Gå til innhold
Arkivverket

[#71932] Peder Larsen Buer/Berg 'mandhafte dragon' f. ca. 1743-1823 Hvor kom han fra?


Gjest William Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest William Carlson

Peder Larsen Buer/Berg 'mandhafte dragon' f. ca. 1743-1823 Hvor kom han fra? Hei!Jeg søker etter fødselsplass og foreldre til tipp-tipp-tipp-oldefar min (min agnatisk linje), “mandhafte dragon” Peder Larsen Buer/Berg, f. ca. 1743-1823. Fra Sørum Bygdebok (utgitt 2005) bind 2 s155 Berg Østigarn gnr 16 bnr1 (mange takk til Laila N. Christiansen!)Peder Larsen kom sannsynligvis utabygds fra. Da han kjøpte dette bruket på Berg, ble han kalt 'mandhafte dragon' Peder BUer. Han hadde nok tilknytning til en Buer-gard som det er flere av på Østlandet.Sannsynligvis kom han til Berg gjennom bekjentskap med de militære eierne av andre bruk på garden. Han bodde på Berg da han giftet seg i 1779, samme året som han kjøpte dette gardsbruket. Bryllupet fant sted i april tre dager etter at han fikk tinglyst skjøte på sin eiendom i garden. I juli ble det første barnet født, og alt dette viser at Peder Larsen hadde vært i bygda ei tid før han kjøpte garden - eller i alle fall var kjent her. Han underskrev både skjøte og samtidige pantobligasjoner med Berg som etternavn Men i skjøtet står han tydelig med BUer som tilnavn. Jeg har funnet en Buer-gard iAkershus fylke (Enebakk og Høland); Hedmark fylke(Eidskog); Hordaland fylke (Odda); Oppland fylke (Vestre Toten); Rogaland fylke (Jelsa); Telemark fylke (Eidanger og Gjerpen); Vestfold fylke (Nøtterøy, Sandar, Stokke); Østfold fylke (Aremark, Askim, Eidsberg, Hærland, Id, Rakkestad, Skjeberg, Spydeberg, og Trøgstad)Jeg har sjekket de folgende bygdebøker fra Wilson Bibliotek, University of Minnesota, Minneapolis (og Internet) og har funnet ingen ting:Enebakk bygdebok; Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog; Bygdebok for Eidsberg og Mysen; Jelsa; Nøtterø - en bygdebok;Jeg har funnet ingen Peder Larsen Buer i døypte indekser for Askim, Eidanger, Nøtterøy, Sandar, og Stokke.Tusen takk! Mvh William (Bill) Carlson fra Minneapolis, Minnesotawilliamjaycarlson@comcast.netwilliamjaycarlson@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.