Gå til innhold
Arkivverket

[#72022] Elias Larsen Krokstrand f 1741 i Rana gift med kusine Maren Olsdatter?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg påtar meg jo av og til å forske for andre, og har nå kommet til Elias Larsen Krokstrand født ca 1741, og Maren Olsdatter som ved giftermålet med Elias i 1776 var fra Rundhaugen. Spørsmålet er om Maren virkelig var fra Rundhaugen eller om hun var i tjeneste der ved giftermålet?Jeg har Elias Larsen i mitt slektsprogram som født 1741, og med foreldre Lars Israelsen Gaastjønnlia og Ragna Nilsdatter. Siden Lars er bror av min formor Dordi Israelsdatter har jeg mer på hans aner. Jeg har også en Maren Olsdatter Rundhaugen født 1744 i mitt slektsprogram med Ola Israelsen Gaastjønnlia og kona Ane Eriksdatter Granheia. Problemet er at hvis det skal være denne Maren som ble gift med Elias Larsen her så blir de fetter og kusine(fedrene Lars Israelsen og Ola Israelsen var brødre). Kan ikke se noe om Kongelig tillatelse til ekteskap i forbindelse med trolovelsen 2.p.trinit. 1775, og heller ikke i forbindelsem med giftermålet 01.01.1776. Derfor tror jeg ikke det kan være denne Maren Olsdatter som ble gift med Elias Larsen i 1776?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivet ikke om det er til noe hjelp, men i 1822 når Maren nr. 6 dør så er det en annen Maren nr. 3 som er like gammel begge 2. Men hun er bare 70 dvs hun er 8 år yngre en den som er fra Rundhaugen. Synes å huske at forfatteren av Rana bygdebok og var litt i tvil om at hun var den rette.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg ser også i bygdeboka at Maren Olsdatter dør i 1822.Skal se nærmere på dødsfallene i kirkeboka for 1822. Takk for opplysningene. Jeg burde vel ha skrevet her at jeg fant ut av det, for det var skifte etter Marens mor Ane Eriksdatter i Plurheien i 1782. Der står det at datteren Maren var gift med Elias Larsen Massingsletten. Så da ble hun altså gift med sin fetter, og Marens bror Erick Olsen(døpt palmariumprediken 1750) ble gift med sin kusine Maren Larsdatter(yngste søster av Elias Larsen som ble gift med Maren). Det kan jo hende at de fikk Kongelig tillatelse til å gifte seg uten at det kom med i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja 8 år er mye når det gjelder avvik her i forhold til når Maren ble født i 1744(døpt 25.10)1744, men det ser ut til å være ganske normalt med slike store avvik angående alder på den tiden. Hvis det skulle være noen av dem som er ført som nr. 3 eller nr. 6 i 1822, så er det vel størst sjanse var at det var den Maren som var i Rufsvold i 1801. Der var Maren Olsdatter og ektemannen Elias ved folketellingen 1801 som jordløse husmannsfolk.Siden jeg er litt i tvil om datoen når Maren nr. 6 døde, så legger jeg ut lenke her:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2573&idx_id=2573&uid=ny&idx_side=-155>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.