Gå til innhold
Arkivverket

[#71985] Hjelp fra USA emigrant-eksperter - Norman Nilsen til Bellington, WA, USA


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Norman Nilsen (døpt Eldor Norman Eilif Nilsen, f. 23/6-1890 i Bunesfjord, Moskenes i Flakstad, Lofoten, Nordland) emigrerte til Bellington, Washington, USA fra Trondheim 8/4-1914, ref. nr. 163798 i databasen 'Emigranter fra Trondheim 1867-1930', med billett betalt i Amerika.Iflg. databasen dro Norman med destinasjon Bellingham, WA, USA med skipet Irma fra Trondheim, som gikk til England, men jeg klarer ikke finne hvor han landet der, ei heller hvorfra og med hvilket skip han reiste videre til USA, eller hvor han ankom i Canada (sannsynligvis) for videre reise til Bellington, WA, USA.Jeg har søkt i utallige skips-linker samt databaser i USA og også Canada, men uten å finne eksakt informasjon til 'min' Norman Nilsen; - jeg finner linker som KAN være rett Norman Nilsen, men med betalbar informasjon videre. Da jeg ikke vet hvordan han registrerte navnet sitt i USA, og dermed ikke vet om det gjelder 'min' Norman, ønsker jeg først å vite om informasjonen gjelder for mine ønsker før jeg betaler for å få vite mer.Er det noen eksperter på emigrant-søk til USA som kan hjelpe meg videre med dette?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Kan det være denne Norman Nilsen, ank. dato kan jo passe:Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956 about Norman Nilsen Name: Norman Nilsen Arrival Date: 24 Apr 1914 Age: 23 Birth Date: abt 1891 Birth Country: Norway Gender: Male Race/Nationality: NorwegianShip Name: Empress Of Ireland Port of Arrival: Halifax, Nova Scotia, Canada Port of Departure: Liverpool, EnglandMvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Elder Norman Elif Nelson County: Whatcom State: Washington Birthplace: Norway Birth Date: 23 Jun 1890 Race: White FHL Roll Number: 1992178 DraftBoard: 0Født i Reine, Norge. Han er fisker, singel og forsørger sin mor.NB! Dette er bare et registreringskort, gjelder ikke ev tjenestegjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens din Eldor?1920 United States Federal CensusName: Norman Nelson [Norma Nelson] Home in 1920: Bellingham Ward 2, Whatcom, Washington Age: 30 years Estimated Birth Year: abt 1890 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Julia E Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1912 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 855Household Members: Name Age Norman Nelson 30 Julia E Nelson 28 Lellie Nelson 4 Agnes Nelson 2Norman er fisker. Julia imm 1914 fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan være Eldor Norman?Washington Death Index, 1940-1996Name: Norman Nelson Date of Death: 26 Jun 1950 Age: 59 Estimated Birth Year: abt 1891 Gender: Male Certificate: 10345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Lindberg N Nelson Home in 1930: Bellingham, Whatcom, Washington Age: 41 Estimated Birth Year: abt 1889 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Julia Race: WhiteHousehold Members: Name Age Lindberg N Nelson 41 Julia Nelson 39 Lilly Nelson 14 Agnes Nelson 12Står Lindberg også på image. Muligens ikke rett person i innlegg 4???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Washington Births, 1907-1919Name: Lilly Jenette Nelson Birth Date: 12 Dec 1916 Location: Bellingham Sex: Female Race: White Father's Name: Lundberg Norman Nelson Mother's Name: Julia Johnson Image Filename: 4310-Washington Births, 1907-1919Name: Unnamed Nelson Birth Date: 21 Jul 1917 Location: Bellingham Sex: Female Race: White Father's Name: Lindberg Nelson Mother's Name: Julia Johnson Image Filename: 4310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Som du sier Hanne Line er det to forskjellige personer i innlegg 4 og 6, kansje de er brødre ?De har registrert seg i det militære samme dag, den 5. juni 1917.Personen i innlegg 6 er 2 år eldre, er gift, og har ett barn. Hans data er:World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Lundberg Norman Nelson City: Bellingham County: Whatcom State: Washington Birthplace: Norway Birth Date: 15 Jun 1888 Race: Caucasian (White)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nei, brødre kan de to ikke være, for foreldrene til Eldor Norman Ejlif, fikk en datter, Amanda, den 3. aug. 1888. (De hette Nils-Joakim Olaussen og Edel Katrine