Gå til innhold
Arkivverket

[#71879] Register over urmakere i Bergen-området?


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

Vet dette kan være ett langt skudd i mørket, men finnes det noe register over urmakere i eller rundt Bergen fra etter 1900?Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Noen av urmakerne hadde borgerskap, og finnes i borgerboken (database her):Fridtjof Bernhard Severin Hofland Bergen Urmager Juni 6 1871 43 Anton Marius Lahn Borg Urmager Ops. 25/7 1918 ? Oktober 20 1871 80 Peter Martin Elholm Bergen Urmager April 12 1872 38 John Iversen Mygge Avaldsnæs Urmager September 24 1872 100 Isak Nikolai Nilsen Bergen Urmager 28/1-19 April 22 1873 40 Andreas Ditlef Frantsen Bergen Urmager Ops. 28/12 1926 April 21 1874 44 Franz Beyer Jersin Bergen Urmager ? Oktober 27 1874 121 Joakim Bernhard Tønsberg Bergen Urmager April 20 1875 37 Jørgen Henrik Kristian Pettersen Bergen Urmager Juli 2 1875 56 Ole Kristian Olsen Bergen Urmager Juli 13 1875 60Ellers vil søk i folketellingene 1891 og 1900 kunne gi oversikt over urmakere, og det er også egen avdeling i adressebøkene for urmakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Tusen takk!Jeg leter etter en som heter Julius Iversen fra Kvæfjord som kanskje var urmaker i/rundt Bergen. Men jeg fant han ikke i Bergen verken 1891 eller 1900. Men da vet jeg hvor jeg skal lete neste gang det er noen andre jeg må lete etter i området der.Hilsen Beate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Mulig ett skudd i det blinde, men han het ikke tilfeldigvis Julius August og født ca 1878 og sønn av urmaker Iver Gullaksen/Gudleikson og Anna Danielsdotter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei!Alf Einar: Det er nok ikke samme Julius vi har. 'Min' hette Julius Petter Andreas Iversen (f.1872) og var fra Gambogen i Kvæfjord. Han var sønn av Iver Larsen (opprinnelig fra Bergen, men flyttet nordover og ble gift i Kvæfjord med 1) enke Margrethe Olsdatter og 2) hennes brordatter Maren Dortha Pedersdatter.) Julius var sønn i andre ekteskap.En eldre slektning fortalte at ho for mange år siden hørte at en av hennes farmors brødre var urmaker i Bergen eller Bergensområdet. Ho husket ikke navnet, men vi har funnet ut at det måtte være Julius.Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

det gjør ikke jeg heller, og det er det som er rart...for de som lurer så finner vi han heller ikke død før 1900 i kvæfjord. Men vi vet jo ikke helt sikkert om han dro til Bergen eller om han var urmaker. Det er jo bare noe som har blitt fortalt av noen i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.