Gå til innhold
Arkivverket

[#71873] Christopher Olsen og Karen Iversdtr. - gift 1802 på Frosta


Gjest Roar Dalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Dalen

HeiSøker opplysninger om ett ektepar Christopher Olsen og Karen Iversdtr. som ble viet 12/11-1802 på Frosta. Bruden oppholdt seg da på Rygh. Vielse venstre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16379&idx_id=16379&uid=ny&idx_side=-158>Lenke Paret får 3 barn jeg kjenner til: Martha f.2/3-1804, Iver f.23/12-1806 og Ole f.17/6-1810. De er da bosatt på plassen Myhren under Hernes. Det står ingenting om familien under Hernes i Frostaboka 2.Christopher Olsen antar jeg er innflytter, da jeg ikke finner noen spor av ham på Frosta før vielsen. Det er flere aktuelle kandidater i sognene rundt i FT1801; alt for mange.Karen Iversdtr. tror jeg nok er identisk med den KI Balsvik som døpes 19/1-1776. Årsaken til at jeg tror dette er, foruten at hun er den eneste aktuelle kandidaten jeg finner på Frosta, at Iver Hansen Balsvik (far) opptrer som fadder til Karens sønn Iver, og Hans Iversen Balsvik (bror) er fadder til sønnen Ole. Karen finnes på Rygh vestre i FT1801: LenkeEtter at sønnen Ole ble født i 1810 blir de så borte. Jeg har gått gjennom kirkebøkene på Frosta 1810-1865 og lett er flere barn og begravelsene, men nei... (Jeg kan selvfølgelig ha oversett noe). Det er heller ikke spor etter dem i avskriftene fra Leksvik, Mosvik, Verran eller Ytterøy.Så det jeg rent konkret søker svar på er: Hvor kom Christopher Olsen fra? Hvor ble det av dem etter 1810? Fikk de flere barn? Hvor døde de?Jeg fikk forøvrig god assistanse til å nøste opp sønnen Iver og kona hans for en måneds tid siden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være sønnen Ole ble konfirmert i Frosta i 1826 - se nr. 5 - Nord-Trøndelag fylke, Frosta i Frosta, Ministerialbok nr. 713A04 /1 (1817-1827), Konfirmerte 1826, side 492b-493b. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16381&idx_id=16381&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Hei - takk for svar. Det er helt sikkert ham dere har funnet der ja. Balsvik er jo plassen som Karens foreldre drev. De er riktignok døde i 1826, men Karen hadde en eldre bror Hans, som muligens kan ha tatt over driften (?), slik at gutten bodde hos onkelen ved konfirmasjonen. Christopher og Karen tror jeg ikke er der, da det står 'Hernesvaldet' som bosted på dem ved Oles konfirmasjon. Stedsnavnet Hernes på Ole ved vielsen tyder vel på at han er tilbake der han ble født da han gifter seg. Både Balsvik og Hernes er forøvrig helt ute på spissen av Frosta, rett inn for Tautra Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.