Gå til innhold
Arkivverket

[#72002] Bonde Jespersen


Gjest Viktor  Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Viktor  Nilsen

Søker opplysning om Bonde Jespersen, f.1809 Lesje Prestegjeld.Han er i folketellingen bonde på Møllerhaug i Målselv.Hvor kom han fra og het han egentlig Jespersen? Min oldefar, Peder Olsen, f.1822 på Dovre, reiste nordover i 1832 ilag med sin onkel Bonde Pedersen.Vet ikke hvor Bonde Pedersen ble av.Kan ' jespersen' være Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Bonde Jespersen f. i Dovre 1811 d. Møllerhaugen 1880, g. 1855 m. Marie Hansdtr. f. i Tolga 1832 d. 1907. Hans foreldre var Jesper Østensen Bredalen fra Dovre og Aase Olsdatter. Maries foreldre var ungkar Hans Paulsen (omgangsskolelærer)fra Gudbrandsdalen og Goro Olsdatter fra Rendalen. (Målselv bygdebok bn.4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktor  Nilsen

Takk for svarene.Disse viser at den Bonde som jeg søker ikke er den som bodde i Målselv.Min Bonde var født på Hagastugu i Dovre i 1805 i følge Dovre bygdebok.Faren var Peder Bondesen.Han reiste nordover i 1832 ilag med min tipp-oldefar Peder Olsen, som ble oppfostret i Tennevik i Skånland kommune, tidligere Trondarnes Kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nå skjønner jeg ikke riktig - eller jeg har lang lunte. Personene 13-20 som utvandrer i 1832, er jo nettopp denne familien som står beskrevet under Hågåstugu 75-10 i bind 4 av Dovre bygdebok side 224. Nr 13 Ingeborg (Imbjør) Olsdatter er enken etter Peder Bondesen. Peder Olsen født 1822 er vel da din tippoldefar?Bonde Pedersen er forresten ikke å finne i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktor  Nilsen

Takk for innlegget Astri.Jeg var nok litt for rask og så ikke på lenken.Det er nok riktig at dette er 'min familie', men så er spørsmålet om Bonde i Målselv er den samme som beskrevet i Dovre bygdebok.Håper at det kan la seg gjøre å verifisere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Som både Astrid og Harald allerede har påpekt, så var Bonde Jespersen i Målselv sønn til Jesper Østensen Bredalen, og det er vel ingenting som tyder på noen forbindelse til Bonde Pedersen Hagestuen, bror til Rønnaug Pedersdatter (som igjen var mor til Peder Olsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du finner Bonde Jespersens vielse i lenka som jeg la inn i innlegg(2), og der kan du jo se at etternavnet hans er riktig, og altså ikke Pedersen. I innlegget mitt(5) har jeg jo lagt inn lenke til Bonde Pedersen og hele slekta hans som flytta til trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktor  Nilsen

Rønnaug og den yngste sønnen reiste tilbake til Dovre. Peder reiste nordover ilag med sin onkel Bonde i følge Einar Aasen, Dovre.Vet ikke om dette er riktig, men har hatt det som utgangspunkt.I folketellingen fra 1965 finnes han ikke.Vet ikke hvordan det gikk med de som flyttet til Trondhjem.Har noen opplysning om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet du når de returnerte? Jeg tenker da på om de finnes i innflytterlistene til Dovre. Kanskje det står hvor i trøndelag de kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktor  Nilsen

Denne familien var fra Dovre. De som reiste til Trondhjem i 1832 var Rønnaug og sine to barn Peder og Ola(begge var 'uekte barn'}. I lag med dem var Rønnaugs bror Bonde og søster kari samt moren Embjørg(Imbjørg}.Etter at Peder og Bonde? dro nordover returnerte Rønnaug med sønnen Ole og moren? tilbake til Dovre(Hagastuga}.Hun giftet seg senere med lars Erik jetlien. Søsteren kari ble værende i Trondhjem og giftet seg med Erlend Olsen Vorkin.Det er ettlingene til Kari jeg er intrisert i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Barn iflg. FS, Simon ble døpt i Dovre, de andre i Lesja. Født-døpt: Ole 28/3-8/4 1834, Marit 23/11-6/12 35, Peder 25/2-10/3 39, Ingeborg 23/10-27/11 42, Simon 2/5-1/6 57. Hans har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.