Gå til innhold
Arkivverket

[#71985] Hjelp fra USA emigrant-eksperter - Norman Nilsen til Bellington, WA, USA


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Tusen takk til deg nok en gang Kurt for funnet i 1930 Census og kopi av originaldokumentet.Originalen sier iallfall tydelig Norman som fornavn, men jeg har allikevel en magefølelse av at dette ikke er den rette Norman. Først og fremst fordi han er oppgitt som 37 år i 1930, dvs. født 3 år senere enn 'min' Norman. Dernest reagerer jeg på at han fortsatt er singel i 1930 hvis det er riktig at han giftet seg og fikk 3 barn i USA, selv om det jo er fullt mulig at han ikke stiftet familie før han var over 40 år. Jeg gjør meg også tanker om at denne Norman i såfall har flyttet langt vekk fra Bellingham dit han ble sponset med betalt billett, og derfor tydeligvis hadde kjente der. Han var dessuten fisker også i Bellingham v/WWI registreringen i 1917-18, et rikt fiskermiljø om jeg tolker byens historie rett, så hvorfor skulle han skifte yrke til 'labourer' innen tømmer-industrien i Hoquiam City mye lenger sør enn Bellingham?Jeg møter veggen hver gang jeg prøver en ny USA-link; - jeg får alltid opp uttallige treff hver gang jeg søker navnet, men all informasjon videre er mot betaling. Så hvor søker man for iallfall å få 'en finger innenfor' i riktig retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Enig i at det er ganske usikkert om det er din Norman vi har funnet i 1930. Hovedproblemet vårt er at vi ikke finner ham i 1920. Kansje dro han en tur tilbake til Canada ? (Jeg har ikke tilgang til Ancestry.com for Canada).Og så må du tenke gjennom om du har noen som helst informasjon som kunne hjelpe i jakten ...... kallenavn, steder, episoder, brev, etc., etc.På www.familysearch.org skal det være folketellinger fra USA gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Dessverre er det kun folketellingen for 1880 som er tilgjengelig på Familysearch, men jeg vet de jobber med å indexere Census 1920. Jeg har søkt på Familysearch generelt etter ham under alle varianter av navnet, men uten resultat.Dessverre har jeg ingen andre opplysninger om ham enn at han tydeligvis gikk under navnet Norman i familien, og at han giftet seg i USA og fikk 3 barn. Svært tynt å gå videre med altså.Men takket være alle dere gode hjelpere har jeg iallfall funnet ut når og med hvilket skip han ankom, og at han er registrert ved kryssing av grensen fra Canada, samt at han var bosatt i Whatcom County, Washington da han ble registrert for WWI. Antagelig må jeg la videre søk bero inntil f.eks. Census 1920 legges ut på Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Britt Rahman

Først og fremst: stedsnavnet er blitt feil i overskriften min; - det skal være BellingHAM, WA, USA, (som jeg forøvrig også har brukt i øvrig tidligere tekst), og ikke Bellington som det står i overskriften.Videre; jeg har nå fått ytterligere informasjon om Eldor Norman Eilif Nilsen: han giftet seg i USA med en amerikansk(?) dame som het Minnie, og paret fikk 3 barn, døtrene Melvina og Mary, samt sønnen Stanley.Fikk ideen om at Eldor kanskje hadde tatt etternavnet Norman, og ved søk på Eldor med NORMAN som etternavn har jeg også fått videre 'napp' på en aktuell kandidat, nemlig en Eldor Norman som er begravet 1962, aged 72, 'birth unknown', på Bayview Cemetery, Bellingham, Whatcom County, Washington, USA.Ved søk på WorldVitalRecords.com på Minnie Norman har jeg også funnet en aktuell kandidat, f. 1/12-1897, død December 1976, med 'Residence at Death': Bellingham, Whatcom, Washington 98225. SSN: 532-66-1012. Men derfra møter jeg igjen betalings-veggen!Er det noen som har tilgang til Cencus 1920 og 1930, evt. andre kilder, som kan gi videre opplysninger om Eldor NORMAN, hans kone Minnie og evt. hva hun er født, og når de ble gift, evt. vet hvor jeg kan finne ut mer om dette parets barn/evt. barnebarn?