Gå til innhold
Arkivverket

[#71881] Hvor er Preshtigi ?


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for hjelpen Bengt og Reidar. I Preshtigo bodde det mange aurskoginger, og sikker også noen hølendinger. Det bør være stedet. MVHK.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg tror de fleste kom til området etter brannen. Peshtigo ligger i Marinette County,Wisconsin. Nordmennene der ble nok rekruttert til sagbruksindustrien. Hvis vi ser på listene over de med Marinette som reisemål, finner vi foruten aurskoginger og hølendinger mange fra Drammen, Mjøndalen, Fredrikstad o.s.v. Alle er steder med sager. Jeg har også hatt kontakt med en etterkommer etter en sagmester fra Lillestrøm. De som oppgir Menominee som reisemål, skal rett over grensen til Michigan. Jeg har foreløpig ikke funnet spor Dahlby folkene i U.S.A. Johan Dahlby kan ha kalt seg Daleby, Dalby, Larsen, Larson etc. i U.S.A. Da blir det vanskelig.Riktig nok finner jeg en Johan C. Dahlby (f. 1861) på Ancestry.com, men jeg tror ikke det er riktige mannen. Dahlby er egentlig navnet til kona. Johan Larsen Dahlby er sønnen til Lars Hansen i tema 71681(4). MVH Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Her er et tidligere tema hvor vi også hadde med Marinette, Wisconsin å gjøre, men det er vel ikke sammenheng og koblinger til dine folk? mh ReidarLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Den som letter finner. Her reiser faren til Johan til Peshtigo med sønnen Karl (f. 3/4 - 1866) og datteren Berte Marie(f. 10/6/ - 1856). Jeg finner foreløpig ingen spor etter noen av familiene i USA. Lars Hansen var tømmermann og kan ha dratt videre for å finne arbeid. MVHKåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.