Gå til innhold
Arkivverket

[#71959] Toller Strømsø Johan Ulrik Lassen


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Toller Strømsø, eier av Øvere Strøm Gård, Johan Ulrik Lassen (1737 - 11.5. 1811) ble gift 28.10. 1764 med Elisabeth Bøhme (1732-5.10.1820) datter av Sorenskriver S Jarlsberg Ulrich Friedrich Bøhme (1707-1755) og Johanne Bøckman (1709-1752). Dette paret, Lassen - Bøckman, skal ha hatt en sønn, som jeg forsøker å finne. Kjenner noen til denne sønnen ? Kilder for ovenstående er 'Stamtavle over Den norske Bøckmanslekten 1629-1929'. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uldrich Friderich Lassen ble offiser og senere overtollbetjent i Drammen, gift med Kirsten Nicholine Fleischer. Du finner mer om ham bl.a. i Ovenstads militærbiografier som skal være på NSF's hjemmesider og trolig (på samme sted) Melby's 'Tollere gjennom 300 år'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Er det noen som har en lenke til Melby's Tollere gjennom 300 år, og videre om det er noe kjenskap til barn av Uldrich og Kirsten ? Jeg leter, men flere som kikker gir bør gi bedre resultat. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det til deg Lars Ove. Du har rett det var ikke enkelt å finne frem til denne. Så en takk til Anne for dine infos. Her er mange dyktige og gode hjelpere ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn, og takk for hjelp. Jeg er litt sløv når det gjelder dette med Kirkebøker. Her trengs trening ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Det finnes noen enkle transkripsjoner her under Bragernes , Drammen , lister over døpte, Du finner dette her i Brukarforum,Databaseveljaren. :-)Her legger jeg inn de navn som er funnet ved foreldresøk på Mormonerdatabasen:Legger en lenke til 1. barn, Johan Hendrich Ulriksen dpt. 1809 Vaale, Vestfold: LenkeNeste, Andreas Jacob U. skal være døpt 29 aug 1815 , Bragernes, Buskerud.Emilie Soplia Ulriksdatter dpt. 18 jun 1819, Strømsø,Caroline Auguste Ulriksdatter dpt 15 jul 1821, Strømsø,Fredrik August U. dpt 10 jul 1823, StrømsøCarl Philippus U. dpt 30 sep 1824 Sytrømsø.I kirkebøkene finner du forhåpentligvis disse barndåpene.( Forbehold om rett avskrift i farten ):-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Finner at Emilie Sophie er gift med Tannlege Ludvig Christian Nagel, og at en av Emilies brødere har fått en datter Kirsten Micoline f 1850. Lurer på hvem hun er datter av ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett litt etter en av Ulriksensønner som hadde en datter f. 1850?Ikke så lett å finne når jeg ikke vet hvem av sønnene det gjelder.Fant denne Ulriksen med en rekke barn, så du får kikke litt på om dette kan være rett familie? LenkeFornavnet til datteren stemmer ikke helt, men en mulig forenkling av Kristine??Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Ja, jeg har lett litt rundt også, men uten å finne noe. Den eneste jeg fant igjen av barna var Emilie Sophie, som ble gift med Nagel. Brordatterens hennes, Kirsten Michole skal være f i Tønsberg i 1850, hvis det stemmer. Hun står oppført med etternavn Lassen under denne familien i FT. Kan ikke se henne i Kirkebøkene Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Astrid. Det er tydelig at Johan Henrik ble rimelig gammel. Han finnes også i tellingen av 1900. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fikk hjelp av Astrid her! Jeg tenkte ikke å lete på Lassen-navn i farten:-)Da løste det seg likevel.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jepp, han og kona bor i Rebbansbakken i Drammen. Mannen min er etterkommer av Jens Lassen (agronom på Gran i 1865-tellingen), født på Evje/Kristiansand på 1820-tallet, og jeg mener dette er samme Lassen-familie, selv om jeg ikke husker alt i farta,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Litt merkelig at ingen av de andre 6 barna etter Johan Ulrik og kona finnes i noen av FT. Jeg klarer kun å finne Johan Henrik og Emilie Sophie. Mvh Jan Ering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, hvis du leiter på etternavnet LASSON i 1865-tellingen, finner du flere. Jeg er ikke god på lenker fra folketellinger, men i Vestfold (tilhører Drammen nå), under Strømsgodset/Øvre Strøm, finner du enken etter Ulrik, 86 år, og de to ugifte døtrene Betsy (hun står ikke i oversikten over barna..) og Karoline. I tillegg fosterdatteren Kirsten, 16 år, født i Tønsberg - må være samme jente som er i Oslo i 1875. Sønnen Andreas J. er nå sogneprest i Lyngdal, Vest-Agder, og du finner ham der sammen med familien.mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.