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her er familien i 1930:Name: Elder E Norman Home in 1930: Lummi Island, Whatcom, Washington View Map Age: 39 Estimated Birth Year: abt 1891 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Minnie M [Melvinia E] Race: White Occupation:Education:Military service:Rent/home value:Age at first marriage:Parents' birthplace: View image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Elder E Norman 39 Minnie M Norman 32 Melvinia E Norman 10 Stanley E Norman 4MVH Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Søkte på Google etter sønnen Stanley Fant han nevnt i sin far Eldor sin obituary:NORMAN, Eldor, age 72, of 2003 Mt. Baker Highway, passed away at home Jan. 9, (1962). Mr. Norman was a retired shipwright and carpenter and had resided here for the past 52 years. He was a member of the Central Lutheran Church and the Shipwright's Jointers, Caulkers and Shipriggers Union No. 2071. Survivors are his widow, Minnie M. at home; two daughters, Mrs. Andrew E. Rutquist and Mrs. Clifford Cruikshank of Bellingham; one son, Stanley E. Norman, Bellingham; four grandchildren and one brother and one sister in Norway. The remains rest at the Jones Funeral Home where services will be conducted by the Rev. Obed L. G. Vold, Friday, Jan. 12, at 1 p.m. Final resting place Bay View Cemetery.Hans mor:NORMAN, Minnie M., age 78 of 4139 Chance Rd., Bellingham passed away Tuesday, Dec. 7, (1976). A resident of this community for the past 70 years, Mrs. Norman was a member of Central Lutheran Church, Maple Leaf Chapter No. 58 OES and White Star of Jerusalem. Surviving 1 son, Stanley Norman, City; 2 daughters, Mrs. Melvina Rutquist and Mrs. Mary Martin, both of Bellingham; 4 sisters, Mrs. Annie Hansen, Mrs. Myrtle Stromme, Mrs. Bernice Nilsen, all of Bellingham and Mrs. Elna Kirchhof, Seattle; 4 grandchildren, 2 great-grandchildren. Funeral services Friday, Dec. 10, 10:30 a.m. Jones Funeral Home with Rev. Leonard C. Ericksen officiating. Interment Bay View Cemetery. memorials may be made to Retarded Children, WATCI, 3399 Alderwood ave., City.Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk til dere begge, Else og Ingrid, for svært nyttig informasjon som temmelig sikkert har bragt meg i havn i å finne igjen den rette Eldor Norman Eilif Nilsen i USA.Finnes det kilder til å finne igjen hvor, når og hva Minnie M. er født, og evt. når/hvor de giftet seg?Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

1910:Name: Minnie Olden Age in 1910: 12 Estimated Birth Year: abt 1898 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Daughter Father's Name: John L Father's Birth Place: Norway Mother's Name: Sophia Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Bellingham Ward 4, Whatcom, Washington Marital Status: Single Race: White Gender: Female Neighbors: View others on page Household Members: Name Age John L Olden 39 Sophia Olden 32 Louise Olden 14 Andrew Olden 13 Minnie Olden 12 Anna Olden 9 Myrtle Olden 8 Bernice Olden 3Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Dette var jo helt 'storveies'!! Tusen takk til dere, Lars og Ingrid, for at jeg nå også har fått Minnie på plass. Jeg skal ved anledning forsøke å finne ut hvor hennes foreldre kom fra i Norge, når og hvor til de emigrerte osv.Men først og fremst er jeg interessert i Eldor og Minnies barn og etterslekt. Noen forslag om hvor man skal lete; - de kan jo alle fortsatt være i live?Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Det ser ut som Melvina døde i 2000:Social Security Death Index about Melvina E. Rutquist Name: Melvina E. Rutquist SSN: 531-14-3372 Last Residence: 98226 Bellingham, Whatcom, Washington, United States of America Born: 26 Aug 1919 Died: 18 Jul 2000Og Stanley døde i 1994:Social Security Death Index about Stanley E. Norman Name: Stanley E. Norman SSN: 479-18-8019 Last Residence: 99336 Kennewick, Benton, Washington, United States of America Born: 20 May 1924 Died: 15 Mar 1994Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Jeg ble så opptatt på annet hold at jeg nesten glemte takke deg, Else, men tusen takk for viktig informasjon.Ang. Melvina så er det utvilsomt den rette Melvina du har funnet dødsdato for. Men pussig nok har hun og hennes mann Eric Andrew (Andy) Rutquist samme døds- og begravelsesdato, 18/7 og 24/7-2000. Kanskje omkom de begge i en ulykke 18/7-2000?Men når det gjelder Stanley, så tror jeg dette er feil Stanley E. Norman. 'Min' Stanley skal være 4 år ifølge Census 1930, dvs. f. ca. 1926, ikke 1924. Jeg er også tvilsom til adr. i Kennewick, Benton, Washington, da data jeg har fått oppgitt er at han var/fortsatt er? bosatt i Bellingham, Washington. Jeg velger derfor å legge hans dødsdata på is inntil videre.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra www.whitepages.com (telefonkatalog)Stanley E Norman4331 King AveBellingham, WA 98226-8727phone (360) 734-6389Age: 65Household: Virginia L Norman-Kan se ut som han fortsatt er i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Obituary for Melvina finnes i Bellingham Herald for 21. juli 2000.RUTQUIST, Melvina Eldora (NORMAN); 80; Bellingham WA; Bellnghm H; 2000-7-21; crpear-Du kan få tak i Melvinas obituary ved å bruke lenke som jeg oppga i innlegg 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fant dette på nett:Rutquist, Eric Andrew Born: 3/17/1920 Died: 7/18/2000 Spouse Melvina Eldora Notes: interred Lummi Cemetery 7/24/00 Rutquist, Melvina Eldora Born: 8/26/1914 Died: 7/18/2000 Spouse: Eric Andrew Children: Linda Arden (married to Robin Arden) Sibling: Mary Martin Notes: interred Lummi Cemetery 7/24/00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Regner med at dette er Linda Ardens mann. Foreldrene henns ble jo begravd på Lummi cemetery. Robin Arden2870 N Nugent RdLummi Island, WA 98262-8681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk nok en gang, Hannne Line, for masse verdifull informasjon. Takket være både deg og alle andre utrolig gode hjelpere her på Digitalarkivet, så har jeg nå fått ganske omfattende data om Eldor Norman Nilsens amerikanske familie.Jeg tror nok at den Stanley E Norman du fant i 'White pages' kanskje er rett Stanley, rent bortsett fra hans alder der (65); - han må jo være ca. 85 år, men det kan jo hende han var 65 da han ble oppført i 'White pages', og at disse ikke er oppdatert etterpå.Jeg har iallfall v/søk på nettet funnet en Stanley E. Norman samt en Virginia L. Norman, begge med adressen du nevner, og som begge ble registrert med lisens som radioamatører i Bellingham 24/10-2005; - da var iallfall begge disse fortsatt i live.Jeg har i mellomtiden privat fått adressen til Linda Arden, som skal være bosatt i Canada, og har nylig skrevet til henne. Jeg håper at hun kanskje kan gi meg noen flere av de opplysningene jeg mangler om etterslekten til Eldor Norman Nilsen.Mvh Britt R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vedr innlegg 38:Det sto 65 med et plusstegn bakom, dvs at han er i gruppen 65 år og oppover. :)Har nå sjekket. Ser ut som at plusstegn forsvinner i innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.