Gå til innhold
Arkivverket

[#71981] Hjelp til å tyde kirkebok : Dorthe Cathrine Trofast - Bergen


Gjest inger krabbestig
 Del

Recommended Posts

Gjest inger krabbestig

jeg leter etter opphavet til min ane Dorthe Cathrine Trofast fra bergen. Jeg har funnet henne under konfirmerte i Nykirken 1785, men klarer ikke å tyde hele linjen. Lenke Dorthe ble gift med Lars Olsen Lie og bosatt i Bergen fram til hun døde i 1847. Jeg er takknemmelig for alle opplysninger som fører meg på sporet etter hennes opphav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

Tusen hjertelig takk :o) Godt at det er noen som klarer å lese skriften i kirkebøkene.Da var det som jeg trodde, Mads Trofast var faren.Den neste utfordringen min blir da; hvem var moren ? Mads ble gift i Bergen i 1776, og står da oppført som ungkarl.. Det betyr vel at Dorthe er født utenfor ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg 'jobbet' med å finne ut av opphavet til Dorthe Cathrina Trofast for en 8 år siden men fant aldri dåpen hennes. Jeg leita i Bergen med omegn. På SAB var det noen som mente at Catharina var et hyppig brukt navn i Sogn og Fjordane, og jeg leita også flere steder der.I 1775 fant jeg Mads Trofast som fadder for et av barna til gjestgiverne på Strusshamn på Askøy, men heller ikke på Askøy (Laksevåg prestegjeld og nabogjeld sørover og nordover) fant jeg dåpen til Dorthe Cathrina, eller noe annet som indikerte at hun kom derifra.Faren var styrmann og kan ha fått barnet et annet sted. Jeg ble også litt usikker på om Mads Trofast virkelig var faren. Men i skiftedesignasjonen etter Mads Trofast står det at dattera var Dorthe Cathrine gift med Lie. Hun var eneste arving, og det ble dermed ikke holdt skifte etter ham.Skiftejournal 1793-1794, del II, folio 51b, skifte 854.'Mads Trofast.Anno 1795 den 31 Martii blev Skifte efter ham foretaget til Deling imellem hans efterladtes en Datter Dorothea Catarina i Ægteskab med Mester Smed Ole Lied. Efter den afdøde fantes intet til Skifte og Deling. ?? blev Boet som fattig antegnet. Frich, Joh. Ernst Mowinckel, Kierulf, Buch' I kommunikantprotokollen for Nykirken i 1789 var hun sammen med faren 1. februar: 'Communii Søndagen d 1ste Februarii 1789: Mads Trofast med Dtr, Konen berettes'. Og andre gangen: 'Communii Søndagen d 22de November 1789 Mads Trofast Styrmand, Konen berettes. Dorthe Mads Dtr h: Ober Wrager Paasche'. Dvs. at Dorthe tjenestegjorde hos overvraker Paasche. Kona til Mads Trofast, var ikke mora til Dorthe Cathrina. I skiftet etter Anne Kierstine Garboe i 1792 står bare oppført ektemann og søsken.Skiftejournal 1791-1793, del II folio 32.'Anna Kirstine Garboe (Anno 1792 7de August)Ditto Dato blev Skifte efter hende foretaget til Deling imellem enkemanden Matz Erichsen Trofast og ?? afdødes efterladtes 1 Broder og 3 Sÿstre. 1) Broderen ?? Rasmus Garboe. Systeren Elisabeth gift med Kierchetjener Peder Rysler 2) Syster Alida gift med Skipper Olaÿ Kaaresen og 3 Syster Martine ugift. Efter den afdøde fantes intet til Skifte og Deling. ?? blev Boet som fattig antegnet.'Det ble brukt feil patronym på Mads. ;)Mora hennes finnes sikkert nevnt i en eller annen kilde. Kanskje Dorthe Cathrina fikk arv etter henne eller slektninger, og kanskje kan opphavet fastslås på den måten? Kanskje kan du ved å sjekke alle fadderne til hennes barn og barnebarn finne noen fra ei slekt som ikke var fra Trofastsida eller Liesida? Garboe ble også brukt som faddere så vidt jeg husker. Og det var mange smeder med koner som var faddere for Ole Lie og Dorthe Catrinas barn. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

Tusen takk til både Kjell-Arne og Tore. Spennende å vite at jeg ikke er den eneste som leter etter opphavet til Dorthe Cathrina. Dersom jeg snubler over noe så skal jeg definitivt legge det ut her :o) /IK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Knut Johannes Erstad

Hei IngerJeg er også ane etter Dorthea Cathrine Trofast og Ole Olsen Lie. Deres datter Dorthea gift med Sivert Johan Jacobsen er mine tipptippoldeforeldre. Hvilket av deres barn er du etterkommer av? Du kan evt. svare til min emailadresse knutjohannes.erstad@getmail.noJeg har også informasjon om foreldre og besteforeldre til Mads Trofast. Men det har du kanskje selv også?Hilsen Knut J. Erstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest inger krabbestig

Hei Knut, beklager at det tok tid før jeg fikk svart deg. Min ane er Lars Olsen Lie, født 2 Sep 1803. Jeg vil svært gjerne ha informasjon om foreldre og besteforeldre til Mads Trofast. Så langt har jeg ikke klart å finne noen håndfaste beviser for at han virkelig er faren til Dorthea, så all informasjon er hjertelig velkommenHilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.