Gå til innhold
Arkivverket

[#71887] Stedsnavnet Templet


Gjest Per Arne Gransæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Arne Gransæther

I distriktet kjenner jeg til to steder i skogen som heter Templet. De ligger noe høyt i terrenget, men det har aldri vært noe gudshus der. Er det noen som kjenner til årsaken/betydningen av dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Nei, det kan jo bare være at noen har forlest seg på Bibelen da de skulle navngi en ny rydning?Jeg har vært borti på Jeriko og Jerusalem som navn på husmannsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

BETEL som var jo forløperen til TEMPELET på SION..Og både Betel og Sion er stedsnavn på flere steder i Norge, foruten alle de forsamlings- og bede-husene som har fått navn fra bibelsk geografi utover siste halvdel av 1800-tallet. – Og som Frank nevner, så ser man en stor frodighet vedr navngiving på husmannsplasser. – Spesielt her på Hedemarken.Men jeg må jo nevne en liten kuriositet fra preste-enke-setet i Bøe i Telemark, hvor den 63-årige preste-enka Margrete Mow, født Steenblock residerte i 1801. Husmanns-familiene (NB: Bestående av 20 personer) holdt til på TEMPELEN [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f18010821&gardpostnr=173&merk=173#ovre>Lenke , mens madammen selv, holdt til på hovedbølet, Øvre Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Takk for svarene.Jeg har søkt på norgeskartet som ligger på Norgesglasset og det er flere steder i landet som heter Templet/Tempelet.Lenke De fleste ser ikke ut til å være eller har vært boplass og alle ser ut til å ligge høyt i terrenget i utmarka. Dette gjeller også de jeg kjenner til. Det er antydet at det at det har vært en samlingsplass for yngre folk. Det at navnet forekommer så ofte og beliggenheten har mange fellestrekk får en til å tro at navnet ikke er tilfeldig. Kan det ha noe med Tempelberget/høyden å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Josten

HeiKom over navnet Templet i bygdebok fra Lesja hvor det står:'Namnet Templet skal koma av at dette var einaste staden på lang lei at Frelsesarmeen fekk halde samling eingong'Dette kan muligens gjelde flere steder i landet?Mvh Irene Josten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Det du nevner Irene kan være et spor, kanskje det var et sted der de frireligiøse bevegelser hadde møter før konventikkelplakaten ble opphevet i 1842, kfr Hans Nielsen Hauge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.