Gå til innhold
Arkivverket

[#71929] Amund Larsen, fra Bjørgan i Kvikne?


Gjest Andrea Hånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Andrea Hånes

Det står i Bjørnørbøkene (Osen 2) at Amund Larsen (heter Sørmeland i Bjørnør) f. cirka 1739 (61 år i FT 1801)er født i Bjørgan i Kvikne. Jeg finner ingen Amund i Kviknebøkene under Bjørgan og lurer derfor på om noen vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Sørmeland i 1801. Amund Larsen og Ingbor Ingebrigtsdatter : [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011632&gardpostnr=46&merk=46#ovre>Lenke Ditt par?Amund Larsen og Ingeborg Ingebrigtsdatter giftet seg 10 juli 1777 i Tolga: LenkeVielsen,fra kirkeboken: LenkeSønnen Ingebrigt ble døpt 9 aug 1778: LenkeDåpen,fra kirkeboken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

Takk takk Ann-Mary! Lenken til FT 1801 er mitt par ja. Glemte å legge ved denne i første innlegget. Fant dessverre ingen pekepinner her på hvem hans foreldre er, eller hvor han er fra, så jeg er fortsatt interessert i flere opplysninger hvis noen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har oppfattet (eller missoppfattet?) det slik at Kirsten Amundsdatter gift med Jacob Hansen var datter av Amund Larsen. Er hun det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

Kirsten Amundsdatter g. m Jakob Hansen er datter av Amund Larsen og Ingeborg Ingebrigtsdatter ja. Jakob Hansen er av Hals-slekta i Kvikne.Ifølge Bjørnørboka, Osen b.2 måtte familien ha kommet til Levanger fra Vingelen, før de kom til Sørmeland.Amund oppgis å være født i Bjørgan, Kvikne, men jeg finner ham altså ikke her. Kona Ingeborg oppgis å være fra Jordet i Vingelen, Tolga. Det står også at hennes foreldre skal være Ingebrigt Olsen og Kirsti Estensdatter. Disse har jeg dog ikke prøvd å finne ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.