Gå til innhold
Arkivverket

[#71999] Magnhild Ambjørnsdatter fra Vestfold-umulig å finne.


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Magnhild Ambjørnsdatter er gift med Guttorm Helgesen. De får barna Margrete, Hans, Else, Ingeborg, Anders og Kristen fra 1754-1763. De kommer til plassen Solli under Vestre Nøtterøy på Nøtterøy.Magnhild er fadder 1757.Magnhild dør som legdslem på Torød 1797, 74 år gammel. (født ca. 1723)Den eneste Ambjørn vi har på Nøtterøy i denne tida er Ambjørn Glomstein. Han dør i 1702, 55 år gammel. Men Magnhild nevnes ikke her. Heller ikke som eventuellt datter av Ambjørn Fen i Stokke.Jeg finner en Ambjørn Gunnarsen som skal være bruker på Nordre Hjelmtvedt i Våle i 1728-30. Han gifter seg i 1728 med ei Astrid Olsdatter. De blir gift i Botne. Han er selvfølgelig ikke nevnt i Våle bygdebok. Surprice.Kan noen hjelpe meg her?Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vi har jo fundert litt på dette før: LenkeDet er vel grunn til å poengtere at det ikke kan utelukkes at Magnhild var datter av Ambjørn Knutsen på Feen og Fekja i Stokke. Men det er altså ikke noe annet enn navnet som peker mot det.Jeg kan ikke finne noen vielse mellom Magnhild og Guttorm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Ja, det har du rett i, men siden vi ikke har noe bevis om hun er Ambjørn Fens datter, ikke finner ekteskapet og heller ikke kan se noe ut fra fadderne, står alt helt åpent. Hun kan med andre ord komme fra et helt annet sted, så da la jeg de ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her døpes en Guttorm, Helge Grettes sønn i Sem 1717.Se nest nederst v. s. i kirkeboka for SEM:LenkeAlder passer som nevt i lenke fra en annen debatt innlegg 2. synd vielsen ikke er funnet. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Takk takk skal du/dere ha. Ja, Guttorm har vi en kandidat på på Grette i Sem, men Magnhild forblir en kvinne man ikke finner igjen. Det er jo merkelig da at vielsen er skvett umulig å finne.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.