Gå til innhold
Arkivverket

[#71867] Gunner Andersen i Ottestad. Hvor kom han fra?


Gjest Jorunn Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Stenberg

Gunner Andersen i Stange/Hedmark har (minst) 4 barn utenfor ekteskap. 3 av dem med samme mor: Oline Halvorsdatter f 1837 i Stange. Første datter Oline er døpt i Vang 1856 nr 54. Se lenke: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8841&idx_id=8841&uid=ny&idx_side=-15>LenkeDatteren Ginas dåp i 1860- KB for Stange/Ottestad se nr 3. Permanent sidelenke: LenkeSønnen Hans er døpt i Vang i 1865 nr 78 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Dette kan vel være samme mann, men her står det ikke noe om hans tidligere 'leiemål'. Er ikke det litt underlig? Om moren Lisbeth Johnsdatter Leerheim (?) står det 'hennes 2. leiemål'. Jeg har problem med å tyde hvor faren er fra: Ungkarl Gunner Andersen af ...?Hvis denne mannen har 5 'uekte' barn kostet det ham vel dyrt? Synes å ha vært borti at man måtte betale bot for å sette barn til verden utenfor ekteskap. Kanskje finnes det et 'bøteregister'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Det ville vært logisk, - men det er flere navn på siden som begynner med stor S. Den ser annerledes ut en den 'krøllstreken' i starten av dette ordet.. Har sett litt etter lignende bokstaver i teksten uten hell foreløpig. Noen som kjenner igjen denne forbokstaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står Gunner Andersen af Stange.Jeg ser at han var ungkarl og jæger og bodde på Sinnerud/Sinderud eie i Vang da første barn ble født. Det vil jo si at han tjenestegjorde i militæret i 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Takk begge to! Da holder jeg hardt på Stange. Finnes det oversikter over militære også? (Den lenken i innlegg (6)funker visst ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenka i (6) virker fint for meg. Du kan jo søke etter Gunder Andersen f.1831 Stange som bodde på Skrædderstuen under Hosmestad. Han står oppført som gift, men det er ingen kone der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Finner ganske riktig Gunder Andersen født i Stange i 1831, og konfirmert i 1845. Ved dåpen står det under navnet noe jeg ikke klarer å tyde: Jæger...søn?? Samme ordet går igjen for 2 av dåpsbarna lenger nede på samme side. Hva kan dette være?Dåpen til Gunder Andersen i 1831 i Stange/Ottestad:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9125&idx_id=9125&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Konfirmasjonen til Gunder Andersen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved dåpen står det vel Jægerqvarte.. Og som du selv sier så står det det på flere av guttene, og ved noen gutter står det soldatlægd. Han skal altså avtjene militæret i jægerkorpset/kompaniet eller hva den nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

At Gunder var innskrevet som jæger ved dåpen kan jo passe med at da han fikk sitt første barn, Oline i 1856, så står han oppført som jæger og ungkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Da er det vel familien hans i 1865-tellingen i Stange her: Lenke Prøver å finne et 'match' mellom hans familie og faddere til noen av barna, men foreløpig ingen treff her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Denne gutten skal tydeligvis også bli 'jæger'. Her er han til konfirmasjonen i Stange : Lenke - OG han har bosted Sinnerud-eie som da Oline blir født! Det må da være denne karen jeg leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg klarer ikke alt, og håper noen andre kan fylle inn og evt. rette opp feil: F. 30/10 1859-dpt.18/3 1860 Ott.k., Gina, uekte. Foreldre: pike Oline Halvorsd. Øvre Sinderuds Eie og ungk., vid... jæger og daglønner Gunner Andersen Øvre Sinderud Eie. ---Faddere: Oliana Jensd. Skattums eie af Vang, Mathea Sanderud, Oline Henriksd. Lundgaard, Christopher Lillhagen, Christian Gunnersen Lunderuds-Eie.--- NB. Siste? foreldrer? 1.uægte barn skal være født på Skattum-Eie i Vang prestegjeld på Hedemarken 19. feb. 1856 og døpt i samme? hovedkirke med navnet Oline. Hans 2.leiermål fra 1858 ..226. Han har altså gjort seg skyldig i 3 leiermål med 2 kvinner.Merkn: Opgivet av indersmd. Christian Gunners. Sinderuds Eie. Begges 1. leiermål i Stange, men? 2. .. med hinanden da de i 1856 skal .........., .. var på Skauutms eie i Vang, kaldet Oline. Hans skal ....... et uekte barn med en annen kvinne. See foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Tusen takk Berit! Dette bekrefter og fyller godt ut slik jeg leser det. Jeg lurer også på om det kan stå om faren at han er 'ridende Jæger'? Er dette en tittel som klinger kjent for noen?Jeg leser teksten slik - med 'hull': NB: Disse foreldres 1te uægte barn skal være født på Skattumseie i Vang prestegjeld på Hedemarken 19 februar 1856 og døpt i sammesteds (hoved)kirke med navnet Oline. Hans andet leiermål fra 1858 ...226 Han har altså gjort seg skyldig i 3 leiermål med 2 Quinder.Merknad: Begges første leiermål i Stange, det 2det med hinanden da de i 1856 skal have faaet et barn sammen (....)var på Skattumseie i Vang kaldt Oline. Han skal (senere?) have faaet et uægte barn med en anden Quinde ...Oline vokste opp hos besteforeldrene i Vang, og mormoren er Oliana Skattums Eie af Vang, som står som fadder til Gina her.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

... Gunder Andersen nedre Kaaterud af Stange, staar? ikke i (militær? men tror egentlig ikke det står det. Ser ut som ordet slutter på ...dvis) tjeneste, maadelig? forfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Siden han står med bosted nedre Kaaterud i Stange i 1865 burde han ha 'vist seg' i folketellingen, men han gjør ikke det. Kanskje med god grunn, ettersom klokkerboka viser at sønnen Hans er hans 5te leiermål...Jeg har sett litt på Nr 3 Martha på neste side i Vang mini: her står det også noe om barnefaren og hans moralske? forfatning. Synes det er vanskelig å få noe meningsfult ut av teksten, så jeg er glad for at noen tar seg tid til å se sammen med meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg mener det står maadelig forfatning. Jeg kan ikke se at det står noe med moralsk.Ellers så la jeg merke til at moren Berthe Jensdatter står oppført med bosted Kallerudeie i klokkerboka, men i ministerialboka står det Nordbye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.