Gå til innhold
Arkivverket

[#72004] Amerikasøk


Gjest Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Edvardsen

Hei heiNoen som er ekspert på Amerikasøk og vil hjelpe med.Jeg søker etter fire brødre som reiste til Amerika og navnene erTorstein Pedersen f. 1856 (reiste til Amerika i 1880 iflg Stjørdals kirkebok) Herman Pedersen f. 1858 Peder Magnus Pedersen f. 1860 Anthon Pedersen f. 1864.Alle er født på Dullum (Dullumsgjerdet) i Stjørdal og faren var Peder TronsenHvilket etternavn disse brukte er usikkert det kan være Pedersen, Tronsen eller stedsnavnet Dullum.Jeg er da selvsagt interessert i hvor de bodde eventuelt om de stiftet familie der.Jeg vil være veldig takknemlig for hjelp.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Kan dette være rett Herman?1900 United States Federal Census about Herman Dullum Name: Herman Dullum [He?? Dullum] Home in 1900: Oak Lawn, Crow Wing, Minnesota Age: 41 Birth Date: Aug 1858 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1880 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's Name: Ingeborg M Marriage year: 1881 Marital Status: Married Years Married: 19 Residence : Oak Lawn Township & Pointon Precinct & Twp.45/R/29, Crow Wing, Minnesota Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Herman Dullum 41 Ingeborg M Dullum 42 Peder O Dullum 18 Inga M Dullum 16 Helda M Dullum 12 Chaly F Dullum 9 John J Dullum 5 Martin E Dullum 3Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her er samme familie i 1910:1910 United States Federal Census about Harman P Dullum Name: Harman P Dullum Age in 1910: 51 Estimated Birth Year: abt 1859 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Engeborg Home in 1910: Oak Lawn, Crow Wing, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1880 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Harman P Dullum 51 Engeborg Dullum 52 Charley F Dullum 19 John J Dullum 14 Martin E Dullum 12 Nattie M Dullum 9 Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei ElseDu er en perle. Det er rette mann du har funnet, og jeg er selvsagt veldig interessert i de andre og eventulle flere/andre opplysninger om Herman. Jeg er kjempeglad for at du svarte og fant dette.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er ganske mye om denne familien på ancestry.com. Tok et skjermbilde av en av de mange familietrærne som ligger der.Spesielt Peter, som bodde i North Dakota, er der mye om, men også de andre.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Kan dette være Peder Magnus, 1920 i North Dakota:1920 United States Federal Census about Magnus DullumName: Magnus DullumHome in 1920: Abercrombie, Richland, North Dakota Age: 61 yearsEstimated Birth Year: abt 1859 Birthplace: Norway Relation to Head of House: HeadSpouse's Name: Anna Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1880 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 586Household Members: Name AgeMagnus Dullum 61Anna Dullum 57Ole Dullum 28Marris Dullum 15Mil?? Dullum 17Albert Dullum 19Jennie Dullum 13Mina Dullum 24Anna Dullum 86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her er samme familie i 1910:Magenes Dullum [Magnus Dullum] Age in 1910: 52 Estimated Birth Year: abt 1858Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's Name: AkeHome in 1910: Abercrombie, Richland, North DakotaMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: MaleYear of Immigration: 1880Household Members: Name AgeMagenes Dullum 52Ake Dullum 48Christine Dullum 21Ole Dullum 18Anna Dullum 16Mina Dullum 14Nora Dullum 12Albert Dullum 10Melvin Dullum 8Norres Dullum 6Jennie Dullum 4Ane Aune 74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her er en Anton Dullum i Minnesota i 1905:Name: Anton Dullum Census Date: 12 Jun 1905 County: Pope Locality: White Bear Lake Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1864 Race: White Father's Birth Location: Norway Mother's Birth Location: Norway Roll: MNSC_142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her er samme Anton i 1910:1910 United States Federal Census about Anton Dullum Name: Anton Dullum [Anton Dullenn] Age in 1910: 46 Estimated Birth Year: abt 1864 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Mathilda Home in 1910: White Bear Lake, Pope, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1887 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Anton Dullum 46 Mathilda Dullum 38 Arnold Dullum 14 Melven Dullum 12 Perry Dullum 10 Meght Dullum 5 John Seiflor 69Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Else,Det er nærliggende å tenke at den Peder Milton Pedersen Dullum, som er med slektstavlen er fra eb annen familie, og at Peder Magnus f 1860 ikke er tatt med, med mindre de også fikk en Peder i 1866.**Herman finnes i disse kildene; * 1900 United States Federal Census; Age: 42, Residence Oak Lawn Township & Pointon Precinct & Twp.45/R/29, Crow Wing, Minnesota * 1910 United States Federal Census; Age: 52, Residence Oak Lawn, Crow Wing, Minnesota * 1930 United States Federal Census; Age: 72,Residence Lake Edwards, Crow Wing, Minnesota * Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905; Census Date: 1 May 1885 County: Crow Wing Locality: Oak Lawn Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1858 * Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905; Census Date: 1895 County: Crow Wing Locality: Township 45 Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1859 * Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905; Census Date: 26 Jun 1905 County: Crow Wing Locality: Oak Lawn Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1859 Race: White Father's Birth Location: Norway Mother's Birth Location: Norway * Minnesota Death Index, 1908-2002; Name: Herman P. Dullum Death Date: 16 Sep 1933 Death County: Crow Wing * Minnesota Land Records; Name: Herman Dullum Land Office: ST CLOUD Document Number: 6453 Total Acres: 160 Misc. Doc. Nr.: 12025 Signature: Yes Canceled Document: No Issue Date: 15 May 1890 Mineral Rights Reserved: No Metes and Bounds: No Statutory Reference: 12 Stat. 392 Multiple Warantee Names: No Act or Treaty: May 20, 1862 Multiple Patentee Names: No Entry Classification: Homestead Entry Original Land Description: 1 SE 4TH PM No 45 N 30 W 14 * Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957; Name: Herman Dullum County: Crow Wing Reel: 4 Code: 12 Volume: A Page: 131 Document Type: Final Paper Years: 1879 -1891 * U.S. General Land Office Records, 1796-1907; Name: Herman Dullum Issue Date: 15 May 1890 State of Record: Minnesota Acres: 160 Accession Number: MN2020__.464 Metes and Bounds: No Land Office: St. Cloud Canceled: No US Reservations: No Mineral Reservations: No Authority: May 20, 1862: Homestead EntryOriginal (12 Stat. 392) Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

