johan Hellesen, Bachsund i Bodø sitt skifte i 1757. Da er Margrethe gift med Johannes Jakobsen, husmann på Næsset i Saltdal.Kan denne Martha Johanesdtr. fra Sundbye som blir konfirmert 18 år gammel i 1883 (f. ca 1865) være hun fra Fiskwognes /Næsset ?LenkeMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjen. Margrethe Helgesdtr. må være Marthas mor og Johannes Jacobsens 1. hustru, og ikke hans 2. hustru (som det står i skiftet i 1809)Tyder det slik i KB at her blir Johannes Jacobsens kvinne av Næs jordsatt, 36 år gammel døde hun (trolig på barselseng) og ble gravlagt 3. mai 1767 sammen med sin dødfødte sønn (øverst 3. kolonne) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16617&idx_id=16617&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Denne ”Johannes Jacobsens kvinne av Næs”, må være Margrethe (Hellesdtr.) Helgesdtr. som det er skifte etter i Fiskwognes 1768Ettersom jeg ikke finner noen annen Johannes Jakobsen nevnt i Saltdalen, må det ha vært Marthas far som i 1772 fikk datteren Anne med Kirsten Petersdtr. fra Nesna? (nede v. side) Lenke Denne Anne kan dermed ikke være Johannes datter av 2. ekteskap, for han trolover/ gifter seg først 4 år senere med Dordie/ Dorthea Jensdtr. Sundby (nede v. side) Lenke (øverst v. side) LenkeJohannes og Dorthea fikk datteren Margrethe i 1777 h.side Lenke I 1779 får de også en datter som døpes Margrethe (midt på v. side) Lenke og i 1781 døpes Ingeborg (v. side) Lenke2. juledag 1808 blir Janes Jacobsen Sundbye begravet 77 år gammel (nede v. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.