Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kåre Petter Hansen

[#71881] Hvor er Preshtigi ?

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen
LenkeHvor har disse folkene tenkt seg hen ? Preshtigi ? MVHKåre Petter Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bengt E. Vesthagen

Lenken din fungerer ikke. Legger den derfor inn på nytt: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for hjelpen Bengt og Reidar. I Preshtigo bodde det mange aurskoginger, og sikker også noen hølendinger. Det bør være stedet. MVHK.P. Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Ser ut som vi uforvarende 'trøbler' litt med denne R`en, den skal nok ikke være med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Gikk det bra med alle aurskogingene og hølendingene under denne store brannen i Peshtigo? Ser ut som det har gått med en del folk under denne store brannen.http://no.wikipedia.org/wiki/Peshtigo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg tror de fleste kom til området etter brannen. Peshtigo ligger i Marinette County,Wisconsin. Nordmennene der ble nok rekruttert til sagbruksindustrien. Hvis vi ser på listene over de med Marinette som reisemål, finner vi foruten aurskoginger og hølendinger mange fra Drammen, Mjøndalen, Fredrikstad o.s.v. Alle er steder med sager. Jeg har også hatt kontakt med en etterkommer etter en sagmester fra Lillestrøm. De som oppgir Menominee som reisemål, skal rett over grensen til Michigan. Jeg har foreløpig ikke funnet spor Dahlby folkene i U.S.A. Johan Dahlby kan ha kalt seg Daleby, Dalby, Larsen, Larson etc. i U.S.A. Da blir det vanskelig.Riktig nok finner jeg en Johan C. Dahlby (f. 1861) på Ancestry.com, men jeg tror ikke det er riktige mannen. Dahlby er egentlig navnet til kona. Johan Larsen Dahlby er sønnen til Lars Hansen i tema 71681(4). MVH Kåre Petter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Her er et tidligere tema hvor vi også hadde med Marinette, Wisconsin å gjøre, men det er vel ikke sammenheng og koblinger til dine folk? mh ReidarLenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kåre Petter Hansen

Den som letter finner. Her reiser faren til Johan til Peshtigo med sønnen Karl (f. 3/4 - 1866) og datteren Berte Marie(f. 10/6/ - 1856). Jeg finner foreløpig ingen spor etter noen av familiene i USA. Lars Hansen var tømmermann og kan ha dratt videre for å finne arbeid. MVHKåre Petter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.