Gå til innhold
Arkivverket

[#71907] Kristian Olsen f. ca 1853 på Toten, Hedemark, Jernbanearb. på Trønderbanen


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvis han var ansatt i jernbanen har biblioteket ved Jernbanemuseet her på Hamar et rikholdig arkiv for tidligere ansatte.Jeg kan nevne som et eksempel at jeg fant utrolig mye om oldefaren til en venn av meg. Der var utklipp fra avisen ved hans gullbryllupsdag, dødsanonsen, nekrologen, og et arrangement ved hans fratredelse. I tillegg sto det hvor han hadde bodd, hvilke barn han hadde osv.Så er du heldig får du mye nyttig informasjon her biblioteket@norsk-jernbanemuseum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Det er ikke Christian som nevnt i innlegg 4. Han emigrerte til Amerika i 1870, V. Toten mini 295/30. Han kan jo ha flyttet tilbake uten å melde fra.Har sjekket flytting i V. Toten 1870-94 uten å finne aktuelle kandidater. Kan også være Ø. Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Lars , Marit og Heljar. Takk for innspillene.Får prøve museet tenker jeg. Skulle jo tro at han var mulig å finne i FT. 1865 men der er det lite å hente synes jeg. Men når vi snakker om Toten vilken avgrensninger snakker vi om da geografisk den gang?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Svar til innlegg 6Mellom ca. 1825 og 1877 var det Østre og Vestre Toten. Deretter er det Hoff og Balke for Østre og Kolbu, Eina og Aas for Vestre. Kirkegrensene var ganske flytende så folk som bodde på ved den ene grensa brukte ofte kirka på andre siden dersom det var kortest veiDe fleste av kirkebøkene for ovennevnte kommuner i perioden finnes digitalisert og søkbare på: www.slektshistorielaget.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Heljar og takk for infoen.Hilde; Har tatt kontakt med museet og avventer å sjekke ut flere intil jeg ev. får noe derfra, da jeg ser at letegrunnlaget er tynt, men det er det eneste jeg har kommet over, og ingenting mer står i Kirkebøkene der fra Hegra.Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

GunnarTror kanskje det er lurt å spørre biblioteket ved museet om de kunne sjekke den kandidaten Hilde fant. Det er helt sikker utrolig mange med navnet Kristian Olsen som har vært ansatt i jernbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Gunnar, har du sett i Stjørdalsbøkene om det finnes tilleggsopplysninger om Mali? Jeg så på Kringtrø, uten å finne noe der. Hegra var tett befolket nede i dalføret og stor gjennomtrekk. Jeg har laget en del register til Stjørdalsbøkene og har 7 av 8. Kan ev gjøre oppslag hvis jeg får en konkret gård/plass.En av mine bestefedre var fra Hegra og anleggsarbeider på bl.a. jernbaneutbygginger fra rett etter 1900-tallet til ut i -30-årene, men på Jernbanemuseet har de ikke funnet spor etter ham. Tror derfor at de har lite om de som bygget baner, men muligens mer om de som var fast ansatt på stasjoner. Personarkivet deres på disse er meget bra.Eller har jeg sett litt på Ø. og V.Toten i ft 1865 og 1875. Det finnes muligens kandidater, men Christian kan også ha het Ole Christian eller Hans Christian ved dåp f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvis han var ansatt i jernbanen har Jernbanemuseet han i sitt arkiv.Men ved jernbaneutbygging ble det ofte brukt entrepenører, og de ansatte der er ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hallo Lars og Heljar. Lars; Jeg har sendt forespørselen til museet. Har Hildes kandidat selvfølgelig i tankene, og skal sjekkes ut.Når det gjelder 'sluskene' sjønner jeg at disse ikke er i registret men mener både på Kristian og hans 2 barn at de er oppgitt som 'lokomotivpussere' bl.a.Heljar; Plassen Mali er født på befinnes under Ft.1865 på Fossbakken. Der står riktignok moren skrevet som Engborg OLSDATTER men det er LARSDATTER som er rett ifølge andre kilder.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Her er bygdebokside for Fossbakken gnr 106 bnr 6, Hegra del 2 side 437.Her står Mali som f. 30.06.1855, men ittno om henne videre. Skal se om jeg i ettermiddag finner Langfredagplassen.

bilete7529.6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

En liten tanke som slår meg når jeg ser på ovenstående side.Bror, mor og stefar til Mali emigrerte til Amerika. Kanskje også Mali og Christian? De reiste vel da i ifra Trondhjem.Det finnes et hefte over emigranter fra Stjørdal, skrevet i forbindelse med en avhandling. Tror jeg har kopi av dette liggende et sted her. Skal lete litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Heljar og Anne.Nu ble du 3 sekunder før meg Anne. Dette er rette Mali. Mali fikk først Peter Magnus og Emil med KRISTIAN. Deretter fikk hun, Jonette Fredriksdtr. Øverkil, f.9 nov. 1885 med Fredrik Karlsen Lein f. 1866. Så dukker Mali med barna opp på Østerli, Persaunet i Strinda som vis i lenke. Så ikke let etter Mali i USA. Henne har jeg her. Når og hvor hun døde er ukjent. Begge guttene ble jernbanearbeidere. Emil vet vi ble Lok. fører etterhvert.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Langfredagsnæs er en husmannsplass under Hofstad gnr 132, ligger midt i Hegra sentrum. Plassen står ikke i bygdeboka, ei heller noen ledetråder under Hofstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Selvfølgelig har du rett, Odd Annar.Jeg slo opp Hegra ft 1900 Langfredagsnes og så det var gnr 132. Fant Hegra-boka, men jeg hadde tatt frem Stjørdal-boka og der er Hofstad gnr 132. Slik er det når 2 gårder i nabokommuner har samme navn.BEKLAGER!Har sett på riktig gård nå uten å se spor etter Mali og Christian.Er det forresten noen som har sjekket kirkebøker for Hegra om Christian kanskje døde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Den Kristian som Hilde fant (8) giftet seg på Hamar i 1879, så hvis 'din' Kristian arbeidet på banen i Trøndelag, så kan vi avskrive denne karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.