Gå til innhold
Arkivverket

[#71902] Anna Severina Gullbrandsen


Gjest Ann-Marie Engfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Finns det någon som har uppgifter om Anna Severina Gullbrandsen, född 16 Maj 1867 i Lier, Drammen. Hon emigrerade till Amerika och blev min mormors mor. Tacksam för all hjälp. Kan inte hitta henne i födelseboken.MVH Ann-Marie Engfeldt Varberg Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej, tack så mycket för hjälpen. Har lite svårt att läsa norska, kan du se vad det står att de bor? eller vad som står på högra sidan?MVH Ann-Marie Engfeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Foreldrene bodde på Sjaastad(Sjåstad) eie i Lier da hun ble født. Det som står på høyre side er navnene til fadderne. Det hele står i databasen som du finner i første lenka under (2).Lenke til Lier bygdebøker. Sjåstad gård, scroll nedover til du kommer til husmannsplassen Bollen (nesten nederst). Der er Gulbrand Johansen så vidt nevnt Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej, Berit Knudsen. Tack så mycket för hjälpen. Hur hittar jag till flyttningsböckerna? Anne Severine kan ha bott i Sverige innan hon emigrerade till USA och träffade sin man, Carl Johan Larsson, som blev min mormors far?MVH Ann-Marie Engfeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej, Berit Knudsen, kan inte hitta familjen i 1875 års folketelling, bara i 1865. Finns det flyttböcker mellan 1865-1875?MVH Ann-Marie Engfeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser i innlegg (3) så ser du at Litta har lagt inn lenke til familie i 1875. Da bodde de på Bollen, som jeg la inn en lenke til i innlegg (5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej igen, Berit!Jag hittade Anne Severine Gudbrandsen i utflyttningsboken 1886 , 5 Feb. till Sverige, men kan inte läsa ut vad som står underst. Det e sidan 426.MVH Ann-Marie Engfeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej, Berit Knuedson.Finns det någon länk till utflyttning före 1883? Mormors mor måste ha varit i Amerika en vända innan hon flyttar till Sverige, 1886 5 Februari?MVH Ann-Marie Engfeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Konfirmasjonen 10/10 1880 Sylling i Lier, nr.11 LenkeJeg tror ikke hun har vært i Amerika før 1886. Hun var jo bare 19 år da hun flyttet til Sverige i 1886. Er du helt sikker på at du har funnet riktig person. Jeg ser at fødeselsdatoen du har oppgitt og den som er funnet ikke er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Berit Knudsen. Detta är ett mysterium. Enligt uppgifter från USA, hennes gravsten, där står 1867. I 1875 folketelling står det 1865 i flytt boken står 1866 och i födelseboken finns ingen med det namnet fött 16 Maj 1867? Historien var att de träffades i USA, var fattiga och åkte till Sverige o lämnade mormor hos hennes farfar o farmor, o reste tillbaka.Men hon finns inte med på inflyttningen här, och inte när hennes far reser tillbaks till usa 16 April 1886, men mormor står som född här, och båda föräldrar finns med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Berit Knudsen. Detta är ett mysterium. Enligt uppgifter från USA, hennes gravsten, där står 1867. I 1875 folketelling står det 1865 i flytt boken står 1866 och i födelseboken finns ingen med det namnet fött 16 Maj 1867? Historien var att de träffades i USA, var fattiga och åkte till Sverige o lämnade mormor hos hennes farfar o farmor, o reste tillbaka.Men hon finns inte med på inflyttningen här, och inte när hennes far reser tillbaks till usa 16 April 1886, men mormor står som född här, och båda föräldrar finns med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan ikke stole helt på FT 1875.Iflg. det du sier så ble din mormors mor født uekte i Sverige. Barnefaren reiste alene til Amerika.Kan det ikke være slik at faren reiste før barnet var født, kanskje uvitende om at han skulle bli far, og at Anne Severine reiste etter til Amerika etter fødselen og de ble gift over der. Det er rart om de skulle ha penger til å reise så mye fram og tilbake siden de var fattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Berit Knudsen. Jag har varit i USA och besökt deras sten. Där står att hon var född 1867, så fick jag uppgifter där att dagen var 16 Maj och att det var Lier, Drammen, hon var född.Fadern Carl Johan åkte till USA , 2 månader efter att mormor var född. Så han måste ju veta om mormor. Anne Severine hade en bror som hette Otto, och han bodde i närheten av dem i Connecticut, Canterbury. Han finns med i syskonskaran i hembygdsboken, jag fick länken till.Mig veterligt, var de aldrig i Sverige igen o mormor var aldrig där

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Berit Knudsen Tack för länken till Otto,s emigration. Jag uppskattar det verkligen att du hjälper mig! Finns det någon folketelling,eller något annat register mellan 1875 och 1900? Så man kan följa familjen, och se om några andra också emigrerade eller vad som hände dem? MVH Ann-Marie Engfeldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes ihvertfall ikke noe på nettet ang. folketellinger fra Lier. Du blir nok nødt til å lete i kirkebøkene eller emigrantlistene(Databaseveljar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej, jag försöker hitta när Gudbrand Johannessen , född 12 December 1837 dog, född i Frogner, Lier. Hans fru hette Ellen Karine Kristoffersdotter, född 19 Februari 1840 i Lier. Dog 27 Maj 1879 i barnsäng. Detta är föräldrar till Anne Severina Gudbrandsen. Jag har letat i Död o Beg. böcker fram till 1900 i Lier, men ej funnit honom. Finns något skannat efter 1900, på nätet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.