Gå til innhold
Arkivverket

[#71946] Jærforfatteren Theodor Dahls opphav


Gjest Jonny Mydland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Mydland

Jærforfatteren Theodor Dahl, født 4-11-1886, har et interessant opphav. Jeg skriver noe om det i min artikkel 'Gardbrukaren på Bog som blei fant' (se http://j-mydland.net/GardbrukarBog.htm) under kapittelet 'Bernt og Karen'.Mor til Theodor var Karen Torkelsdatter Orstad, født 16.februar 1851, datter av Torkel Kristoffersen Orstad, født 27.september 1818 på Nord-Braut i Klepp, død 23. april 1903, gift 13.juli 1851 med Elen Nilsdotter Foren under Orstad, født 1827, død 19.desember 1908.Far til Theodor var Theodor Guttormsen Dahl, som blant annet var lærer og urmaker. Vi finner ham f.15-11-1825, dpt.11-12-1825 i Tanum (Brunlanes) av foreldre 'Den ugifte Lisa Larsdatter, tienende hos Tron Knudsen paa Tronberg, som angiver til Barnefader Nils Guttormsen, forhen Soldat, nu i Slaveriet'. Han blir konfirmert 12.desember 1841 i Kristiansands Tugthus. Og han gifter seg med Karen 15.desember 1886.Er det noen som kjenner til Theodor Guttormsen Dahl og Lisa Larsdatter? Alle opplysninger her mottas med takk!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ved dåpen til yngstesønnen, Torvald, i 1888 ser det ut til at Theodor Edvard Nielsen (GUTTORMSEN - DAHL) ikke holdt så mye til på Orstad(-bakken). [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=DP11201886a&gardpostnr=91&personpostnr=717&merk=717#ovre>Lenke .Sønnene Theodor og Torval får bemerkelsesverdig godt skussmål av presten ved konfirmasjonene (1901 og 1902) . Lenke og Lenke . - Dette på tross av at faren er død og moren er fattiglem (1900)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Denne Teodor Guttormsen Dahl (f.1825) står oppført som far ved en barnedåp i Egersund i 1863. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=dp11161850&gardpostnr=1950&personpostnr=16568&merk=16568#ovre>Lenke .Men han levde åpenbart ikke sammen med barnets mor. FT1865: Lenke .Kanskje også denne JensSine bør undersøkes nærmere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg er veldig enig med Iver i at Theodor Sr er en meget interessant mann :-) Takk for utfyllende opplysninger. Jeg har en god del om HAM, men foreldrene er det verre med. Spørsmålet er altså fortsatt: Kjenner noen til FORELDRENE hans? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden Jonny allerede vet en del om Theodor Guttormsen (Nilsen), kunne det vært greit å vite hva han har funnet fram til, så vi slipper eventuelt dobbelt-arbeid. Hadde han for eksempel andre barn før han inngikk ekteskapet som 60-åring (jmfr. Innlegg 4). Når og hvor døde han. Vet man om hvor lenge han holdt til i Brunlanes (Stavern). Kom han til Kristiansand først i 1841? Hadde han en marin fortid. Kan det tenkes at hans far (Nils Guttormsen) kom (sør)-vest-fra i 1825, da han ble far på Brunlanes/Tanum/Fredriksvern. Kom Dahl-navnet fra Dah- ætta i Vats etc…?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Utover det som er fremkommet i denne diskusjonen har jeg ingenting som kan kaste noe videre lys over Theodor Guttormsen Dahls bakgrunn.Teodor Guttormsen Dahl, ”Gift Arb.” f 1826 i Soggendal dør 7-9-1898 av ”Uræni” på ”Byens Sygehus” og blir gravlagt 13-9-1898 fra Domkirken i Stavanger ved hjelp av ”Fattigvæsenet”. Han bor til vanlig i Time.Også da han får sønnen i Egersund 1863 har han oppgitt Sokndal som fødeplass, og det KAN jo være sant. Femogtyve dager skulle være nok til å komme seg fra Sokndal til Tanum... Foreldrene - en eller begge - kan selvsagt også ha hatt noe med Sokndal å gjøre.Men jeg understreker igjen at jeg vet INGENTING annet før dåpen hans og lurte på om noen kunne ha vært borti foreldrene hans i en annen sammenheng.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ved dette giftermålet er Teodor Guttormsen Dahl oppført som brudgommens far, par nr 20.Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Klokkerbok nr. B 17 (1902-1921), Ekteviede 1907, side 39. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4463&idx_id=4463&uid=ny&idx_side=-42>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har 2 innspill: 1) ved dåpen av Samuel i 1863, står det at BOSTED til Theodor er Sogndal. 2) Det står at moren TJENER på gården til Tron Knudsen, og det synes jeg utelukker at han kan være født i Sogndal. Gårdsnavnet sliter jeg med å finne igjen i området. Det er Tronsrød i Brunlanes. Det er det nærmeste jeg kommer.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg er født og oppvokst i Brunlanes og gårdsnavnet Tronberg var helt ukjent for meg også. Men etter å ha konferert med min mor som har Brunlanesboka, fant hun faktisk en plass som der ble kalt Tronsborg. Det var et underbruk /plass under Brunla gård, og det stemmer at Tron Knudsen fikk det. Men i boka står det at det ikke finnes annen informasjon om ham. Brunla gård ligger ikke langt fra Stavern hvor soldatene var, så det var nol mange soldater som startet sin etterslekt i Brunlanes også. Men 'slaveriet', var det en slik anstalt i Stavern (Fredriksværn) også?Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Og, Sissel i ft-1865 som du fant i (2) står fødestedet som Fredriksvern, så da tror jeg ikke det er noen tvil om hvor moren oppholdt seg ved fødselen.Slaverier var det ved de festningene jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Ramstad

