Gå til innhold
Arkivverket

[#71878] Thomas Tollefsen, skredder i Holmsbu


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Dette er en nøtt jeg har slitt lenge med. Jeg vet ingenting om de første 40 årene i hans liv. Jeg tar derfor en sjanse på at noen tilfeldigvis har kommet borti ham ved en eller annen anledning.Han ble begravd i Holmsbu 5 feb. 1815, da er alderen oppgitt svært nøyaktig. Jeg antar derfor at presten var gjort kjent med fødselsdatoen, som bør være i oktober 1729.Han var ikke fra Hurum (eller Strømm eller Røyken). Første gang jeg har sett ham i kirkebøkene, er ved vielsen 12. oktober 1771, da han giftet seg med enken Gullog Haagensdatter. Thomas var selv da ungkar. Hun var av gammel Hurumsfamilie. De fikk fire barn, alle fadderne var enten naboer i Holmsbu, slektninger av Gulloug eller begge deler.Jeg har derfor ingen holdepunkter for å han noen mening om han kom fra en nærliggende kommune eller om om han opprinnelig kom fra et sted lengre borte.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken her var i alle fall til feil Thomas, men jeg fortsetter å lete litt. Mulig det finner skifte etter han som sier noe om opphavet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En nøyaktig aldersangivelse er nødvendigvis riktig - det har jeg sett mange eksempler på - så skredderen kan absolutt være født senere. Personen i innlegg 3 kan likevel utelukkes, ettersom han var sønn av en Johannes og ikke en Tollef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dødsfallet til Thomas Tollevsen i 1815 , nest øverst 2. s. her. LenkeJeg ser det er angitt 85 år som alder, men ellers ikke så lett å lese for meg?Finnes det noen opplysninger om laug og håndverkere fra den tiden tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hmm, det falt ut et 'ikke' i mitt innlegg 5, som dermed ble en smule underlig formulert. Jeg mente:En nøyaktig aldersangivelse er *ikke* nødvendigvis riktig ...Til (6): Det står 85 år 5 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Utfordringen her er at de første ca. 40 årene (35 - 45 om vi ikke tar aldersangivelsen helt bokstavelig) i hans liv er helt mørklagte. Jeg har for eksempel ikke funnet ham som fadder i Hurum før giftemålet, men derimot senere. Det virker derfor som om han først ble en del av lokalmiljøet ved vielsen.Thomas ser derfor ut som en 'stray' uten kjent utgangspunkt. Nå er det nærliggende kommuner (f. eks. Sande og Skoger) hvor de bevarte kirkebøkene begynner sent, men Holmsbu ligger ved sjøen, så jeg hadde helst ventet at hans familie ville vært representert blant fadderne til parets barn om han kom fra en nabokommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om Thomas Tollevsen var skredder, kan han muligens ha fått sin utdannelse i Kristiania eller Drammen?Har han gått i lang lære som svend, kan det muligens forklare han sene ekteskap med en enke?Vet ikke om det finnes noen oversikt over skreddersvenner i Kristiania ? Hva med Olso Byarkiv?Her står litt om håndverkere og laugene : Lenke Skreddere 1840Håper noen kan svare på om det finnes slike lister over håndverkere på denne tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved vielsen er ikke oppført forlovere heller som kunne gi spor: LenkeOg ikke finner du spor etter hans slektninger i fadderlister ved barndåper, dette er virkelig en nøtt:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Tatt i betraktning at Holmsbu var et lite sted på kysten, er det lite trolig at han var skredder med fagbrev. Han var nok heller det en kaller en bygdeskredder. Det trenger ikke bety at han var dårligere skredder, men gjør det sannsynlig å finne ham i laugslister.Mitt håp var vel nærmest at noe satt med en forsvunnet bror Thomas som det kunne være mulig å koble sammen med min skredder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg er ingen ivrig leser av Disputten, simpelthen av mangel på aner i tidsskriftets primære nedslagsområdet, Oslo og Akershus. Men i siste nummer kom jeg over en artikkel om Eidsvoll, der alternative kilder til tapte kirkebøker ble drøftet. Det spesielle her er at svært mange kilder allerede er transkriberte, men utover det er den verd å lese for alle som jobber med områder med lakuner i kirkebøkene.Hurum kan knapt kalles et område med lakuner. Likevel kan en møte murveggen også her, som dette eksemplet viser. Derfor kan en av de kildene som trekkes frem i artikkelen muligens være til hjelp, nemlig presteattestene. Disse skal være oppbevart ved statsarkivene, og dersom noen utenbygs fra skulle gifte seg, krevdes attest fra presten på stedet vedkommende kom fra. Thomas Tollefsen skulle definitivt oppfylle disse kriteriene. Spørsmålet er selvfølgelig om attestene er oppbevart for Hurum så langt tilbake. Paret ble forlovet 1. september 1771, halvannen måned før vielsen.Er det noen med regelmessige besøk på SAK som kan sjekke om presteattestene er oppbevart for perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.