Gå til innhold
Arkivverket

[#71940] Ravnfjord- Berg Tromsø


Gjest Lindis rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lindis rokstad

hei.Leter etter anene til min anemor Elen Elisabeth Andersdtr Hun var født 1818 i Tromsø. Foreldrene var Anders Hansen Berg og Else Marie Olsdtr. Elen var født som uekte og moren var enke. Jeg finner en Anders Hansen i 1801 tellingen, gift med Inger Lucia Olsdtr og barna Ane margrethe 8 år, Hans 8 år, Golla Birgitte 5 år og Juliana Marie 2 år.Men om dette er mine klarer jeg ikke å finne ut.er det noen som kan hjelpe meg??????????Vennlig hilsen Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.Det er nok henne, men Anders hansen Berg er det værre med for det var mange av de på den tiden og kanskje et litt for vanlig brukt navn.Men flere innspill mottas med stor takkLindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Anders Hansen Berg var enkemann da Elen Elisabeth ble døpt, så da er det ikke umulig at det er den samme som bodde på Berg i 1801. Anders Hansens kone Ingeborg Lucia Olesdtr. døde i 1811 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9701&idx_id=9701&uid=ny&idx_side=-112>Lenke (nesten øverst til venstre).Else Marie Olsdtrs første mann, Peder Pedersen/Petersen, døde også i 1811. Har du brukt disse sidene forresten? Fine å lete i og med link til kirkeboksida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.Takk for hjelpen.Litt nærmere en løsning, har fått et hint om at moren til Else Marie var fra Hitteren(Hvor nå det er).Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Else Marie var nok ikke fra Hitteren (=Hitra). Hun var født i 1783 som yngste barn av Ole Andersen på Tennes (Langnesøra) og Else Maria Mathisdatter som var fra Langnes på Tromsøya. Else giftet seg i 1809 med Peder Pettersen. Hans opphav er noe uklart, så vi lar det ligge. Men i 1801 er Peder 13 år gml. og 'Tieneste Gut' hos Lars Olsen, Elses bror, som da hadde overtatt hjemplassen på Tennes. Else og Peder fikk i 1809 sønnen Ole Andreas. De slo seg ned på Hestnes søndre. Peder døde i 1811. I skiftet i 1812 nevnes Else og sønnen. Else kom i tjeneste med sønnen Ole Andreas til Zachariasjorda i Ramfjord hos ungkar Adam Henrichsen, og de fikk i 1815 datteren Else Maria. Med enkemann Anders Hansen fikk så Else i 1818 datteren Elen Elisabeth. Den gamle matrikkelgården var Berg med Rafnefiord (Ramfjord). I dag synnes vi at det var en gård med en noe merkelig stor utstrekning. Det var Proprietærgods, så oppsitterne var leilendinger. Holmesletta ble utskilt fra Berg, og Ramfjorden fulgte vel med Holmesletta. Men lenge ble Berg brukt som 'adresse'. Anders Hansen var født på Holmesletta i 1771 av foreldre Hans Andersen og Ane Margrethe Jacobsdatter, disse giftet seg i 1767. Hans var født på Selnes i Balsfjord av foreldre Anders Hansen (fra Berg) og Marith Pedersdatter (første kone). Hans overtok 6 mark på Holmesletta i 1769 etter Hans Heggelind Hansen. Anders giftet seg i 1793 med Ingeborg Lucia Olsdatter fra Buvika (døpt i Lenvik). De hadde flere barn. Ingeborgs mor Maren Hansdatter var fra Holmesletta, søster av ovennevnte Hans Heggelund. Ingeborg døde i 1811. Anders overtok nok bygselen etter sin far, men ifølge skattelistene var Anders fattig, og da han ble enkemann, gav han nok opp gården. I 1815 er han i tjeneste på Berg hos Madam Hertel (Golla Hansdatter), og der finner vi også hans datter Juliane Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.