Gå til innhold
Arkivverket

[#71936] Hedmark, Trysil/Osen


Gjest Roland Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Roland Nordberg

John Olsen, Hvidsteen, född 1814 vilket datum? Döpt 1829. Han var fosterbarn, vad hette hans riktiga föräldrar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er dåpen hans i Trysil - Lenke (Hedmark fylke, Trysil i Trysil, Ministerialbok nr. 3 /1 (1814-1841), Fødte og døpte 1815, side 4-5) - se nr. 2 blant Mandkjøn. Foreldrene var Ole Johansen[?] Soldat og Pigen Anne Isachsdatter Hvitstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Her bør det jo være gode muligheter for å komme videre i det det faktisk gis nødvendig tilleggsinformasjon i merknadsfeltet. Men hvilken avdeling tilhørte faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Kan det stå noe sånt som ''Soldat ved det første Trondhiemske''? Jeg er usikker. (Forøvrig har presten i anmerkningsrubrikken byttet om på farens fornavn og patronym og kalt ham Johan Olsen, men det må jo være feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk for den lenken - og da får vi bekreftet at faren var fra Trondhiem ''ved det 1ste Trondhiemske Compagni''.Det er vel forresten sannsynlig at Johans mor, Anne Isaksdatter Hvitsten, og Johans foresatte/husbond ved konfirmasjonen i 1829, Isak Andersen Hvitsten, er slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Anne Isaksdatter Hvidsten, Søre Osen, 1791-26.03. 1824, gift 13.08.1817, m. Gunder Engebretsen Sætersmoen, Elverum, (Bjørke), døpt, 1789 ( Se - Osen nye bygdebok, Bjørke ), side 440. Før ekteskap, hadde Anne Isaksdatter Hvidsten, med soldat Ole Jonsen Stenberg, Åmot, døpt 1792, sønnen Jon Olsen, født, 22.10. 1814, d. 18.11. 1897. ( Se bygdebok for Søre Osen, Kvitsten, side 409, og Stenberg, side 95 ). Anne Isaksdatter Hvidsten, var eldste barn, og datter av Isak Andersen Moe, Elverum, og hustru Kirsti Torgalsdatter Storholm, Nordre Osen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Se også bygdebok for Åmot, Hedmark, bind I, Fredlund eller ( Stenberg ), side 163, Overjeger, Ole Jonsen, Aamot, døpt 1792..... Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Nordberg

Hej Thorbjörn m fl. Tack för svar.Jag har varit inkopplad på statsarkivet sedan mitten på augusti så du(ni)får ursäkta om mina frågor så här i början verkar litet okunniga om det norska arkivsystemet, men jag skall väl lära mig. Jag har via svenska kyrkoböcker hittat fram till släkt i Osen men där tog det stopp på John Olsen. Men nu kommer jag ju vidare. Vad menar du med årtalet 1824 det verkar 'hänga i luften'. Ha det / Roland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Jeg må korrigere meg selv når det gjelder Anne Isaksdatter Hvidstens dødsdato. Det skal være 10.04. 1824, i stedet for 26.03. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Nordberg

Hej Thorbjörn! Du har nämnt två böcker: Bygdebok Söre Osen och Bygdebok Åmot, kan man läsa dem på nätet eller finns de att köpa någonstans? Hälsningar /Roland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Thorbjørn Granlund (9):Hvordan kan du si så sikkert at Jon Olsen Hvitstens far soldat Ole Johansen ''fra Tronhiem'' (jfr. klokkerboken) er den samme som overjeger Ole Jonsen Aamot på Stenberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

(15):Det samme lurer jeg på.Og siden Granlunds nye Osen-bok er trukket fram tidligere i tråden, er det grunn til å advare mot den. Min erfaring er at det er en del feil i den, særlig når det gjelder 1700-talls-stoff. Når det gjelder nyere stoff tror jeg den er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Da anbefaler jeg at Ronny Rismyr heller finner ut dette selv. Beklager at jeg i hele tatt svarte på dette innlegget. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Da anbefaler jeg at Ronny Rismyr heller finner ut dette selv. Beklager at jeg i hele tatt svarte på dette innlegget. Til nr. 14. Når det gjelder bygdebok for Søre Osen, finnes vel den på Trysil Bibliotek, trolig også i flere bibliotek. Det samme gjelder bygdebøker for Åmot, de finnes vel i de fleste bibliotek i Hedmark. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ingen grunn til å beklage det, Granlund; du hadde et interessant svar. Men du - ikke Ronny Rismyhr Haugen - har fremsatt en påstand om Ole Jonsen Aamot, og jeg skulle gjerne visst om dokumentasjonen for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Her henviser jeg til bygdebok for Søre Osen, bind I. Kvitsten, side 409. Jeg takker herved for meg. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Thorbjørn Granlund (20):Nå har ikke jeg bygdebok for Søre Osen - og trådstarter i Sverige har vel heller ikke lett tilgang til den. Kan du derfor referere hva som står om barnefaren Ole Johansen på side 95 og 409 i bind I?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Vil oppfordre Thorbjørn Granlund til å ikke forlate debatten, men heller forsøke å besvare spørsmålene fra Falch. Haugens kritiske kommentar i nr. 16 kunne vel ha vært mer konstruktivt formulert, men generelt må vel alle som publiserer et arbeid finne seg i kritikk og heller imøtegå den hvis nødvendig.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Er det en bygdebok som heter Søre Osen?Jeg var på SAH nå og bladde litt i nye Osen Bygdebok bind 1 hvor Granlund er en av forfatterne, men der står ingen ting om ovennevnte personer verken på side 95 eller 409.Bør jeg overveie innkjøp av hvit stokk?, eller har jeg bladd i feil bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du har nok bladd i feil bok. Ifølge denne oversikten - Lenke - kom bind 1 av Søre Osen bygdebok ut i 1999, mens bind 2 kom ut i 2003.Takk for forsøket likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreJa det har jeg nok da, men da er det litt merkelig at SAH ikke har denne boken/bøkene.Men jeg må en tur på Hamar Bibliotek i morgen, så da skal jeg ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.