Gå til innhold
Arkivverket

[#71900] Hvem var foreldrene til Kari Olsdatter i Fana.


Gjest Kjell Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Johannessen

Kari Olsdatter født 1717 i Fana og Nils Andersen født 1769 også i Fana. De ble viet 26 Juni i Fana. Jeg har problemer å velge de rette foreldrene, spesielt til Kari. Der finner jeg flere alternativer. Kan noen hjelpe meg, så jeg ikke havner borte i en helt annen slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Beklager jeg har rotet med årstallene. De ble viet 26 Juni 1791. I tillegg har jeg skrevet feilt fødselsår på Kari. Det rette skal være 1771. Nå tror jeg at jeg har fått årstallene rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg sjekket fadderne til 7 barn av Niels og Kari. Ole Andersen var ikke fadder til noen, men Lars Olsen Øfstun var fadder til 4 stk. Gård som går igjen er Øver og Nedre Fyllingen. Alle barna er født på Pladset.1) Johanne 4/3 1792- Baar Knudsen Solem?, Johannes Monsen Kiørnen?, Gitlou Jacobsd. under Fyllingen, Sigbor Nielsd. Myren, Medela Jansd. Øfstun.2) Ole 7/12 1794- Syneve Anderd. Nyegaard, Dorthe Monsd. Kiørnen?, Rasmus Hansen Ø.Fyllingen, Engelbret Andersen N. Fyllingen, Lars Olsen Øfstun.3) Anders 18/6 1797- Pernille Pedersd. N.Fyllingen, Syneve Pedersd. Lyngbøe, Rasmus Hansen Ø.Fyllingen, Engelbreth Andersen N.Fyllingen, Lars Olsen Øfstun.4) Sivert 18/12 1799- Syneve Pedersd., Aagothe Rasmusd., Rasmus Hans., Ole Larsen, Ole Olsen.5) Niels 4/4 1802- Johannes Nielsen Dam?gaard, Lars Olsen Øfstun, Marthe Monsd. ibid., Rasmus Siursen Nedre Fyllingen, Margrethe Monsd. ibid.6) Karen Sirrene, død 25/9 1804- Lars Olsen Lille Tvedt, Hans Rasmusen Øvre Fyllingen, Agathe/Agothe Rasmusd. Nedre Fyllingen, Inger ..dresd. Ø.Fyllingen, ...line Bedixd. Nedre Fyllingen.7) Lars Olsen Øfstun, Johannes Nielsen? Damsgaard?, Torgeir Andresen? Strudshamn, Oline Rasmusd. Fyllingen, Synneve Ludvigsd. Solem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Takk for hjelpen Berit. Blir rekkefølgen slik : Kari Olsdatter f. 1771 Foeldre: Ole Andersen f. ?? Siri Larsdatter f. 1791 Besteforedre: Lars Olsen f. 1769 Marte Monsd. f. 1771 Oldefar: Ole Andersen f. 1740Jeg får dessverre ikke så mye ut av de skannete kirkebøkene, klarer bare ikke å lese de. Disse prestene fikk sikkert ikke noen god karater i skjønnskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Først noen navn jeg var i tvil om og som vel skal være: Inger Endresd.; Kiørnen; Sølen eller Sælen istedenfor Solem; Damsgaard nedre i Askø.Det er jo ikke bevist at dette er den Kari du leter etter, men mye tyder på det.Kari ble født i 1771 av foreldrene Ole Andersen fca.1740 Øfstun og hustur Siri Larsd. som døde før 1801.Lars Olsen Sr. fca. 1769 og Lars Olsen Jr. fca.1776 tror jeg er brødrene til Kari Olsdt.Kanskje det finnes bygdebok fra Fana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Ole Andersen er nevnt under Øvsttun i Fana bygdebok, side 306, og datteren Kari er nevnt under Helgeplassen i bygdeboken, side 169. Gift med Nils Andersen. Iflg. boken er Ole Andersen sønn av Kari Håvardsdatter Mo fra Vikøyr i Hardanger. Født i et tidligere ekteskap. På Øvsttun var hun gift med Bjørn Pedersen, men i det ekteskapet var der ingen barn. Mvh ArneH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Fana IV bekrefter Berit sine funn.