I kommunikantprotokoll for Kristiansand tugthus 1835-47 s. 118B er konfirmantene også listet opp.Navn og hvor fra: Theodor Edvardt Gutormsen, Alder: 16, Forbrydelse: Tyverie, Naar indkommen: 14. juni 1841, Straffetid: 1/2 Aar, Kundskab, da de kom ind: læser godt, ... god Christendomkundskab, Om confirmeret før de gik ud: Fød 15.11.25, døbt Tanum Kirke 11.12.25 Forældre? Pige Elisabeth Larsdtr. Slave Niels Guttormsen efter Munsters attest af 4.5.39. Confirmeret 13. December 1841Litt nytt får man ofte når man finner to kilder om samme sak. Hvem var Munster? Prest i Tanum som skrev atterst til Theodor i 1839? Han var da 14 år, og kanskje på vei sørover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Han er ikke registrert som utflyttet i kirkebok for Brunlanes, men på det aktuelle tidspunkt er i hvert fall Munster nevnt i kirkebokaPermanent sidelenke: LenkeSissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Før De går vidare med granskinga gjeldande Theodor Dahl`s far, bør De lesa Gunnar Skadeberg`s artikkel om nemde forfattar, i Ætt og Heim 2002 s.121. Her påstår? han at det er ein annan mann som er far til T.D. og at T.D. er klar over dette.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Presten må være Thomas Georg Munster/Münster, prest i Fredriksvern fra 1830, til Larvik 1846. Lenke Da kan det se ut til at Theodor Edvard var i Fredriksvern i oppveksten. Og moren var også der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Takk til Arne i innlegg (21) som minnet om Skadberg sin artikkel. Den husket jeg ikke...Når så det er sagt, vet jeg ikke om alt som står der er riktig. Han sier for eksempel at Theodor Edvard er konfirmert 1839 i Sokndal av sokneprest Johan Marius Hartmann. Jeg kan ikke se at han er det, verken oppført i prestens eller klokkerens bok (men kanskje det står et annet sted?. Men han ER konfirmert i Kristiansand Tugthus 1841.Først hadde jeg vanskeligheter med å se hva som knyttet Elisabet Larsdatter til Sokndal. Hvor står dette? Skadberg konkluderer med at moren er 'Ingeborg Elisabeth Larsdatter Aave ... fra gården Aavedal i Sokndal'. Hvor har han det fra? Videre skriver han at 'Sønnen sendte hun i alle fall til sin mor ... i Sokndal'.Vel, gjennombruddet kom ved å sjekke tilgangslistene for Sokndal. Den 2.desember 1833 finner vi Ingeborg Elisabeth Larsdatter f 1802 innflyttet til Sokndal 'for at være hos sin Broder'. Hun kommer da fra Fredriksvern med attest fra sokneprest Munthe, men er født i Sokndal, og skal nå bosette seg i Skaråshagen under Eeg Prestegaard.Voila! Da er moren på plass. Hun er datter av Lars Ingvardsen Skarås fra en husmannsplass under Hegdal f 1768 død før 1822, som kalles Åve 1799-1806, og andre kona Ingeborg Malene Sivertsdatter Eik f 1777 d 1855 (og kalles Åve da).Men fortsatt gjenstår faren - Nils Guttormsen. Han er i 'Slaveriet' i 1825 - er det Tugthuset i Kristiansand eller Akershus i Oslo? Det gjenstår å se om vi kan finne ham der.Med takk for alle bidrag så langt!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.