** Anton finnes i disse kildene: * 1910 United States Federal Census; Age: 46, Residence White Bear Lake, Pope, Minnesota * 1920 United States Federal Census; Age: 56, Residence White Bear Lake, Pope, Minnesota * 1930 United States Federal Census; Age: 66, Residence Starbuck, Pope, Minnesota * Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905; Census Date: 12 Jun 1905 County: Pope Locality: White Bear Lake Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1864 Race: White Father's Birth Location: Norway Mother's Birth Location: Norway * Minnesota Death Index, 1908-2002; Name: Anton Dullum Death Date: 16 Oct 1947 Death County: Hennepin State File Number: 005434 Certificate Number: 005434 Certificate Year: 1947 * Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957; Name: Anton Dullum County: Pope Reel: 3 Code: 11 Volume: D Page: 423 Document Type: Final Papers Years: 1897 -1902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei heiFørst hjertelig takk til alle som svarer. Dessverre så har jeg aldri brukt disse kildene slik at jeg ikke har noen erfaring med hva du får ut av dem, du skal jo betale et hvis beløp. Derfor tok jeg sjangsen i første omgang her på nettet.Hvis det er noen som kan gi meg opplysningen om hva som står i disse folketellingen ville det ha vært fint, så får jeg se om jeg kan kjøpe den tjenesten senere.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hvis du sender meg e-mail-adr. din så kan jeg sende deg bilder av folketellingene.Min mail-adr. egranumkrøllalfagetmail.nomvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For å få korrekte resultater på våre søk er vi noen ganger avhengig av nøyaktige fødselsdata. Kan du legge dem inn på brødrene?A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei igjenTorstein f. 16/6-1856 Peter Magnus f. 6/11-1860 Hermann f. 11/8-1858 Anton f. 8/2-1864alle født på Dullumsgjerdet i Stjørdal av Trond Pedersen og Anne Pedersdatter. Dullumsgjerdet er vel Dullum som disse karene har brukt.Til tross for at jeg er en gammel slektforsker så har jeg aldri vært innom disse kildene i Amerika, derfor spør jeg dere om hvordan det er søke i disse. Jeg regner med at det er flere kilder såsom folketellinger etc. Hvordan er det med kirkebøker?Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kirkebøker er det dårlig med.Folketellingen er greie å søke i.du går inn på http://www.ancestry.com/ og så tar du et gratis 14 dagers abonnement, og prøver. Du åfr hjelp her på forumet om det er noe du ikke forstår eller trenger hjelp til. Bare husk å starte debatten med ordet USA , da er det letter å finne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Fra Ancestry Family Tree, har jeg skrevet til mannen som sette dette i om Peter Milton Dullum f. 1866. Han har fødselsdato av 6/11, men 1866, ikke 1860. Peder Magnus Pedersen ble f. 6/11 1860 i Nedre Stjørdal.I 1900 census for Magnus Dullum, var July 1856 datoen! men i 1920 var han 61 aar. Han emig. fra Aasen i 1880 og igjen i 1884.Mannen er ikke sikker han har den riktig Peter som bror til Herman og de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.