Gå til innhold
Arkivverket

[#71941] Sachsen, arkiver , slekter og industrihistorie


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Med bakgrunn i tema 71399 - Thüringen opprettes herved et tilsvarende tema også for Sachsen. Litt av bakgrunnen er disse 16 tyske gruvefolkene som ble hentet til gruvene i Nord-Østerdal på 1600-tallet og det viser seg kanskje at flere av dem kom fra Sachsen og ikke Thüringen. Ellers er vel også Sachsen stappfull av industrihistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Med tanke på DA 33561 fra Leiv Skjerve (for noen aar siden ) - og en rekke andre innlegg om Kvikne Kopperverk, vedr. engasjement av tyske grubearbeidere fra Sangerhausen omkring 1635 etc. - til KVIKNE mm. - besoekte jeg i 2005 foerst Thüringisches Hauptstaatsarchiv, - men ble henvist til Weimar-arkivet og deretter til MAGDEBURG Landeshauptarchiv. NB: Deres stat heter SACHCHSEN-ANHALT og ikke Thüringen...og det dekker faglig grubedistriktet Sangerhausen etc. En meget hjelpsom dr... (kan ikke finne navnet idag, (men kan finne det) viste positiv faglig interesse, (men husk at 'google' har mengder av opplysninger om de tyske arkivene)- Denne dr.... sa at alt vedroerende grubefolkene i SANGERHAUSEN paa 1600-tallet (og lenge foer den tid) finnes i under-arkivet deres i WERNIGERODE. - Fremdeles 'har de der alt mht. grubefolkene i Sangerhausen-distriktet (fantastisk) - det vaere seg ansettelser, utreise, loenninger, skattelister osv. (Man skal vaere meget god i gotisk handskrift for aa kunne lese disse arkivaliene ?)Jeg ble dessverre forhindret av sykdom fra aa bsoeke dette filialarkivet, men det var den gang stengt i sommertiden av andre grunner (ombygging etc.)Tore Vigerust har gitt opplysninger om et Personalhistorisk arkiv i Leipzig og det kunne sikkert vaere nyttig. Men jeg vil anbefale et besoek i Wernigerode for mere detaljerte kilde-forskning.Jeg aner at Vigerust har vaert der nede i sommer(?) og vi vil gjerne hoere hvad han naa har aa fortelle. Hilsen, Helge Randers Naess, London

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I ettertid ser jeg at også delstaten Sachsen-Anhalt skulle vært med i tema-overskriften og det beklages, vet ikke om det går bra at også Sachsen-Anhalt er med i dette temaet? Ser at det er gruvearbeidere også i Rødalen på 1700-tallet som også har litt tysk-klingende navn, men vet ikke hvor de kan ha det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vet fra egen slektstavle at området langsetter Erz Gebirge (Malmfjellene) langs den nåværende tysk-tsjekkiske grensen er aktuelt som opphavssted for norske verksslekter. F.eks. kommer Lossius, Schaar og kanskje Prytz fra den kanten, noe som sikkert gjelder en god del flere enn disse. (Bl.a. strøket rundt Dresden later til å være litt viktig ang. dette.) Dertil skjer en del innvandring fra Ardennene, men der er vel slektsnavnene helst mer franskklingende. Også fra Falun kommer enkelte folk med utenlandskklingende navn, f.eks. Räfvel og Dägel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser at det er virkelig gamle bergverkstradisjoner i dette området, ikke rart at det lå en stor fabrikant av karbid-lykter for gruvebelysning i Sachsen, nærmere bestemt i Zwickau, hvor også ett av de mest kjente symbolene for DDR ble produsert, nemlig Trabanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Litt av interesse er at min kone's familie kommer fra Sachsen Anhalt til Norge i siste halvdel av 1800-tallet. Friedrich Wilhelm Holland (NB navnet) kom til Norge og etablerte seg som murmester i Oslo. Han var med å bygge Ullevål og Gaustad, ble rik og gikk konkurs pga. beboelsesplikt rundt 1900. Hans sønn, min kone's farfar, ble arkitekt og var en av grunnleggerne av Oslo bymuseum.Det å finne historie fra tiden rundt 1850-75 i Schønebäck, dentiden's Alt Salze, er vanskelig og virker som man må gjøre stedlig. Gode ideer og forslag setter vi pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til forrige spm. om: 'hvor finne informasjoner i Sachsen-Anhalt: - les mitt forrige innlegg:Stedet for mere detalj-informasjon er i Landeshauptarchiv Sachsen-Anhalt, Niederlassung WERNIGERODE.Om visse personal-informasjoner er det mulig at verdifullt stoff kan finnes i det Personalarkiv i Leipzig som Vigerust har henvist til, men jeg har dessverre ikke vaert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til Helges innlegg (2); - jeg stakk hodet innom staatsarkivet i Werningerode i juli 2002, men ble slått av sommervarmen og dro derfor i steden til Blokksberg. Var ikke innom der denne sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

