Gå til innhold
Arkivverket

[#71984] Hvor ble familien på Håbro (Haabro) på Tiller (Trondheim)?


Gjest Pål Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Strand

Håbro (Haabro) husmannsplass lå på Tiller i Trondheim. I folketellingen 1865 bodde husmann Johan Johnsen (54 år) og konen Maren Gundersdatter (36 år). De hadde barna Oline Randine (3 år) og Marie Gunelie (1 år). LenkeI følge Tiller bygdebok flyttet familien fra Håbro like etter 1865. Det nevnes at familien skal være truffet på i selve Trondheim. Er det noen som vet noe mer konkret hvor disse ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Familien på Haabro, Tiller i 1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1662&kenr=004&bnr=0006&lnr=000>LenkeDette kan være Maren Gundersdatter Haabro, død i 1889 på Bakklandet i Trondheim, se nr. 56: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Klokkerbok nr. 604C06 (1886-1897), Døde og begravede 1889, side 135. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun er enke og skrives som Maren Gundersdatter Mo. I ft 1975 for Trondheim finnes det en enke Maren Mo på Rosenborg, født 1830 i Klæbo Prestegjeld Tiller Sogn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Det må være riktige Maren du har funnet Randi. Jeg fant at de også fikk et dødfødt barn i 1870 regisrert i kirkeboken for Vår Frue Kirke i Trondeim: LenkeI denne forbinelse er faren Johan registrert med etternavnet Moe. Men hvor ble det av barna når de ikke bor hos mor i 1875? Den yngste var da bare 10-11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er konfirmasjonen til Oline Randine Johansdatter Moe i Bakke kirke 1878, se nr. 85: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Klokkerbok nr. 604C03 (1870-1885), Konfirmerte 1879, side 269. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15716&idx_id=15716&uid=ny&idx_side=-294>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Takk for det Randi og Carsten. Dere satte meg nå på sporet av følgende webside: http://hemneslekt.net/index.php Her fant jeg det meste om Olines etterslekt.Hvis det er noen som skulle komme på sporet etter Marie Gunelie (søsteren til Oline), vil jeg være takknemlig for opplysninger om det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Marie Gunelie er ikke registrert som innflyttet til Domsognet i 1868. LenkeSe tema 6705 og 26591.Mor til Johan Andreas Johnsen Moe, Elen Birgitta Larsdatter Moe, er omtalt i boka Trondheimskvinner. Jeg har scannet sidene og kan sende dem på mail hvis du ønsker det.Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Hei Aud. Det er kjempfint hvis du sender det fra 'Trondheimskvinner' til meg på følgende epost: pastrand@hotmail.com.Henvisningene du hadde til de andre temaene var også interessante. Jeg skjønner nå at det er en gåte hvor Marie Gunelie ble av. Siden hun ikke fulgte med til Domsognet, er det kanskje en mulighet at hun ble pleiedatter på en eller annen gård? Siden hun ikke er å finne i folketellingen 1875, kan dette muligens tyde på at hun er blitt oppført med farsnavnet til en eventuell pleiefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

(8) Jeg var nok noe unøyaktig ang. tittelen på boka, det riktige er 'Berømte og gløymde Trondheimskvinner' av Marte Mona.Martin Gunnerius døpt 23 feb 1868 Domkirken [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=DP16011866d&gardpostnr=457&personpostnr=3418&merk=3418#ovre>LenkeKan dette være Oline Randine og Marie Gunelie i 1875-tellingen ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Randine Oline Andersen fra 1875 tellingen med foreldre Jens Casper Andersen og Ane Martha blir konfirmert i Klæbu i 1881: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Klæbu i Klæbu, Ministerialbok nr. 618A07 (1880-1898), Konfirmerte 1881, side 66. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6529&idx_id=6529&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Gunelie Johansdatter, pleiedatter fra 1875 tellingen er vel denne som blir konfirmert i Havstein kirke i 1878: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Ministerialbok nr. 606A09 (1878-1886), Konfirmerte 1878, side 219. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6551&idx_id=6551&uid=ny&idx_side=-220>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Her kommer dere med mange interssante funn, og takk til Aud for det du sendte meg.Den Gunelie som ble konfirmert i Havstein kirke i 1878 er oppført med en eksakt fødselsdato 01.07.1862. Vår Gunelie er født 27.08.1865. [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=56081>LenkeI følge Tiller bygdebok er det nevnt at Haabro hadde en rekke fosterbarn og jeg har forstått det slik at dette kunne være noe av livsgrunnlaget for husmannsplassen. I folketellingen 1865 er de to fosterbarna Albert og Anna tilknyttet familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Det må vel være riktig Martin du har funnet Carsten. Det er vel han jeg også har funnet i folketellingen 1900: LenkeDen Gunelie som ble konfirmert i Havstein kirke i 1878 er vel den samme som ble funnet i folktellingen 1875 siden de begge bor på Forsøket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Tar vi et stort sprang fremgang til den kommunale folketellingen for Trondheim i 1925, finner vi også en Martin Johansen f. 1966. Ufordringen her er at hans fødelsdato er oppgitt eksakt og avviker fra vår Martin, henholdsvis 8.4.1866 og 2.10.1867. LenkeKan dette bety at det var feil Martin vi fant i folketellingen 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Strand

Her fant jeg en Martin Johansen Moe som bodde på Hadeland i 1900 og emigrerte samme året. Han er da 32 år, så alderen kan stemme. Kan Martin Gunnerius ha flyttet til Hadeland? LenkeEr det noen som kan bekrefte/ avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Dette var interessant! Oline Randine f. 1863 var min oldemor, og jeg har derfor forska en del på denne slekta.Det er jeg som har lagt inn de fleste opplysninger om familien på 'Hemneslekt.' Jeg har heller ikke klart å finne ut hvor det ble av Marie Gunelie, til tross for at jeg har vært på utkikk etter opplysninger om henne i flere år. Martin Gunnerius visste jeg ikke om i det hele tatt, så jeg takker så mye for den opplysningen!Er du også etterkommer av noen i denne familien Pål? I såfall kan du gjerne ta kontakt på haavler@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

Her får Ellen Larsdatter Moe pass for å reise til Stadsbygd i 1837, nr. 242.Fra Trondheim politi passprotokoll 1837 - 1840, fotografert av Stig Dragseth. LenkeHvis lenken ikke virker, se bilde nr. 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.