Gå til innhold
Arkivverket

[#71997] Tydehjelp ved dåp, Fana 1820


Gjest Wenche Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Far Conrad Andersen og mor Magdli Engelsdtr. ConradplassKonradsplasset eller søre Kråa er br. 36 under Fana prestegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Madli Engelsdtr. 1795-1878 er datter av Engel Jansson f. 1763 Tveiterås [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8798&idx_id=8798&uid=ny&idx_side=-26>Lenke , d. 1803 Kirkebirkelnad Lenke g. 1787 Lenke Rakel Olsdtr. Hollen, Jølster 1760-1807.Engel 1763-1803 er sønn av Jan Andersen f. 1733 Koldal, Samnanger, d. 1792 Tveiterås Lenke gift 1755 Lenke med Margrethe Hansdtr. f. 1730 Holdhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Jeg har nettopp funnet ut at Madli er mor til Rakel Conradsdatter.Rakel ( f.1820, død 1866 ) var gift med John Andersen( f.1819, død 1860 ) .John Andersen er min tippoldefar . Min oldefar--Anders Johnsen f.1854, blir oppfostret hos Anders Andersen-som jeg går ut fra er onkelen.Anders Johnsen ble senere kjelesmed på Laksevåg. Dine opplysninger om Madli er nye for meg, så langt var jeg ikke kommet.Dette var jo god drahjelp. takk fra Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takk for info.Her er litt mere av Engel Jansen 1763-1803 sine forfedre.På hans morside går veien til presteekteparet Peder Rasmusen Linga ca. 1580-1648 og Elin Nilsdtr.Arnfrid Mæland lager en internet slektsbok ang. dette parets etterkommere.http://home.online.no/~harmell/slektsbok.htmlSå da føyer du deg pent inn i den enorme rekken med etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Det var mange forfedre/ formødre på en gang--tar litt tid å fordøye--men flott tips fra Kjell-Arne Mellum.Nå lurer jeg på om noen har mer kjennskap til John Andersen og Anders Johnsen . Var det for eksempel flere barn i ekteskapet ? Jeg har heller ikke funnet giftermålet mellom John og Rakel--men jeg har nettopp startet letingen i denne grenen av slekten.Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Dette står i Fanaboken IV.s. 703 Nordre Hjellestad:JON Gundersen f.ca. 1728, d. 1804 bygslet i 1761 g.m. SIDSELE Andersdtr. f. ca. 1726 d. 1797. Dei ætta visstnok fra Fjell. Budde nokre år på Flesland før dei kom her. Barn: Gunder b. i Myntevike, ANDERS s.n., Kristi d. ung.----ANDERS JOnsen f. 1762 d. 1834 tok over i 1796. Kjøpte gården i 1819 for 555 spdl. g. 1. 1795 Mari Larsdtr. Hordnes 1761-1809. barn: Kristi b. hjemme, Anna var huskone på n. Hjellestad, Jon d. liten.g.2. 1810 DORTE Eriksdtr. Mildestveit f. ca. 1788 d. 1861. barn: Mari, Erik (Overtar gården), JON b. på Løningen (Er nok han som gifter seg med Rakel, men det står ikke noe om de på Lønningen), Anders b. på Søreide, Anna, 2 barn d. små.----Viss din Anders f. 1854, vokser opp hos onkel Anders på Søreide, så er vi nok på rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Jon og Rakel får en datter i 1845 Dorthe? nr. 61 LenkeSå det finnes nok en del barn før Anders blir født i 1854 og kanskje noen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Jeg har allerede funnet Dorthe Eriksdatter, så det er nok rette slekten. I tema nr.71961 spurte jeg om det fantes 2 stk. Anders Jonsen--FT 1875--men som foreslått -er det kanskje foretatt en dobbeltelling. Det som er forvirrende med etterkommerne av Anders Johnsen--bl. a. min farmor Elisabeth, er at de bruker vekselsvis Andersen ( etter fosterfaren til Anders) og Johnsen( med / uten h ) som etternavn. Som nokså ny i 'gamet ' er jeg ukjent med Digitalpensjonatet, så det må jeg nok lære meg å bruke. Ellers er jeg glad for flere innspill, men tror jeg må ta kvelden i denne omgang. Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Dorta Eriksdatter Øijorden er min kones tipp-tippoldemor. Hun er Anders Jonsen Hjellestads andre kone. Viet i 1810. Min svigermor har bekreftet at hun hadde familie på Søreide. Har litt oversikt rundt Anders, som dør i 1834, og er det info du/vi kan utveksle,kan du sende e-brevadressen din til a-haa2krøllalfaonline.no. Mvh ArneH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.