Gå til innhold
Arkivverket

[#72025] Rare navn på menigheter


Gjest Geir Kamsvaag Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er en del litt pussige navn på de ulike kirkebokseriene i Christiania/Oslo som følge av en (over?)forenkling.Men menigheten 'Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten' er meningsløs, hvem har funnet på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette er før mi tid i Arkivverket, men det synes som årsaken er denne:Garnisonsmenigheten ble opprettet 1823 ved sammenslutning av Kristiania Tukthusmenighet og Akershus Slottsmenighet. Det var fra 1734 ført egne kirkebøker slottsmenigheten (mens denne hørte til Aker), og disse kirkebøkene hører til Garnisonsmenighetens arkiv og inngår i rekken av kirkebøker der (mini 1-4 og klok 1-3).Navneprinsippet prestegjeld/sogn har vist seg ikke å være perfekt, blant annet som følge av proveniens og ulik katalogiseringspraksis i de forskjellige statsarkivene opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kristian, jeg forstod ikke helt hva du mente lå bak. Begrepet 'Slottsmenigheten' eksisterte til Garnisonsmenigheten ble opprettet - ikke siden, med og senere uten Christiania Tukthusmenighet har navnet vært Garnisonmenigheten.En '/' i stedet for en 'i' hadde hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis vi noe sted bruker 'Akershus slottsmenighet *i* Garnisonsmenigheten' med *i*, vil jeg gjerne rette det. Men hvor er det? Jeg finner bare 7 bøker som bærer betegnelsen 'Garnisonsmenigheten / Akershus slottsmenighet' (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om du slår opp på 'kildeinformasjon' på en side i de kirkebøkene du nevner, får du teksten 'Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du mener altså i den grå søyla her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=7684Det står rett nok ingen *i* der, men jeg forstår at det kanskje kan oppfattes slik. Dette er imidlertid brukerapplikasjonens måte å uttrykke 'Garnisonsmenigheten / Akershus slottsmenighet' på. Og koden i brukerapplikasjonen har jeg ikke mulighet til å gå inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

På vei hjem gikk det omsider opp for meg hva du viser til. Jeg beklager. Og jeg er enig i at teksten 'Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten' blir misvisendeTeksten i 'kildeinformasjon' er imidlertid også en del av koden for brukerapplikasjonen. Problemet er, at ved å endre slik at det blir stående 'Akershus slottsmenighet / Garnisonsmenigheten', vil en samtidig endre alle andre kirkebøker som har navn etter strukturen prestegjeld/sogn. For eksempel vil bøker som heter 'Skedsmo / Lørenskog' (Lørenskog sogn i Skedsmo prestegjeld), da få 'Lørenskog / Skedsmo' i kildeinformasjonen - og det vil ikke være noe bedre.Konklusjonen blir at måten metadataene og brukerapplikasjonen er bygd opp på, ikke tar høyde for alle særtilfeller. Det er en heller stor jobb å omarbeide dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Helt greit, jeg kan selvsagt leve med 'Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten' og får bare se det humoristiske i alle kompromissene. Kompromisser må det jo bli når man på død og liv skal presse f.eks. 1650's administrative, juridiske og geistlige grenser innenfor dagens kommuner og fylker. Enda godt vi ikke har kirkebøker for Bohus län i norsk tid. Videre får vi håpe på at vi ikke får kommune- eller fylkessammenslåinger og at vår administrative oppdeling av landet pr. 2009 blir stående 'til Dovre faller'.Men bortsett fra første setning, var dette ikke til deg Kristian, bare et hjertesukk fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.