Gå til innhold
Arkivverket

[#71954] Benjamin Evensen og Maren Evensdatter på Havstein i Trondheim. Hvem var de?


Gjest Pål Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Strand

Er det noen som kjenner til avstamningen til Benjamin Evensen (f. ca 1771) og Maren Nielsdatter (f. ca. 1775) som holdt til på gården Havstein på Byåsen i Trondheim i folketellingen 1801 (Strinden prestegjeld)? LenkeI 1794 ble han gift med Marith Jørgensdatter. Det er da oppgitt at han bor på gården Hommen (Hoem) på Byåsen. Han blir enkemann og gifter seg igjen i 1797 med Maren Nielsdatter fra Selsbak også på Byåsen. I folketellingen 1801 var det oppgitt at hennes mor het Marithe Rasmussdatter f. ca . 1743.De fikk etterkommere blant annet i Verdal og Rissa. Jeg har en god del om deres etterkommer for de som er interessert i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

FS: En Benjamin døpt i Tolga 25/12-1770 med foreldre Even Jensen og Anne Mortensdatter.I 1801 Tolga finnes en enke Anne Mortensdatter 72 med en datter Karen 32.Mulige dette er et fullstendig bomskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Skifte i Tolga 1796, kopiert fra Jan Erik Aas sin nettside:Tolgen 19/12 1796 s.901 Even Jensen Schjelderup enke Anne Mortensd. barn: 1. Jens Evensen Schjelderup gift sadelmager på det kongelige tøyhuus i Kiøbenhavn by 2. Benjamin Evensen Schjelderup enkemann tjener Jonas (Hommen ?) ....Aasen (ved ?) Trondhjem 3. Kirsten Evensd. Schjelderup g.m/bergsarbeider Lars Olsen Grind på Røraas 4. Karen Evensd. Schjelderup ugift hjemme hos moderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Dette er svært interessant Astrid. Jeg ser nå at jeg skrev Maren Evensdatter i overskriften, men det skal være Maren Nielsdatter (beklager).Gjennom min mor har vi en slektstradisjon på at vi skal ha aner til Gudbrandsdalen. Jeg har ikke klart å dokumentere dette tidligere og kanskje er jeg på sporet av det nå. Det er også en tradisjon i slekten på at personer måtte flytte på grunn av rasulykke. Da tenker jeg på 'Storofsen' i 1789. Er det noen som vet hvordan Tolga var berørt av denne. Det er jo etter denne at de dukker opp på Byåsen i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tolga ligger i Nord-Østerdal, ca 5 mil sør for Røros. Der lå en av Røros Verks viktigste smelthytter. Anne Mortensdatter hadde, som du ser, enkepensjon fra Røros Verk i 1801.Her er lenke til Jan Erik Aas sin nettside med mye nyttig stoff:http://www.jeaas.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Alt du har kommet med er interessante opplysninger Astrid. Det er morsomt å kunne sette min 3 x tippoldefar i sammenheng med gruvedriften rundt Tolga/Røros. For disse grenene ble dette virkelig et gjennombrudd. Den som spør får svar. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.