Andreassen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Else, Hanne Line og Kurt for mye nyttig informasjon. Jeg tror at Norman i innlegg 2 kan være 'min' Norman, og selvsagt også han i innlegg 3, samt muligens han i innlegg 5.Men det må være en annen Norman som omtales i de øvrige innleggene, for Norman i innlegg 3 nevnes som singel, og da hans WWI Registration Card er fra 1917-1918, er han neppe den Norman som får barn i 1916 og 1917 (? - fødselsdatoene til disse jentene er vel litt tett på hverandre til å være mulig?) med mindre foreldrene giftet seg etterat nr. 2 var født? Fødselsår/alder er jo også litt forskjellig mellom de to Norman-kandidatene.Jeg har i Emigrant-databasene forsøkt å finne han som skriver seg Lundberg (Lindberg?) Norman Nelson, men finner ingen som peker seg ut. Derimot finner jeg en Julie Elfrida Marie Johans., ug., husholdningspike, f. 1891 i Ibestad, som emigrerer til Bellingham, Wash. i 1913 (nr. 162388 i Emigranter fra Trondheim 1867-1930), som kan passe i navn og alder som sistnevnte Normans kone. De to Norman er iallfall ikke brødre. Norman hadde kun to søsken, en bror, Oskar, samt søsteren Amanda, som du nevner Kurt, men ingen av disse emigrerte.Det er pussig med så mange likhetspunkter mellom de to stk. Norman, men jo fullt mulig. Jeg fant ialt 247 personer som bare via Trondheim emigrerte til Bellingham, Wash. i årene 1904-1915, så det må ha blitt en ganske stor norsk-ættet koloni der etterhvert. Men hva foregikk i Bellingham i disse årene siden såpass mange hadde nøyaktig destinasjon nettopp dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Normans mor var enke allerede i Folketellingen 1900. Jeg vet ikke når og hvor hun døde, men jeg har ikke funnet at hun emigrerte til USA. Men Norman kan kanskje ha sendt henne penger fra USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Du må se bort fra 3,6 og 7. Det er helt tydelig en annen person, selv om han så relevant ut da jeg la ut 1920 census (3). Innlegg 6 og 7 la jeg ut bare for å vise at det ikke var rett person i 3.Eldor kan ha forsørget sin mor selv om han bodde i USA.I staten washington kan du får mer hjelp på døde personer. Jeg skal finne adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Det er nok rett Norman Nilsen i innlegg 2, i skipslisten er det oppgitt nærmeste pårørende: mother Edel Andreasen, Reine, Norway. Jeg prøver og legge inn 'bilde' av skipslisten.mvh Else

bilete7535.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(17) Spennende om det hadde vært han men jeg tror ikke det dessverre. Det er sannsynligvis den samme Norman Nilsen du har funnet som vi finner igjen i Ellis Island-basen 9. sept. 1916 fra Kristiansand. Ifølge denne var han gift, og bosatt i 90 Lochmann Ave, Staten Island, N.Y. Han var naturalisert 8. mai 1915 i New York. Denne Norman er trolig født 24. juni 1890 i Halse i Vest-Agder, og emigrerer første gang i 1907 fra Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Kunne ikke dy meg for å titte innom Brukerforum etter jeg er hjemkommet fra et 50-års jubileum, og finner nok engang flere innlegg fra ivrige hjelpere. Tusen takk til både Hanne Line, Else og Lars for nye innlegg i jakten på Norman i USA.Takk for linken til Washington State Digital Archives, Hanne Line; - jeg skal forespørre der om evt. Normans dødsfall. I mellomtiden takk for skipslisten Else. Ingen tvil om at den omfatter riktig Norman, men jeg er mer i tvil om WWII Registration Card er den rette, spesielt etter Lars sitt innlegg.Men hvor ble det av 'min' Norman etter hans registrering til WWI i 1917-1918 mens bosatt i Bellingham, WA? Jeg har søkt i Ancestry.com, men finner 'ørten' kandidater, og ingen jeg umiddelbart kan si at er verdt å forfølge med evt. betaling for mer informasjon. Jeg har informasjon om at Norman giftet seg i USA og fikk 3 barn, men vet hverken hvor eller med hvem, så han kan jo egentlig ha bosatt seg hvorsomhelst, selv om han ved 'Border Crossing' var oppført som fisker, og dermed kanskje var nærliggende å ha bosatt seg nær havet.Jeg har liten erfaring med søk i USA-databasene, og syns at jeg 'møter veggen' mot betaling hver gang jeg prøver meg, dog da uten å ha nok informasjon til å fortsette. Til dere som har mer erfaring med USA-søk, - hvor kan jeg fortsette søkene etter Norman i USA på grunnlag av siste kjente informasjon, nemlig WWI registreringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er nok fornavnene som har blitt 'radbrukket' i statistikkene, og som gjør det vanskelig å finne ham. Den vi leter etter var altså ugift så sent som 5. juni 1917, og bodde da i Whatcom, Washington, ifølge krigstj.kortet.Her er en kandidat i 1930 census som giftet seg 29 år gammel, i 1919. Fornavnet er ikke tydelig på det håndskrevne originalskjemaet, men det ser ut som navnet kan ha vært 'Aldor E. Nelson'. Alderen, 39 år, stemmer da tellingen ble gjort i april 1930. Immigrasjonsåret er heller ikke tydelig, men ser ut som 1913 eller 1903, men dette er ofte oppgitt feil.Kona, Martha fra Norge, ser ut til å ha vært gift før, da hun er 47 år og var 23 år 'at first marriage'. Sønnen på 14 er hennes sønn fra 1ste ekteskap.1930 United States Federal CensusName: Abdon E Nelson Home in 1930: Flathead, Flathead, Montana Age: 39 Estimated Birth Year: abt 1891 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Martha Race: White Occupation: Lumber piler at sawmill Rent/home value: RentedAge at first marriage: 29Parents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name Age Abdon E Nelson 39 Martha Nelson 47 Dorman C Nelson 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Får ikke til å legge inn originaldokumentet her, men kansje andre med Ancestry-tilgang kan gå inn og se hva de mener om kandidaten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Fant de sistnevnte i census for 1920, og da heter han Anton E. Nelson, det svekker sannsynligheten for at han kan være Eldor Nelson.1920 United States Federal CensusName: Anton E Nelson Home in 1920: Flathead, Flathead, Montana Age: 29 years Estimated Birth Year: abt 1891 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Martha Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married (1919) Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1913 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Anton E Nelson 29 Martha Nelson 36 Dorman O Nelson 4 5/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, da kan vi ta bort denne kandidaten. Han het Anton Edvin Nilsen og var født i Tromsø den 27. april 1890 ifølge krigstj.kortet. Også hans kort var datert 5. juni 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk igjen Kurt for all velvillig hjelp fra deg. Selv om den riktige Norman enda ikke er funnet igjen i USA, så har jeg iallfall fått 'fjernet' endel mulige kandidater takket være både deg og alle de øvrige som har bidratt.Jeg selv synes forresten det ville være mest naturlig om Norman beholdt Norman-navnet som sitt hoved-fornavn også etterat han bosatte seg i USA, slik som det er registrert både i skipslisten 19/4-1914 og i Border Crossing fra Canada 24/4 1914. Min mormor omtalte ham alltid bare som Norman, og det er også det eneste fornavn som ble benyttet da han i 1909 er registrert som forlover i bryllupet til både sin søster Amanda og broren Oskar (disse giftet seg samme dag).Men det er jo mulig at samtlige fornavn måtte oppgis i USA hos ulike instanser i ettertid, slik som i WWI Draft Registration 1917-1918, der alle fornavn er oppgitt. Etternavnet var dog blitt til Nelson i sistnevnte registrering, og det er vel nærliggende at dette ble brukt videre i USA, men blant fornavnene kan jo da iallfall de to første, Eldor (med varianter) og Norman være det som ble skrevet ned, evt. med en E etter for mellomnavnet Eilif.Det skal visst ikke være enkelt å oppspore ham i USA etter 1917-1918, så jeg er veldig takknemlig for all den flotte hjelpen jeg har fått fra alle dere som tydeligvis har tilgang til kilder der jeg selv møter 'betalings-veggen' før jeg vet hvilken kandidat som er reell. Men som nevnt er jeg ganske fersk på emigrant-søk, så det er mulig jeg ikke har kjennskap til de rette kildene for videre identifikasjon av Norman og den familien han skal ha skaffet seg i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er en kandidate jeg ikke har nevnt, hans fornavn ser ut som Norman på originaldokumentet, men er blitt feil transskribert. Men han er først som ugift i 1930 (?)1930 United States Federal CensusName: Naaman Nelson Home in 1930: Hoquiam, Grays Harbor, Washington View Map Age: 37 Estimated Birth Year: abt 1893 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Lodger Race: White

bilete7544.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.