Gå til innhold
Arkivverket

[#71902] Anna Severina Gullbrandsen


Gjest Ann-Marie Engfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej, Astrid, jag kan inte hitta honom i 1900 FT, men jag har inte lärt mig era register än. Skulle du vilja skicka den lenken till mig?Tack på förhand.MVHAnn-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej, Astrid, tack för din information. Jag är glad åt allt. Tycker detta är jättekul. Bor du i Lier?Finns det något av gården Sjaustad kvar, där han bodde innan?MVH Ann-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, javisst bor jeg i Lier og Sjåstad kan du lese mer om i Liers Bygdebøker, som er lagt ut på nettet. Jeg er ikke så flink med lenker (bortsett fra kirkebøker - det har jeg lært!), men her er adressen: www.lier.kommune.no/liers-historieBare søk på Sjåstad (som eksisterer i høyeste grad fortsatt).mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej igen, nu har jag letat på Sjaåstad och hittade under Gården Bollen, min mormors morfar o mormor, Gudbrand Johanesen o Ellen Karine Kristoffersson. Det var väl förmodligen något torp. Mormors mamma Anna Severina Gullbrandsen emigrerade till Sverige 5 Februari 1886, står det i utflttningen. Finns det något sätt, att ta reda på hur hon färdades och vart i Sverige hon skulle? Det är ett mysterie? MVH Ann-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Kan jo avrunde med at Johannes og Gunild fortsatt bor i Lier (Bergerud/Bergru) i 1875-tellingen, men her står det at de begge er født i Røyken, som er nabokommune til Lier, men det tror jeg er feil. Johannes er nok født i Lier.Nåja, dette løser ikke Anna Severine og 'Sverige-gåten', men du har trolig flere aner å studere videre. NB: ser jeg skrev feil farsnavn i innlegg 35, i lenken står det Sven Nilsen, ikke Olsen,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Tack ,så jättemycket för all information. Måste gå igenom detta. Snällt att du hjälper mig.Väldigt tacksam.Gåtan med Gamla Mormor, e klurig. Hon åkte ju till Sverige, två veckor innan hon födde mormor.Och mormors pappa hade åkt till Danmark, 1884 och kom till Sverige 23 Dec. 1885 och mormor födds 16 Feb. 1886. Hon står som född här I Köinge. 16 April åker hennes pappa till USA, men modern står ej med i utflyttningen. Men båda finns i Ellis Islands ankomst lista. Hennes far kanske var i Norge, kanske ska leta i inflytt. o utflytt där?Men enligt min mamma föddes mormor i USA, och båda kom till Sverige o lämnade mormor o, sen åkte tillbaks dit?MVH Ann-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Tack ,så jättemycket för all information. Måste gå igenom detta. Snällt att du hjälper mig.Väldigt tacksam.Gåtan med Gamla Mormor, e klurig. Hon åkte ju till Sverige, två veckor innan hon födde mormor.Och mormors pappa hade åkt till Danmark, 1884 och kom till Sverige 23 Dec. 1885 och mormor födds 16 Feb. 1886. Hon står som född här I Köinge. 16 April åker hennes pappa till USA, men modern står ej med i utflyttningen. Men båda finns i Ellis Islands ankomst lista. Hennes far kanske var i Norge, kanske ska leta i inflytt. o utflytt där?Men enligt min mamma föddes mormor i USA, och båda kom till Sverige o lämnade mormor o, sen åkte tillbaks dit?MVH Ann-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, hva het faren til din mormor - han som reiste til Danmark i 1884. Hvis din oldemor (Anna Severina) var høygravid da hun reiste til Sverige, MÅ jo barnets far ha vært en tur 'innom Lier' på våren 1885!