til innlegg 6 om F W Holland: det finnes muligens en søknad om norsk statsborgerskap ? Riksarkivet har laget navneregister over alle innvilgede borgerskap 1879-1920, så det er enkelt å finne det ut. Du trenger kanskje en time arbeid for å finne selve søknaden, når du først finne rham i navneregisteret. Søknaden inneholder nok opplysninger om fødselsadato og fødested samt navn på foreldrene og farens yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har begynt å kjøpe inn innbundne eksemplarer for NSF av et tysk slektshistorisk tidsskrift spesielt for Thüringen, Sachsen og Sachsen-Anhalt:Familie und Geschichte. Heft für Familiengeschichtsforschung im sächsisch-thüringischen Raum in Zusammenarbeit mit sächsischen und thüringischen genealogischen Vereinen.Inntil videre har vi årgangene 1992-1997. Etter hvert som sponsosmidler strømmer inn, kompletteres serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

I ekstraskatten 1762- oversikten (Finnes på Jan Erik Aas`hjemmeside) ved Jochumsdals Grube (Rødalsgruva) finnes en Henrich Luviksen, er dette navnet tysk eller norsk (eller noe annet?), og hvem er det? Spørsmålet hører kanskje ikke hjemme under Sachsen-temaet heller, men jeg får ta ansvaret sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til mitt nr.7 om Wernigerode-arkivet i Sachsen-Anhalt. ------------------------------------------------------- (i et gammelt slott som lenge hadde vært kommunist-fengsel og nå var meget pent ombygget til lokalarkiv for distriktet, innen Sachsen-Anhalt ( - som filial til Magdeburg-arkivet). Men det er flere andre slike underavdelinger og dette undersökes.Jeg var der nå i oktober og ble meget skuffet. Hadde med meg en tysk venn, en erfaren lokal-historiker, men vi fant ingen av de arkivsakene som vi lette etter. Alt de kunne vise oss var håndskrevne 'lete-böker' men fra de overskriftene (henvisningene) vi så kunne vi ikke komme på 'sporet'. Meget beklagelig.Saken forfölges av min hjelper der nede - jeg skal si fra hvis vi får noen opplysninger av betydning.Jeg kjörte senere gjennom Harzgebiet og så små spor etter gruvevirksomheten, men stort sett var det kjedelig, dvs. som å kjöre gjennom en diger granskau på Östlandet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Beklager, Reidar (11), ikke rart du stusser over navnet. I originalen som jeg har fotokopi av står det Henrich Ludvigsen. Her er det altså en feilregistrering.Denne rettingen er nå oppdatert (http://www.jeaas.com/v1762.xls). Seinere i dag vil jeg ta en ny korrekturlesing av hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Jan Erik og takk for svaret, og du trenger ikke å beklage overfor meg, feil er fort gjort, jeg bare lurte litt på hvem dette egentlig er? Men da er han nok i hvertfall ikke tysk. Og Henrich for Henrik brukte de vel på den tiden? Og hadde han vært tysk har det vel vært Heinrich? Men har du eller noen andre formening om hvem det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kanskje du har funnet riktig person Leiv? Jeg har ikke peiling, Jeg er nok ikke i slekta hans, men har bare vært litt nysgjerrig på hvem denne personen er ettersom han sto så alene i denne ekstraskatt-oversikten, og syntes det var litt spennende å finne ut litt mer. Ettersom han antagelig er 'grundig norsk' kunne det kanskje vært hensiktsmessig å lage et eget tema på ham hvis det var av interesse for flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.