-----Helgeplassen:Anders Nilsen f. ca. 1738 d. 1804 får bygsel på Helgeplassen når han i 1765 gifter seg med enken Johanna Larsdtr. Fyllingen Nedre. f. ca. 1723 d. 1791. Barn: NILS.NILS Andersen f. 1769 overtar bruket etter moren. g. 1791 Kari Olsdtr. Øvsttun f. 1771. De fikk økonomiske problemer og solgte gården i 1809 og flyttet bort. Barn: Johanna, Ola, Anders, Sivert, Nils, Lars og 2 barn som dør unge.Hvor flytter Nils Andersen og Kari Olsdtr. og barna i 1809? Vet du det, Kjell?-----Øvsttun:Enken KARI Håvardsdtr. Mo ca. 1712-1785 fra Vikør i Hardanger g. 1766 med enkemannen Bjørn Pedersen (Muligens også fra Vikør i Hardanger). Barnløst ekteskap. De flytter i 1773 til Midttun. Kari har sønnen OLE ca. 1745 i sitt første ekteskap. Han overtar gården mot å fra si seg morsarven.OLE Andersen Øvsttun ca. 1745-1807 gift Sigrid Larsdtr. ca. 1737-1800. Barn: Lars d.e., Lars d.y., KARI Olsdtr. f. 1771------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Nå har jeg fått mye på plass. Takk til alle sammen. Som jeg har tolket alle svarene, får jeg følgende resultat. Kari Olsdatter f.1717 i Fana, gift med Niels Andersen f.1769 i Fana. Kari's foreldre Ole Andersen Øvstun f.1745 - d.1807 og Siri eller Sigrid Larsdatter f. 1734 d.1800. Ole's mor Kari Håvardsdatter Mo f.1712 D.1785Da står jeg igjen med følgende spørsmål:Hvem var kari's foreldre. Hvem var Ole's far.Jeg håper noen med bygdebok for Fana kan hjelpe med Siri eller Sigrid's foreldre, og noen med bygdebok for Kvam kan hjelpe med Ole's foreldre.Til deg Kjell-Arne. Kanskje flyttet Nils Andersen og Kari Olsdatter til Bergen til datteren Johanne Nilsdatter som bodde i 10Rode - 31 da deres datter Anne Cathrine ( min Oldemor ) ble døpt 10/3 - 1833 i Domkirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takk for opplysningene.Her er en mulig dåp av Ole i 1745, Høyre side, LenkeFar Anders Sandven? Men hvis noen kan sjekke bygdeboken, så hadde jo det vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Fanaboken har ikke noe mer om Siri Larsdtr. enn f. ca. 1737. d. 1800.Heller ikke tidspunkt for giftemål. Det kan jo ha skjedd i Fana eller i Kvam? Ved vielsen kan jo hennes far være oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Finner en Ole Andersen Røssland og Siri Larsdtr. Røssland som vies i Kvam i 1766. Kausjonister: Lars Øvsthus og Tosten Midthus?Et oppslag i bygdebok for Kvam vil gi svar på om det er rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Ole Andersen var ifølge Fanaboka s. 306 sønn av Kari Håvardsdtr. Mo, fra Vikøyr i Hardanger (f. ca. 1712, d. 1785). Ole var fra hennes første ekteskap, faren er ikke nevnt i Fanaboka. Da har vi en trolovelse i 1745 mellom Anders Olsen Sandven og Cari Hoversdatter Moe Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Vikøy i Kvam, Ministerialbok nr. A 3 (1743-1795), Kronologisk liste 1745, side 10. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kari Hofversdatter Moe sin dåp i 1714 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Vikøy i Kvam, Ministerialbok nr. A 2 (1696-1741), Kronologisk liste 1715, side 48. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Det er vel stor sansynlighet at dette er foreldrene til Ole Andersen siden de forlovet seg det året Ole ble født. Kari's forlovede het er jo Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Jeg tror ikke vi kommer lengre uten bygdebok for Kvam. Jeg legger inn et nytt emne ' Oppslag i bygdebok for Kvam '. Takk for hjelpen alle sammem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.