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej igen, mormors far hette Carl Johan Larsson ,var född 24 Juni 1860, och han står som utflyttad till Danmark 1884. Somliga åkte över Danmark till USA, på den tiden.Så här står det i Ellis Island: 1886 29 Maj. Ankomm SS Britannic från Liverpool, Nr , 502 Carl Johan Larsson 26 år, bonde Nr, 503 Selina Larsson 22 år wife.Ann-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ja, en ting er ihvertfall sikkert: Carl Johan MÅ ha vært en tur i Norge, også, fortrinnsvis i traktene rundt Lier/Drammen, iallefall våren 1885, jfr. fødselen i februar 1886..... Hvis opplysningene fra Ellis Island er korrekt (Anne Severina er blitt til Selina), så var ikke barnet med. Vet du om de giftet seg før de dro til Amerika og har du funnet konfirmasjonen til din mormor? Står det noe der om foreldrene?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej, Astrid, Anna S, Gullbrandsen och Carl -Johan Larsson, finns ej i vigselboken, i hans hemkommun Köinge, då han vistades där. Men i 1900 års Cencus i CT, Canterbury där de bodde, står att de varit gifta i 14 år. Kanske de gifte sig i Norge, Lier el, någonstans där? Konfirmations boken för mormor, finns ej på nätet, men jag ska kolla på vårt landsarkiv. Ann-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej, jag har funderat, och funderat. Anna , står ju som piga och Carl-Johan som dräng, de har kanske jobbat på samma gård i Lier eller någonstans i Norge? Går det att kolla var Anna jobbade som piga?Ann-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har iallefall funnet igjen moren til Gulbrand, jfr. innlegg 34. Elen-Karine Elensdatter giftet seg med Hans Olsen Eriksrud ('Hjulmaker-Eriksrud') - noe jeg egentlig burde ha skjønt for lenge siden - begge var faddere i dåpen til Anna Severina!!!!! Du finner dem på en av Eriksrud-gårdene i Lier i 1865 (jeg vet ikke om de fikk noe barn).Hva gjelder ekteskapet mellom Anna S og Carl-Johan, så har jeg ikke funnet noe i Lier (og jeg tolker det som står i forbindelse med flyttingen hennes at hun ikke var gift). De kan ha giftet seg et annet sted, Christiania, f.eks., eller de kan ha giftet seg borgerlig, og da er det ikke like lett å finne vielsen (kan selvsagt også ha vært i Sverige - kanskje rett før avreisen til Amerika).Jeg tror det blir vanskelig å finne ut hvor Anna arbeidet før hun dro til Sverige - trolig har hun jobbet på en eller flere gårder i nærheten etter konfirmasjonen i 1880 og fram til utflyttingen i februar 1886. Den kanskje eneste muligheten til å finne ut av det, er hvis hun er fadder til et barn (en måtte være konfirmert for å være fadder), og da pleier det å stå hvor vedkommende bodde, men det kan bli et langt lerrert å bleke....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej, Astrid, Nu har jag tittat på Mormor Alma,s konfirmation, och där står bara , att målsman är Lars Wahlbeck. Alltså hennes farfar. Hon var konfirmerad 15 Juni År 1900. Varför jag frågade om det går att söka Anne Severine, på vilken gård hon jobbade, är för att vi i Sverige har 'Husförhörslängder till 1895. Det var förhör på alla gårdar o torp varje år, och genom flyttlängden, kunde man se vart de flyttade o. alla som bodde på det stället(Gården) Men vi kommer nog inte längre med Anne Severine! Tack för all hjälp Ann-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, verden er IKKE stor... Hans Olsen, som moren til Gulbrand giftet seg med 16. juni 1857 i Lier, var broren til min tippoldemor, Ingeborg Olsdatter. Hans ble født 12. desember 1818 i Hole (selv om det står Ringerike i Folketellingene), sønn av Ole Hansen Rytteragereie/Skovengen (opprinnelig fra Lier) og Marie Taraldsdatter Sønsterud.Dette er selvsagt ingen hjelp hva gjelder Anna Severine, men det er unektelig litt 'spennende' at onkelen og tanta til min oldemor var faddere i dåpen til DIN Anna!God jul og godt nytt år, mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Marie Engfeldt

Hej Astrid, Detta är helt otroligt, att världen är så liten, det är inte klokt! Men väldigt kul, tycker jag.God Jul på dig och Gott Nytt ÅrÖnskar Ann-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.