Gå til innhold
Arkivverket

[#71979] Lina Larsdatter f. 1874/1876, Nes eller Sør-Odal?


Gjest Vidar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

I Sør-Odal bygdebok, bind VI side 503, finner jeg Lina Larsdatter f. 1874 i Nes. Hun var datter av Lars Knutsen fra Nes ca. 1837-1889 og Maren Andrea Halvorsdatter fra Iler i Nes ca. 1839-1929.Lina gifter seg i Nes 15.11.1896 med Hans Laurits Antonsen Lenke. Her står det at Lina er født i Togstadbakken (Nes) i 1874.Ved folketellingen 1900 er Hans og Lina bosatt på Sandberg i Nes. Her står det imidlertid at Lina er født i Sør-Odal i 1876.Jeg har søkt etter Linas dåp både i Nes og Sør-Odal uten hell. Det ser ut til at kirkeboka over døpte kvinner i Nes er mangelfull. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Ja, dette er rett Lina. Tusen takk Kirsti! Hvordan kom du på sporet av at døpte fortsatte så langt ut i boka? Klarer du å tyde foreldrenes bosted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Der kirkeboken slutter på s 196, står en merknad nederst til høyre at den fortsetter på s 459.Såvidt jeg kan se står det ikke bosted ved Linas dåp, det står alder på foreldrene og at de er ekteviet i 1861. Her er vigselen, par nr 3.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 8 (1859-1874), Ekteviede 1861, side 286. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=535&idx_id=535&uid=ny&idx_side=-307>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.